Forsikringsvirksomhedsloven § 178

Denne konsoliderede version af forsikringsvirksomhedsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed)

Lov nr. 718 af 13. juni 2023,
jf. lovbekendtgørelse nr. 169 af 16. februar 2025

Generelle regler om årsrapport og revision
§ 178

For hvert regnskabsår skal forsikringsselskaber aflægge et årsregnskab bestående af en balance, en resultatopgørelse, anden totalindkomst, noter, herunder redegørelse for anvendt regnskabspraksis, og en oversigt over bevægelserne i egenkapitalen. Årsregnskabet skal suppleres med

  • 1) årsregnskab for en af virksomheden ledet koncern (koncernregnskab),

  • 2) ledelsesberetning for virksomheden og for en af virksomheden ledet koncern,

  • 3) ledelsespåtegning og

  • 4) revisionspåtegning.

Stk. 2 Årsregnskabet kan tilføjes eventuelle supplerende beretninger, jf. § 186.

Stk. 3 Fællesbetegnelsen for de i stk. 1 og 2 omhandlede regnskaber, beretninger og påtegninger er årsrapport.

Stk. 4 Er der afgivet en erklæring om bæredygtighedsrapportering, jf. § 187 a, stk. 1, skal denne indgå i årsrapporten.