- Side 217 -
...tilbudsgivere som udgangspunkt alene kan komme på tale efter en konkret vurdering. Hvis en virksomhed kan godtgøre, at den konkrete tilbudsgivning foregår uafhængigt af et eventuelt kontrolforhold eller tilknytning til en anden virksomhed, vil det formentlig være i strid med proportionalitetsprincippet at udelukke virksomheden fra at deltage i udbuddet.
- Side 289 -
...om bl.a. økonomisk og teknisk kapacitet hos lavestbydende entreprenør efter en offentlig licitation – og i lyset heraf – at forkaste tilbuddet. En frasortering af sådanne virksomheder forekommer også at være i overensstemmelse med kravet om udvælgelse på grundlag af objektive, saglige og ikke-diskriminerende kriterier, jf. tilbudslovens § 2, stk. 3.
- Side 291 -
...klagenævnets kendelse af 27. september 2011 (Enca A/S mod Ringkøbing-Skjern Kommune). Denne kendelse tillod bygherren efter modtagelse af tilbud i en offentlig licitation at indhente oplysninger om vinderens regnskab og referencer mv. – og i sidste ende forkaste tilbuddet fra den lavestbydende i medfør af den særlige regel i tilbudsloven § 8, stk. 3.
- Side 297 -
...dog også ved en begrænset licitation uden prækvalifikation og indhentelse af underhåndsbud være opmærksom på de eventuelle obligatoriske udelukkelsesgrunde. Dette gælder særligt kravet i restanceloven (offentlige og offentligt støttede bygherrer) om indhentelse af tro og love-erklæring vedrørende gæld til det offentlige, jf. afsnit 2.1.3.2 ovenfor.
- Side 300 -
...af underhåndsbud – i modsætning til offentlig og begrænset licitation, jf. § 4, stk. 1. Hvis det fra starten ligger fast, hvor mange underhåndsbud der vil blive indhentet, må det dog kunne udledes af ligebehandlingsprincippet i tilbudslovens § 2, stk. 3, at alle de på forhånd udvalgte tilbudsgivere skal indrømmes samme frist til afgivelse af tilbud.
- Side 303 -
...mindst fem bydende i udbudsdirektivet kan i nogen grad være retningsgivende også ved en begrænset licitation med prækvalifikation efter tilbudsloven. Tre bydende skal – i al fald som udgangspunkt – være det mindste antal, der kan prækvalificeres, for at udbyder kan anses at have skabt »tilstrækkelig konkurrence« som forudsat i tilbudslovens § 2, stk. 2.
- Side 306 -
...udgangspunkt frit stillet med hensyn til, hvilke entreprenør- og håndværkervirksomheder der indbydes til at byde på opgaven. Udvælgelsen af de foretrukne tilbudsgivere er alene underlagt de overordnede principper i tilbudslovens § 2, stk. 2-3 om konkurrenceoptimering og udvælgelse på grundlag af objektive, saglige og ikke-diskriminerende kriterier.
(...)
...indbudt 4 virksomheder til at byde på opgaven. Klageren gjorde ikke gældende – og der var næppe heller belæg for noget sådant – at en begrænset licitation uden prækvalifikation skulle være i strid med de almindelige EU-udbudsretlige principper om gennemsigtighed og kravet om en »passende offentlighed« i kontrakter af grænseoverskridende interesse.
- Side 312 -
...og håndværkervirksomheder der ønskes underhåndsbud fra, er underlagt de generelle principper om tilstrækkelig konkurrence, ligebehandling mv. i tilbudslovens § 2, stk. 2-3. I praksis indebærer dette dog næppe nævneværdige begrænsninger i udbyders spillerum for henvendelsen til de foretrukne entreprenør- og håndværkervirksomheder ved underhåndsbud.
(...)
- Side 318 -
Som nævnt ovenfor er der som udgangspunkt intet i vejen for, at indhentelsen af underhåndsbud foregår i flere faser. Derimod må det det af ligebehandlingsprincippet i tilbudslovens § 2, stk. 3 kunne udledes, at udbyder i al fald ikke kan sjakre på den måde, at de bydende spilles prismæssigt ud mod