Bemærk, at § 64 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 64, om det har en betydning.
- Side 189 -
...ændringerne herom til den samlede bestyrelse og løbende og mindst en gang årligt vurdere, om den samlede bestyrelse har den fornødne kombination af viden, faglig kompetence, mangfoldighed og erfaring, og om det enkelte medlem lever op til kravene i FIL § 64, og rapportere samt fremsætte anbefalinger til evt. ændringer herom til den samlede bestyrelse.
- Side 206 -
Reglerne om fit & proper i FIL § 64 gælder ikke for repræsentantskaber uanset hvilke nærmere kompetence repræsentantskabet har ifølge vedtægterne. Dette er for så vidt uhensigtsmæssigt, hvis vedtægterne tillægger repræsentantskabet kompetencer, som ellers ville tilkomme bestyrelsen.
- Side 215 -
...af bestyrelsen og direktionen i en finansiel virksomhed skal have fyldestgørende erfaring til at udøve sit hverv eller varetage sin stilling i den pågældende virksomhed. Kravene i FIL § 64 betegnes ofte som bestemmelsen om »fit & proper«. Kravene gælder både ved stiftelse, ved udskiftning af direktion og bestyrelse og under den fortsatte drift.
(...)
...579 af 1. juni 2010. Med nyaffattelsen blev det tydeliggjort, at kravene til egnethed og hæderlighed, ud over at være opfyldt ved indtræden i ledelsen i den finansielle virksomhed, skal være opfyldt løbende under udøvelsen af hvervet. Det blev også fremhævet, at hensynet til opretholdelsen af tilliden til den finansielle sektor skal indgå i vurde-
(...)
- Side 216 -
...2010-ændringen, gav Finanstilsynet øgede muligheder for at gribe ind over for ledelsesmedlemmer i den finansielle sektor, som ikke levede op til kravene til deres adfærd, og at det havde vist sig at kunne være hensigtsmæssigt også at give mulighed for at tillægge hensynet til opretholdelsen af tilliden den finansielle sektor vægt i en udvidet kreds af sager.
(...)
...hvervet eller stillingen, som er indeholdt i FIL § 64, stk. 3. Kravet om fyldestgørende erfaring gælder direktører og bestyrelsesmedlemmer, der er anmeldt til Erhvervsstyrelsen. Kravene gælder også for evt. valgte suppleanter, som skal opfylde kravene, også inden de indtræder aktivt i bestyrelsen, og for f.eks. medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.
(...)
...der særlig indsigt i finansielle virksomheders forhold, men et tilsvarende krav kan næppe stilles til bestyrelsens medlemmer. For de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer må det antages, at Finanstilsynet først og fremmest vil kontrollere, at valget ikke er i strid med betingelserne i FIL § 64, stk. 2, mens erfaringskravene må være meget beskedne.
(...)
...denne overtrædelse indebærer risiko for, at hvervet eller stillingen ikke varetages på betryggende vis, 2) den pågældende har indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering, er i under rekonstruktionsbehandling eller gældssanering, 3) den pågældendes økonomiske situation eller selskaber, den pågældende ejer, eller hvori den
(...)
- Side 217 -
...FIL § 64, stk. 1, stilles i FIL § 64, stk. 2, også en række krav til medlemmer af finansielle virksomheders hæderlighed. Reglen i FIL § 64, stk. 3, må anses som en rettighedstabsbestemmelse, som supplerer STRAFL § 79, stk. 2. FIL § 64, stk. 3, opstiller en række krav til ledelsesmedlemmets hæderlighed, idet et ledelsesmedlem skal opfylde følgende:
(...)
Reglerne i FIL § 64, stk. 3, skal læses sammen med den reaktionshjemmel, Finanstilsynet har i FIL § 351:
(...)
- Side 218 -
...tabsgivende virksomhed, har væsentlig indflydelse på denne. Væsentlig indflydelse kan foreligge i de situationer, hvor en person ikke personligt ejer virksomheden, men har et nært forhold til ejeren og indflydelse på virksomheden qua denne forbindelse, f.eks. hvis det formelt er en ægtefælle, som ejer virksomheden. Der vil være tale om en konkret vurdering.
