Kapitel 5 1 God skik
Kreditservicevirksomheder og kreditkøbere skal drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet.
Stk. 2 Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om redelig forretningsskik og god praksis for kreditkøbere og kreditservicevirksomheder.
Kreditservicevirksomheder og kreditkøbere skal
-
1) give oplysninger til låntagere, som ikke er vildledende, uklare eller forkerte,
-
2) respektere og beskytte låntageres personoplysninger og privatliv og
-
3) kommunikere med låntagere på en måde, der ikke udgør chikane, tvang eller utilbørlig påvirkning.
Stk. 2 Kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal i god tid forud for den første inddrivelse af gæld sende låntageren en skriftlig meddelelse, der på en klar og forståelig måde indeholder
-
1) en beskrivelse af overførslen, herunder datoen for overførslen,
-
2) identifikation af og kontaktoplysninger for kreditkøberen,
-
3) identifikation af og kontaktoplysninger for kreditservicevirksomheden eller den enhed, der er nævnt i §§ 16 og 17,
-
4) dokumentation for meddelelse af tilladelse til en kreditservicevirksomhed i medfør af § 3, når en sådan er udpeget,
-
5) hvor det er relevant, identiteten på og kontaktoplysninger for kreditserviceleverandøren,
-
6) en tydelig angivelse af et kontaktpunkt hos kreditkøberen, hos enheden, jf. §§ 16 og 17, eller hos kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, og, hvor det er relevant, hos kreditserviceleverandøren, hvorfra der kan indhentes oplysninger, når det er nødvendigt,
-
7) oplysninger om de beløb, som låntageren skylder på tidspunktet for meddelelsen, med angivelse af, hvad der skal betales i kapital, renter, gebyrer og andre tilladte omkostninger,
-
8) en erklæring om, at relevant EU-ret og national ret vedrørende navnlig håndhævelsen af kontrakter, forbrugerbeskyttelse, låntagers rettigheder og strafferet finder anvendelse, og
-
9) navn, adresse og kontaktoplysninger på den klageinstans, hvortil låntageren kan indgive en klage.
Stk. 3 Samme meddelelse som nævnt i stk. 2 skal gives ved enhver overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller af selve den misligholdte kreditaftale til en kreditkøber.
Stk. 4 Samme meddelelse som nævnt i stk. 2 skal gives, hvis en låntager anmoder herom.
Stk. 5 Kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal i al efterfølgende kommunikation med låntageren inkludere oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 6.
Stk. 6 I den første meddelelse efter udpegelsen af en ny kreditservicevirksomhed skal oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 3, 4 og 6, medtages.
Stk. 7 Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om etablering af en klageinstans for klager fra låntagere vedrørende kreditkøbere, kreditservicevirksomheder og kreditserviceleverandører, for så vidt angår aktiviteter omfattet af loven.