- Side 311 -
...sponsorering i tv og vedrørende tobaksreklamer findes særregulering af sponsorering. Og markedsføringsretligt er der i normaltilfældene absolut ingen grund til at gribe ind: sponsorering er både almindelig og fuldt lovlig. Reklamebudskabet, for så vidt man må sige, at der er et sådant, er eksplicit. Se også C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 363 ff.
- Side 316 -
...danske Forbrugerombudsmands opfattelse ikke i sig selv i strid med markedsføringsloven, men de kan være i strid med markedsføringslovens § 1 (nu § 3), hvis de er påtrængende, ikke til at fjerne og i væsentlig grad medfører en begrænsning i brugen af nettet. Se til problemstillingen Borhcer & Bøggild, p. 320 f., Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 503.
- Side 341 -
...»annoncøren«). Aftalekravet, som var opstillet i forarbejderne til 2005-markedsføringsloven, gav anledning til problemer i praksis, navnlig var det næppe i overensstemmelse med rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis. Før 2005-markedsføringsloven blev identifikationskravet indfortolket i generalklausulen i markedsføringslovens § 1 (nu § 3).
- Side 349 -
...vinbranchen, i U 2012.977 SHR samt i U 2012.1089 H, Ladbrokes mod Danske Spil, hvor Danske Spils markedsføringskampagne først gav Danske Spil en positiv association ved at vise en skål med jordbær med fløde i de danske farver, og derefter speake: »Ikke philippinske spil, italienske spil eller nogen som helst andre spil«, samtidig med at der vistes
- Side 352 -
...af uoriginale farvebånd, hvor straffelovens § 267 var påberåbt. Der skete frifindelse med den begrundelse, at de fremsatte udtalelser hverken i indholdet eller formen fandtes ærekrænkende, hvorved jo implicit må ligge anerkendelsen af, at straffelovens § 267 kan tænkes anvendelig på sådanne sager, hvilket så altså også er antaget i senere praksis.
- Side 356 -
...rygte«. Det var i strid med markedsføringslovens § 1 (nu § 3) og udløste en erstatning på 100.000 kr. Se yderligere Borcher & Bøggild, p. 106 ff. med yderligere et par eksempler fra utrykt domspraksis, og C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 384, for en mere generel omtale af reklameformen og det markedsføringsretlige syn i forskellige systemer.