Bemærk, at § 1 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 1, om det har en betydning.
- Side 73 -
...offentligretlige organer), jf. tilbudslovens § 1, stk. 3. Tilbudslovens afsnit I om bygge- og anlægsarbejder under tærskelværdien har således ikke adopteret den differentierede regulering, som kendes fra hhv. udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet med den noget mere fleksible udbudsregulering på forsyningsområdet iht. forsyningsvirksomhedsdirektivet.
(...)
Der hersker tilsyneladende i praksis også på bygge- og anlægsområdet en vis usikkerhed om fortolkningen af tilbudslovens § 1, stk. 3 i forhold til forsyningsvirksomhed, hvis ordlyd ikke sjældent giver anledning til misforståelser.
- Side 74 -
I henhold til tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 1 omfatter lovens afsnit I statslige, regionale og lokale myndigheder og offentligretlige organer. Afgrænsningen af disse udbydere er fuldstændigt sammenfaldende med afgrænsningen af ordregivende myndigheder i udbudsdirektivet. Der henvises derfor til gennemgangen ovenfor i afsnit 1.2.1.1.
I henhold til tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 2 omfatter loven også private bygherrer, når disse modtager offentlig støtte, herunder garantier.
- Side 75 -
I henhold til tilbudslovens § 1, stk. 4 kan en privat bygherre frivilligt træffe beslutning om, at tilbudsloven afsnit I (helt eller delvist) skal gælde for udbuddet af en bygge- og anlægskontrakt.
(...)
- Side 76 -
Det forekommer på denne baggrund i al fald som udgangspunkt ikke tilrådeligt, at den private bygherre tager imod invitationen i tilbudslovens § 1, stk. 4 til at foretage et frivilligt tilvalg af loven.
(...)
...marts 2010 (Einar Kornerup Jylland A/S mod Ejerforeningen Parkvænget). Sagen drejede sig om en ejerforening, der som privat bygherre iværksatte en facaderenovering af en bebyggelse ved udbud af en totalentreprise. Bygherren tilkendegav i forbindelse med udbuddet, at tilbudsloven skulle gælde for den udbudte entreprise, jf. tilbudslovens § 1, stk. 4.
(...)
- Side 78 -
...tage stilling til, hvorvidt entreprisen vedrørende tavler og SRO-anlægget overhovedet kunne betragtes som en bygge- og anlægsopgave, eller om der snarere var tale om teknisk udstyr, som falder helt udenfor tilbudslovens § 1. Om afgrænsningen mellem »bygge- og anlægsarbejder« og »leverancer« henvises i øvrigt til behandlingen nedenfor i afsnit 2.4.1.3.
- Side 79 -
Ifølge tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 3 omfatter tilbudslovens afsnit I også »tilbudsgivere, når de indhenter tilbud hos underentreprenører til brug for udførelse af en bygge- og anlægsopgave omfattet af lovens afsnit I for en bygherre omfattet af nr. 1 eller 2.«
- Side 96 -
...offentlige myndigheder. Henvisningen til denne lov skal nu opfattes som en henvisning til lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber. Denne lovgivning stiller dog også krav om udbud efter særlige regler af kontrakter med en værdi, der overstiger DKK 500.000.
- Side 122 -
Tilbudslovens § 1, stk. 5 fastslår, at »bygge- og anlægsarbejder« skal forstås i overensstemmelse med udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet, dvs. »resultatet af et sæt bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig selv at udfylde en økonomisk eller teknisk funktion.«
- Side 123 -
Af lovforarbejderne i FT 2004-05, 2. saml., A, sp. 924 fremgår således følgende om definitionerne i tilbudslovens § 1, stk. 5 forud for vedtagelsen af lov nr. 338 af 18. maj 2005 om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren:
- Side 125 -
Det følger dog af tilbudslovens § 1, stk. 1, at totalentreprisekontrakter anses for bygge- og anlægskontrakter, selvom projekteringsydelsen isoleret må anses for en tjenesteydelse.