Lov om forberedende grunduddannelse § 2

Denne konsoliderede version af lov om forberedende grunduddannelse er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 697 af 8. juni 2018,
jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 24. maj 2019,
som ændret ved lov nr. 512 af 1. maj 2019, lov nr. 551 af 7. maj 2019, lov nr. 753 af 13. juni 2023 og lov nr. 635 af 11. juni 2024

§ 2

Forberedende grunduddannelse skal gennemføres i et inkluderende læringsmiljø, hvor undervisningen bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati og har til formål at bidrage til at

  • 1) styrke elevens selvstændighed og faglige, personlige og sociale udvikling og kompetencer,

  • 2) styrke elevens samfundsengagement, demokratiske dannelse og kompetencer til aktiv deltagelse i demokratiet og samfundslivet som ligeværdig borger i et demokratisk fællesskab,

  • 3) give eleven erfaringer med samarbejde og arbejdsforholdene på en arbejdsplads og kendskab til rettigheder og pligter i arbejdslivet og

  • 4) fremme elevens mulighed for social mobilitet og for at udvikle sit potentiale fuldt ud.