- Side 590 -
Herudover kan flere andre generalklausuler (markedsføringslovens § 1, aftalelovens § 36, mv.) anvendes, evt. sammen med ligestillingslovens § 2 om diskriminationsforbud eller § 4 om mainstreaming.
- Side 597 -
Køns- og etnisk diskrimination i reklame er omfattet af markedsføringslovens § 1. Forbrugerombudsmanden udsendte i 1993 retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame. Kønsdiskriminerende reklame indebærer en overtrædelse af såvel markedsføringsloven som ligestillingsloven, se nærmere i kommentaren til denne ovenfor i kap. III.
(...)
...betydeligt spillerum for brug af nøgenhed og erotik i kønsrelaterede reklamer. Retningslinjerne fastslår god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 1, i forhold til kønsrelateret reklame og skal skabe mere klare og præcise anvisninger med det formål dels at sikre konkurrence, dels at beskytte forbrugerne imod ulovlig kønsrelateret reklame.
- Side 605 -
...fortolkningsreglen12901290. Se om denne Nielsen, Ruth og Christina D. Tvarnø: Retskilder og Retsteorier, Kbhvn 2008 kap. 3. pligt til i videst muligt omfang at fortolke dansk ret i overensstemmelse med den. Det betyder, at CEDAW’s forbud mod stereotype kvindebilleder skal indfortolkes i de danske ligestillingslove og i generalklausulen i markedsføringslovens § 1.