- Side 342 -
Rammeaftaler om bygge- og anlægsopgaver er i tilbudslovens § 13 defineret som aftaler, der fastlægger betingelserne for eventuel senere udførelse af konkrete bygge- og anlægsarbejder, f.eks. med hensyn til kvalitet, pris og mængde eller omfang.
(...)
- Side 343 -
...konkrete opgaver anmode virksomheden om at komplettere sit tilbud, dog uden at dette medfører »væsentlige ændringer i aftalevilkårene«, jf. tilbudslovens § 13, stk. 2 og omtalen i afsnit 1.6 ovenfor om mulighederne for bl.a. konkret fastlæggelse eller estimering af tidsforbruget for den specifikke ordre baseret på de oprindelig tilbudte timepriser mv.
(...)
- Side 344 -
For det andet er der den vigtige forskel mellem reguleringen af rammeaftaler i udbudsdirektivet og tilbudslovens afsnit I, at rammeaftaler i henhold til tilbudslovens § 13, stk. 3 højst må gælde for en periode på fire år. Denne 4-års-grænse er formuleret som en absolut grænse uden mulighed for dispensation eller option på forlængelse.
(...)
...tidsbegrænsning (se nærmere oven for i afsnit 1.4). Selvom rammeaftalens løbetid ubetinget er maksimeret til 4 år efter tilbudslovens § 13, stk. 3, er der på samme måde som i udbudsdirektiverne intet i vejen for, at selve udførelsen af en specifik opgave, som er bestilt inden udløbet af rammeaftalen, strækker sig udover udløbet af selve rammeaftalen.