- Side 628 -
Sådanne ændringer i den oprindeligt udbudte opgave kan desuden ikke uden videre tillades. I al fald væsentlige ændringer i opgavens karakter må være udelukket efter en analogi af tilbudslovens § 11, stk. 4.
(...)
Når tildelingskriteriet er det økonomisk mest fordelagtige bud, har udbyder mulighed for at forhandle med indtil tre tilbudsgivere, jf. tilbudslovens § 11, stk. 1.
(...)
- Side 629 -
...umiddelbar adgang for udbyder til at forhandle med 1-3 tilbudsgivere, medmindre der er givet afkald på denne mulighed i udbudsbetingelserne. Imidlertid er det i loven udtrykkeligt foreskrevet, at udbyder »senest ved forhandlingernes påbegyndelse« skal oplyse over for disse, hvorledes forhandlingsproceduren vil blive tilrettelagt, jf. lovens § 11, stk. 2.
(...)
...resulterede i, at en af disse blev tildelt ordren, idet denne tilbudsgiver opnåede et højere samlet pointtal ved en ny tilbudsbedømmelse bl.a. baseret på visse ændringer i projektet. Klagenævnet fastslog – ikke overraskende – at kravet i tilbudslovens § 11, stk. 2 om forhåndsoplysning om proceduren for forhandlinger var tilsidesat ved en sådan fremgangsmåde.
(...)
- Side 632 -
...erstatningskrav, hvor klageren blev tilkendt erstatning af mistet fortjeneste, jf. klagenævnets kendelse af 23. februar 2006 (Hoffmann A/S mod Skjern Kommune), dels i konstatering af et yderligere eksempel på »cherry-picking« fra et af de andre totalentreprisetilbud, jf. klagenævnets kendelse af 6. november 2006 (Thorup Gruppen A/S mod Skjern Kommune).
(...)
- Side 634 -
Kaare Pedersen: »Tilbudsloven«, 2. udg., s. 158 og Jesper Fabricius: »Offentlige indkøb i praksis«, s. 466. Der kan i al fald så vidt det ses rejses spørgsmål om, hvorvidt en eller flere af begrænsningerne i forhandlingsadgangen ved licitation i henhold til tilbudslovens §§ 10 og 11 kan tænkes at finde analog anvendelse.
(...)
I praksis synes spørgsmålet om eventuel analog anvendelse af forhandlingsreglerne i tilbudslovens §§ 10 og 11 ikke at blive ofret større opmærksomhed fra udbyders side.
(...)
...adskiller sig væsentligt fra den oprindeligt udbudte opgave, ville udbyder således som udgangspunkt i stedet blot kunne indhente helt nye underhåndsbud (fra de samme eller andre bydende), hvis der i realiteten var tale om en helt anden bygge- og anlægsopgave i kraft af disse væsentlige ændringer (se herom kapitel 4 »Udbudsformer«, afsnit 2.1.3.13).