Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 1

Ligestillingslovene Bind 1 (8. udg.)
Forfattere: Christina D. Tvarnø, Ruth Nielsen, Agnete L. Andersen og Kirsten Precht
Udgivelsesdato: 14. maj 2020
DJØF Forlag

Lovgivning om ligestilling

- Side 590 -

Herudover kan flere andre generalklausuler (markedsføringslovens § 1, aftalelovens § 36, mv.) anvendes, evt. sammen med ligestillingslovens § 2 om diskriminationsforbud eller § 4 om mainstreaming.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføringsloven

- Side 597 -

Køns- og etnisk diskrimination i reklame er omfattet af markedsføringslovens § 1. Forbrugerombudsmanden udsendte i 1993 retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame. Kønsdiskriminerende reklame indebærer en overtrædelse af såvel markedsføringsloven som ligestillingsloven, se nærmere i kommentaren til denne ovenfor i kap. III.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...betydeligt spillerum for brug af nøgenhed og erotik i kønsrelaterede reklamer. Retningslinjerne fastslår god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 1, i forhold til kønsrelateret reklame og skal skabe mere klare og præcise anvisninger med det formål dels at sikre konkurrence, dels at beskytte forbrugerne imod ulovlig kønsrelateret reklame.

Læs på Jurabibliotek



CEDAW

- Side 605 -

...fortolkningsreglen12901290. Se om denne Nielsen, Ruth og Christina D. Tvarnø: Retskilder og Retsteorier, Kbhvn 2008 kap. 3. pligt til i videst muligt omfang at fortolke dansk ret i overensstemmelse med den. Det betyder, at CEDAW’s forbud mod stereotype kvindebilleder skal indfortolkes i de danske ligestillingslove og i generalklausulen i markedsføringslovens § 1.

Læs på Jurabibliotek