(...)
- Side 219 -
...han således overtrådt forbuddet mod, at ledelsesmedlemmer påfører den finansielle virksomhed, som de sidder i ledelsen af, et tab eller risiko for tab. Forbuddet gælder, hvad enten tabet skyldes ledelsesmedlemmets egen økonomiske situation eller er påført via selskaber, som ledelsesedlemmet deltager i driften af, jf. herved FIL § 64, stk. 2, nr. 3.
(...)
...egnethed og hæderlighed, hvis Finanstilsynet konstaterer, at et ledelsesmedlem har udvist uforsvarlig adfærd. Der gælder tilsvarende krav for bestyrelsesmedlemmer i forvaltere af alternative investeringsfonde, jf. i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. § 13, stk. 3, nr. 4. Det fremgår udtrykkeligt af bestemmelsens sidste pkt., at
(...)
- Side 220 -
...har været involveret i en række konkurser i andre selskaber eller lignende, selvom vedkommendes adfærd i disse selskaber hverken har været ansvarspådragende eller strafbar. Dette er bekræftet i U 2020.1036 H. En bestyrelsesformands adfærd i en ikke-finansiel virksomhed gav grund til at antage, at A ikke ville varetage bestyrelseshverv i to finansiel-
(...)
- Side 221 -
...man bliver pålagt strafansvar for sådanne overtrædelser, efter at man er udnævnt. Sker dette ikke kan Finanstilsynet i medfør af FIL § 351 påbyde virksomheden at afsætte en direktør eller give et bestyrelsesmedlem et påbud om at nedlægge sit hverv. Varigheden af påbud meddelt på baggrund af § FIL 64, stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, skal fremgå af påbuddet.
(...)
...domfældelse vil indebære, at vedkommende ikke opfylder kravene i FIL § 64, stk. 3, nr. 1. Finanstilsynet fastsætter en frist for efterlevelse af påbuddet. Finanstilsynet kan under samme betingelser som i 1. pkt. påbyde et medlem af bestyrelsen i en finansiel virksomhed at nedlægge sit hverv. Finanstilsynet fastsætter en frist for efterlevelse af påbuddet.
(...)
- Side 224 -
Efter FIL § 64, stk. 1, nr. 4, kan et ledelsesmedlem ikke bestride hvervet eller stillingen som henholdsvis bestyrelsesmedlem eller direktør, såfremt den pågældende har indgivet begæring om eller er under rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller gældssanering.
(...)
...afdragselement, må retsstillingen formentlig være den samme, som gælder i tilfælde af gældssanering, jf. herom straks nedenfor. Rekonstruktionsbehandlingen kan endvidere af en række årsager ophøre uden at føre til en rekonstruktion, jf. KL § 15, stk. 1. I disse tilfælde tages skyldnerens bo som en refleks heraf under konkursbehandling, jf. KL § 15. stk. 3.
(...)
- Side 225 -
...grund, at en person efter FIL § 64, stk. 1, nr. 4, er låst i mindst 5 år, fra gældssaneringssagen konkursretligt er sluttet.150150. Jf. også Thomas Brenøe, Merete Hjetting, Marianne Simonsen og Malene Stadil: Lov om finansiel virksomhed s. 377 f. Også her beror sagen dog i sidste ende på den tidsmæssige udstrækning af det påbud, Finanstilsynet giver.
(...)
...bestyrelsesmedlem at nedlægge sit hverv, næsten simultant med at han er indtrådt i bestyrelsen, kan ikke være afgørende. Hvis et nyvalgt bestyrelsesmedlem pålægges at nedlægge sit hverv, må det normalt samtidig påbydes ham også at nedlægge andre hverv som bestyrelsesmedlem af andre finansielle virksomheder, han måtte have bestridt evt. gennem en årrække.
(...)
