- Side 252 -
...beskyttelse mod retsvirkningen »uden virkning«. Med inspiration i bekendtgørelsens profylakse kunne man som alternativ til den meget lange og ikke synderligt mundrette officielle betegnelse overveje at introducere kaldenavnet »profylaksebekendtgørelse«. I denne artikel omtales bekendtgørelsen som bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed.
(...)
...virkning ud over standstill-perioden, indtil Klagenævnet for Udbud har taget stilling til, om klagen skal tillægges yderligere opsættende virkning frem til afgørelsen af, om kontrakttildelingen strider mod udbudsreglerne. I kraft af klagenævnets aktuelle sagsgang og sagsbehandlingstid harmonerer dette imidlertid ikke godt med hensynene bag § 4-proceduren.
- Side 257 -
...lov til at indgå kontrakten uden EU-udbud. ii) For det andet skal ordregiveren inden kontrakten indgås indrykke en bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed i EU-Tidende, og iii) kontrakten må for det tredje først underskrives efter udløbet af 10 dage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen blev offentliggjort i EU-Tidende.
- Side 260 -
Artikel 2 d, stk. 4, vedrører derimod muligheden for ved offentliggørelse af en bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed at sikre sig imod retsfølgen »uden virkning«. Det er den heri beskrevne ordning, som er implementeret i håndhævelseslovens § 4. Om ordningen hedder det i ændringsdirektivets betragtning 26:
- Side 261 -
...minimumsperioden i ændringsdirektivets artikel 2 d, stk. 4. Håndhævelseslovens § 4 er således ikke i strid med ændringsdirektivet, men forudsætter dog ligesom ændringsdirektivet, at såvel en eventuel klager som Klagenævnet for Udbud i givet fald agerer hurtigt efter, at en ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed.
- Side 263 -
...ordregiver, der beslutter ikke at afvente klagenævnets afgørelse og efter udløb af standstill-perioden underskriver kontrakten, er afskåret fra beskyttelsen efter § 4 i håndhævelsesloven. Såfremt ordregiveren ikke er beskyttet, vil det jo også ramme den private leverandør, der i tillid til håndhævelseslovens bestemmelser indgår kontrakten med ordregiver.
- Side 266 -
...udbudsdirektivets artikel 31, nr. 1, litra c, herunder f.eks. at god tro om anvendeligheden af bestemmelsen indebærer, at retsfølgen »uden virkning« ikke skal bringes i anvendelse, selvom ordregiveren i tro på, at situationen var akut, undlod at offentliggøre en bekendtgørelse om frivillig forudgående gennemsigtighed i medfør af håndhævelseslovens § 4.
- Side 268 -
Den usikkerhed, der består om den administrative klagegangs overensstemmelse med ændringsdirektivet, bør derfor ikke føre til, at ordregivende myndigheder generelt afstår fra at anvende proceduren i håndhævelseslovens § 4.