- Side 19 -
de MFL § 2, stk. 2 (nu MFL § 1, stk. 2). Dette er en del af baggrunden for 2017-loven, men kan næppe retfærdiggøre den omkalfatring af hele loven, som har fundet sted.
- Side 22 -
...fremhævede fordelene ved tunnelen sammenlignet med de konkurrerende færger. Femern Bælt A/S var utvivlsomt erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, men etableringen af den faste forbindelse ville tidligst kunne ske i 2028, hvorfor en markedsføring af tunnelen på nuværende tidspunkt ikke havde den fornødne aktualitet for konkurrencen på markedet.
(...)
- Side 25 -
...anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 1210 af 24.10.2010 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 1202 af 15.11.2017 om tredjepartsbetalinger m.v.
(...)
...Forbrugerombudsmandens tilsyn.1212. Navnlig gælder de vigtige regler om vildledende og aggressiv/utilbørlig handelspraksis (§§ 5-7 og § 20), om uanmodet henvendelse (§ 10), om handelspraksis rettet mod børn og unger (§ 11), om markedsføring af kreditaftaler (§§ 18-19) og om sammenlignende reklame (§ 21) således fuldt ud for finansielle virksomheder.
- Side 106 -
Der foreligger så vidt vides ingen dansk domspraksis om dette spørgsmål, men fra Forbrugerombudsmandens praksis foreligger et eksempel, der minder om det. I denne sag blev det fundet vildledende over for forbrugerne og i strid med dagældende MFL § 1 og § 3,
- Side 117 -
...så ufuldstændigt grundlag, at de er vildledende eller har karakter af halve løgne, eller som i øvrigt er utilbørlige i deres form eller indhold.103103. Jf. Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 288 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 136 ff., og Heide-Jørgensen: Lærebog i konkurrence- og markedsføringsret, 4. udg., p. 327 ff.
- Side 142 -
...150 ff., Henrik Udsen i U 1997 B, p. 261 ff., og i U 2006 B, p. 161 ff., Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 82 ff., Peter Schønning m.fl. (red.): Personlighedsret, 2007, p. 51 ff. og 151 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 75 ff., Vibeke Borberg i Plesner Mathiasen og Lau Nielsen: Lærebog i entertainmentret, 2019, p. 155 ff.
- Side 151 -
...p. 18 v.sp., samt tilsvarende FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1, og § 4. Se Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 222 ff., og Møgelvang-Hansen i Møgelvang-Hansen m.fl.; Markedsføringsretten, 4. udg., p. 503 ff., samt om samspillet med den civilretlige regulering Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 241 ff., 244 ff.
(...)
- Side 154 -
...1.2. Derimod gælder vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for finansielle virksomheder, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 156.
- Side 164 -
...virksomheder, i det omfang erhvervsministeren har udstedt regler på det pågældende område. Pengeinstitutter er fsv. angår information til forbrugere om priser m.v. i stedet underlagt bkg. nr. 147 af 25.2.2020. Denne bekendtgørelses § 1 opregner nærmere, hvilke tjenesteydelser bekendtgørelsen finder anvendelse på, og hvilke den ikke finder anvendelse på.
- Side 167 -
...§ 16, gælder kun i forhold til forbrugere. Der er ikke hermed tale om gennemførelse af EU-regler.156156. Ifølge MFL § 1, stk. 3, gælder § 16 ikke for finansielle virksomheder. Med hjemmel i lov om finansiel virksomhed er til gengæld udstedt bkg. nr. 330 af 7.4.2016 om god skik (med senere ændringer), som i § 6, stk. 3 og 4, rummer lignende regler.
- Side 170 -
...retningslinjer for markedsføring af kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler (såkaldte kviklån, hvor lånets løbetid ikke overstiger 3 måneder). Reglerne gælder endvidere for »enhver markedsføring« af de pågældende kreditaftaler, hvad enten det er kreditgiverne selv eller kreditformidlere, der står for markedsføringen; se ad de sidste særligt § 18, stk. 4.
- Side 177 -
...Immaterialretspositioner, p. 323 ff. og 358 ff., Heide-Jørgensen: Lærebog i konkurrence- og markedsføringsret, 4. udg., p. 384 ff., Borcher: Produktefterligninger, 2. udg., p. 153 ff., Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 62 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 97 ff., Riis i Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsret, 4. udg., p. 517 ff.
- Side 186 -
...markedsføringsskik? I eksempelvis U 2007.951 H fandtes to lamper eksplicit at have det fornødne særpræg til opnåelse af markedsføringsretlig efterligningsbeskyttelse, men der var ikke i sagen tale om tilstrækkeligt nærgående efterligninger til, at retten fandt grundlag for at fastslå, at der forelå en overtrædelse af dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1).
(...)
- Side 188 -
...producents markedsføring af nogle lignende kommoder ikke fandtes at være i strid med dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1), uanset om de sidste kommoder var udformet »med kendskab til« de første. Se også Sø- og Handelsrettens dom af 28.4.2017 (V-13-16) om et friholdelsesbehov for emballagens format, som i det væsentligt omfang var funktionelt bestemt.
(...)
- Side 189 -
...teknisk eller funktionelt begrundet, og at der derfor ikke forelå det fremtoningsmæssige særpræg, som skal til for at nyde beskyttelse, så har landsretten øjensynligt ikke følt sig helt så overbevist herom, men har anset det for nødvendigt at gå ind i en konkret forvekslelighedsbedømmelse, hvilket ville være overflødigt, hvis elmåleren manglede særpræg.