Bestemmelsen efterlader ikke nogen vurdering eller skøn til Finanstilsynet, og hvervet skal derfor bringes til ophør, når en af de i bestemmelsen nævnte begivenheder indtræffer. Ledelsesmedlemmet har, jf. FIL § 64, stk. 2,
(...)
- Side 227 -
...Lennart Lynge Andersen: Aftaleloven med kommentarer s. 223. Det betyder, at det er tilstrækkeligt, såfremt en påvirkning af virksomhedens drift som følge af den udviste adfærd bevismæssigt tør lægges til grund. Det må i øvrigt være den udviste adfærds betydning ex ante, dvs. på vurderingstidspunktet og ikke da adfærden blev udvist, der er afgørende.
(...)
- Side 228 -
...fremgår af FIL § 351, stk. 4, at det skal angives i påbud udstedt i medfør af FIL § 351, stk. 2, på baggrund af FIL § 64, stk. 3, nr. 2, 3 eller 4, hvor længe påbuddet finder anvendelse. Man vil således ikke kunne forvente, at man straks efter afslutningen af en konkurs eller en gældssanering på ny kan anses for at opfylde kravene til hæderlighed.
(...)
- Side 229 -
...medlemmer af bestyrelsen og direktionen pligt til at give Finanstilsynet oplysninger om de i stk. 2 angivne forhold. Pligten består både, når man vil indtræde i hvervet eller stillingen, og løbende under udøvelsen af hvervet. Et ledelsesmedlem har f.eks. pligt til at oplyse, at der er rejst sigtelse mod vedkommende for overtrædelse af lovgivningen, jf. FIL
(...)
- Side 230 -
§ 64, stk. 2, nr. 1. De pågældende ledelsesmedlemmer har endvidere efter FIL § 64, stk. 3, jf. FIL § 64, stk. 2, nr. 2, pligt til at oplyse, hvis den pågældende har indgivet begæring om eller er under rekonstruktionsbehandling, gældssanering eller konkurs.
(...)
...er af betydning for vurderingen af, om kravene til egnethed og hæderlighed i FIL § 64, stk. 2, fortsat kan anses for at være opfyldt, er den berørte person forpligtet til af egen drift at informere Finanstilsynet herom. Det vil herefter være op til Finanstilsynet at tage stilling til, om vedkommende fortsat kan anses for at være egnet og hæderlig.
(...)
...i modervirksomheder, der ejer kapitalandele i finansielle virksomheder og for generalagenter, jf. bestemmelsens stk. 4 og 5. Dette er for så vidt ejendommeligt, da også FIL anerkender, at en kapitalejer ikke hæfter for kapitalselskabets forpligtelser, jf. herved f.eks. muligheden for, at Finanstilsynet kan kræve, at accessorisk virksomhed udøves i
(...)
- Side 231 -
...351, stk. 1, påbyde en finansiel virksomhed at afsætte en direktør i en finansiel virksomhed, hvis vedkommende ikke opfylder de betingelser, der følger af § FIL 64, stk. 2, og kan tilsvarende efter FIL § 351, stk. 2, påbyde et medlem af bestyrelsen at nedlægge sit hverv, hvis vedkommende ikke opfylder de betingelser, der følger af FIL § 64, stk. 2.
(...)
...Finanstilsynet efter FIL § 179, stk. 1, nr. 2, og § 180, stk. 1, nr. 2, også påbyde en modervirksomhed, enten at udskille de finansielle virksomheder i en delkoncern under en finansiel holdingvirksomhed eller at afhænde kapitalandele i en finansiel virksomhed, såfremt et ledelsesmedlem i modervirksomheden ikke opfylder kravene i FIL § 64, stk. 2, nr. 1-2 og 4.
(...)
Finanstilsynet kan tilsvarende nægte tilladelse til at stifte en finansiel virksomhed, hvis et medlem af den finansielle virksomheds bestyrelse eller direktion ikke opfylder kravene i FIL § 64, stk. 2, jf. FIL § 14, stk. 1, nr. 2.