- Side 151 -
...fuldmagt kan gøres uigenkaldelig. En fremtidsfuldmagt er (alene) reguleret af fremtidsfuldmagtsloven, medens almindelige fuldmagter kun er omfattet af aftaleloven. Se dog fremtidsfuldmagtslovens § 9, stk. 2, hvorefter aftalelovens § 11, stk. 1, § 20, § 23, 1. pkt., §§ 25, 26 og § 27, stk. 1, finder anvendelse på fremtidsfuldmagter i økonomiske forhold.
- Side 157 -
...sammenhæng, jeg undersøger, er det vigtigste konstateringen af, at lovgiver har taget udgangspunkt i aftaleloven. Teksten er som nævnt generel, men det springer i øjnene, at informationen ikke har særlig relevans for en fremtidsfuldmagt vedrørende personlige forhold (fremtidsfuldmagtslovens § 10). Det må være fremtidsfuldmagtslovens § 9, man har tænkt på.
- Side 166 -
...kapitel 4, rammer det rette navnlig med henblik på besvarelsen af følgende forskellige spørgsmål: (1) Kapitel 4’s betydning for udformningen af lovens fuldmagtsbegreb og (2) giver bestemmelserne i kapitel 4 mening i fuldmagtssammenhæng – eventuelt ved at sondre mellem de to former for en fremtidsfuldmagts indhold i fremtidsfuldmagtslovens § 9 og § 10?
- Side 174 -
Samlet for de spørgsmål, der er behandlet under punkt 5 gælder, at de efter deres indhold og sigte navnlig er relevante for fremtidsfuldmagter om økonomiske forhold (fremtidsfuldmagtslovens § 9). Man får herved en praktisk illustration af, hvad der er nogle af retsvirkningerne, når det gælder forskellen mellem økonomiske og personlige forhold. Frem-
- Side 178 -
...af en række bestemmelser i aftaleloven til også at omfatte fremtidsfuldmagter, jf. fremtidsfuldmagtslovens § 9, stk. 2, og § 24, stk. 3,– præciseringen i § 12, stk. 1, af en fremtidsfuldmægtigs hovedforpligtelse,– og en række udtalelser i lovbemærkningerne til fremtidsfuldmagtsloven, delvis citeret ovenfor, kan tages til indtægt for dette synspunkt.
- Side 182 -
Forskellen mellem fremtidsfuldmagtslovens § 9 og § 10 kan forklares på flere måder. Den centrale forskel ligger i fremtidsfuldmægtigens hverv – pligterne.
(...)
- Side 183 -
...§ 9, idet der som nævnt ikke er en fælles definition af, hvad der kendetegner en fremtidsfuldmagt. Til gengæld gør de principielle indvendinger, jeg har redegjort for under punkt 2.1.1. (»viljen«, form- og bureaukratiske krav samt tilsyns- og klagesystemet) sig gældende med samme styrke, når der gælder en fremtidsfuldmagt, der er omfattet af § 10.
(...)
...fremtidsfuldmagter ved personlige forhold, hvor reguleringen først er kommet med den nye lov, (bortset fra visse bestemmelser i social- og sundhedslovgivningen). Som påpeget i teorien7575. Smh. Lennart Lynge Andersen og Svend Danielsen: Lov om fremtidsfuldmagter (2018) s. 94 f. er der modstrid mellem lovteksten og bemærkningerne til fremtidsfuldmagtsloven.