- Side 195 -
I U 2012.256 H blev det lagt til grund, at importøren var bekendt med, at nogle varer importeret fra Kina var forvekslelige efterligninger af lignende varer produceret og solgt i Danmark gennem flere år, og importøren havde derfor på ansvarspådragende måde overtrådt dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1).
- Side 198 -
...beklædningsgenstande. I U 1988.775 SH fandtes dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1) også overtrådt ved utilbørlig efterligning af modetøj, men til gengæld blev erstatningsudmålingen påvirket negativt af, at der var tale om »modevarer med en usikker levetid« og ikke om nogen længerevarende markedsforstyrrelse. Se også U 1991.22 H som omtalt ovenfor pkt. 7.2.2.
- Side 211 -
...udstrækkes længere end forordningens 3-årige beskyttelsesperiode (in casu kun indtil ca. 1 år fra dommens afsigelse) Og i det omfang erstatning – som i sagen – tilkendes for (fremtidig) markedsforstyrrelse, bør man også i udmålingen tage hensyn til, at den EU-designretlige beskyttelse af originalproduktet mod sådan forstyrrelse er tilsvarende tidsbegrænset.
(...)
...sagsøgeren havde udformet til brug for importøren af et bestemt bilmærke, idet sagsøgte havde produceret og solgt kopier heraf til den pågældende bilimportør. Tillige nedlagdes en forbuds- og en betalingspåstand. Til støtte herfor påberåbte sagsøgeren sig dels en eneret efter designforordningen og dels en beskyttelse efter MFL § 1 (nu § 3, stk. 1).
(...)
- Side 212 -
...designrettigheder. Præmissernes kortfattede konstatering af, at krænkerens salg og markedsføring af kopiproduktet »tillige« var »en overtrædelse af markedsføringslovens § 1« (nu § 3, stk. 1), må implicit basere sig på, at der var tale om en tilstræbt efterligning – hvilket ikke kræves for at krænke en registreret designret (med prioritetsbeskyttelse).
- Side 232 -
...1 og 18 (nu §§ 3-4 og 22), idet der var betydelig risiko for, at en gennemsnitsforbruger ved opslag på www.samshop.dk med urette ville antage, at hjemmesiden blev drevet af Samsonite eller en virksomhed, der var økonomisk forbundet med Samsonite. Forhandleren udnyttede derved på utilbørlig vis den goodwill, der var knyttet til Samsonites varemærke.
(...)
- Side 235 -
...henvisning til sådanne faktorer knytter sig til en subsumption under generalklausulen eller kendetegnsreglen. I Sø- og Handelsrettens dom af 28.8.2017 (V-20-16) fandt retten »navnlig under hensyn til«, at sagsøgte måtte anses for at have været »i ond tro ved krænkelsen«, at han havde »overtrådt markedsføringslovens §§ 1 og 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22)«.
- Side 241 -
...Højesteret, at »der tillige er sket en overtrædelse af markedsføringslovens §§ 1 og 18« (nu §§ 3 og 22). En sådan supplerende domfældelse efter markedsføringsloven er ret beset ganske overflødig (unødvendig for at nå dommens resultat), men henvisningen til generalklausulen kan være egnet til at understrege illoyaliteten i det tilstræbte snyltning.
- Side 245 -
...om Goris markedsføringsindsats og markedsposition«, fandtes at have en kommerciel adskillelsesevne, der nød beskyttelse efter dagældende MFL § 1 og § 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22). Præmisserne peger først og fremmest i retning af kriterierne for ulovlig produktefterligning (sml. ovenfor pkt. 7.2.2-3), men forbuddet begrundes også i kendetegnsreglen.
(...)
Se endelig Sø- og Handelsrettens dom af 16.2.2015 (V-69-13) som stadfæstet af Østre Landsret den 4.4.2016 (B-486-15) om efterligning i strid med MFL §§ 1 og 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22) af henholdsvis en række hjemmesidetekster (»næsten identisk«) og to hjemmesidebaggrunde (»direkte kopi«). De kolliderende hjemmesider udbød samme produkter.
- Side 250 -
...mod almindelige normer for sømmelighed eller mod væsentlige samfundsmæssige hensyn.220220. Se f.eks. Palle Bo Madsen i Lars Nordskov Nielsen (red.): Hvor går den etiske grænse? 1998, p. 145 ff., Caroline Heide-Jørgensen i festskrift til Mogens Koktvedgaard, 2003, p. 257 ff., samme: Reklameret, p. 419 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 231 ff.
- Side 259 -
...have indmeldt lægemiddelpakninger, som reelt ikke var til rådighed på markedet, hvorved en anden leverandørs pakninger udgik af den relevante substitutionsgruppe. Herved fandtes MFL § 3, stk. 1 (daværende MFL § 1) at være tilsidesat, hvilket udløste et erstatningsansvar for tab, som den konkurrerende leverandør havde lidt ved den retsstridige adfærd.
- Side 265 -
...ligger hos erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden kan derimod fortsat udarbejde generelle retningslinjer, der ikke specifikt er rettet mod det finansielle område, men som også vil dække dette område, i det omfang de pågældende forhold ikke er undtaget fra markedsføringslovens anvendelsesområde i medfør af MFL § 1, stk. 2 og 3, jf. ovenfor pkt. 1.2.