Bemærk, at § 10 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 10, om det har en betydning.
- Side 160 -
...bøger, abonnementer på aviser og ugeblade mv., jf. nærmere nedenfor i afsnit 3. Forbuddet mod uanmodede personlige henvendelser på forbrugerens bopæl, arbejdsplads mv. gælder dermed undtagelsesfrit. Markedsføringslovens § 10 supplerer forbrugeraftalelovens § 4 hvad angår telefoniske henvendelser til forbrugere, jf. nærmere herom nedenfor afsnit 1.1.
(...)
Uanmodet henvendelse ved brug af e-mail, sms, almindelig brevpost mv. er ikke reguleret af forbrugeraftalelovens § 4, men derimod af markedsføringslovens § 10, jf. nærmere om denne bestemmelse nedenfor i afsnit 1.1.
(...)
...af, at modtageren er online, og da reklamerne forsvinder af sig selv, når modtageren ikke længere er online. Denne form for markedsføring kan efter omstændighederne falde ind under § 10, stk. 4, om »andre midler til fjernkommunikation«, jf. FT 2016-2017, tillæg A, L 40, s. 46 og Jan Trzaskowski i samme (red.): Internetretten, 3. udgave (2017) s. 249.
(...)
- Side 162 -
...nu markedsføringslovens 10, stk. 4, nr. 2 og 3, burde det ikke generelt kræves af forbrugere, at de foretog en aktiv handling for at »undgå de jævnlige uanmodede telefoniske henvendelser, der måtte forventes ved en fuldstændig ophævelse af forbudet« i nu 2014-lovens § 4, stk. 1. Se nærmere nedenfor i afsnit 1.1 og markedsføringslovens § 10, stk. 4.
- Side 163 -
...andre former for telekommunikation, f.eks. personbetjente telefonopkald, kan medlemsstaterne vælge, om sådan kommunikation skal forudsætte forbrugerens forudgående samtykke (opt in), eller forudsætte, at forbrugeren ikke udtrykkeligt har modsat sig sådanne henvendelser (opt out), jf. artikel 13, stk. 3, og nærmere nedenfor om markedsføringslovens § 10.
(...)
...tidligere fjernsalgsdirektivs artikel 10) er i dansk ret implementeret i markedsføringslovens § 10, som omfatter uanmodede henvendelser til forbrugere (og erhvervsdrivende) via »elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax«, herunder f.eks. e-mail, sms eller mms, eller »andre midler til fjernkommunikation«, f.eks. telefon eller brevpost.
(...)
Markedsføringslovens § 10 supplerer forbrugeraftalelovens § 4 hvad angår telefoniske henvendelser til forbrugere.
(...)
- Side 164 -
...(»cold calling«), dvs. telefonopkald, hvor der afspilles et reklamebudskab for forbrugeren, gælder i henhold til markedsføringslovens § 10, stk. 1, en opt in-løsning, dvs. at sådan markedsføring forudsætter, at forbrugeren har givet sit forudgående samtykke – uanset om opkaldet måtte angå de ydelser, der er opregnet i forbrugeraftalelovens 4, stk. 2.
(...)
...Eftersom forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, som udgangspunkt forbyder uanmodede telefoniske henvendelser til forbrugere med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser, får bestemmelsen i markedsføringslovens § 10, stk. 4, kun betydning, hvor den erhvervsdrivendes henvendelse er lovlig efter forbrugeraftaleloven, fordi henvendelsen angår de ydel-
(...)
- Side 165 -
...muligheden for at frabede sig yderligere henvendelser, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 6. Desuden skal markedsføringslovens almindelige krav overholdes, f.eks. kravet om god markedsføringsskik i § 3, god erhvervsskik i § 4 og forbuddet mod vildledende markedsføring i §§ 5 og 6 mv., jf. Palle Bo Madsen: Markedsret, 6. udgave (2015) s. 109 og 123.
(...)
Om markedsføringslovens § 10 se nærmere Erling Borcher og Frank Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udgave (2013) s. 357 ff. og Peter Møgelvang-Hansen og Jan Trzaskowski i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 443 ff. og Jan Trzaskowski i samme (red.): Internetretten, 3. udgave (2017) s. 247 ff.
- Side 170 -
Forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, forbyder ikke uanmodede telefoniske henvendelser til andre erhvervsdrivende i afsætningsøjemed, men sådanne henvendelser kan kun ske i overensstemmelse med markedsføringslovens § 10, stk. 4. Herefter er det ikke tilladt at
(...)
- Side 171 -
...telefoniske henvendelser til lønmodtagere ville kræve forudgående samtykke, selvom henvendelsen vedrørte salg af ydelser til brug for beskæftigelsen som lønmodtager, da køb, som er foretaget af en lønmodtager, anses for forbrugerkøb, medmindre købet sker som led i udøvelsen af et selvstændigt bierhverv (jf. herom bemærkningerne i afsnit 1.1.2 til § 2).
- Side 178 -
...henvendelser til forbrugere kan ske, uanset om forbrugeren er noteret på Robinsonlisten (jf. herom ovenfor i afsnit 1.1). Forbrugerombudsmanden udtalte videre, at det følger af markedsføringslovens krav om god markedsføringsskik, at et analyseinstitut skal respektere en forbrugers udtrykkelige ønske om ikke at blive kontaktet telefonisk i fremtiden.
(...)
- Side 179 -
...af spamforbuddet i (nu) markedsføringslovens § 10, stk. 1. Forbrugerombudsmanden gjorde dog samtidig a-kassen opmærksom på, at mailene ikke – udover tilbuddet om rekrutteringshjælp – måtte indeholde andet selvstændigt markedsføringsmateriale, idet hele mailen i så fald vil blive anset for udsendt i strid med (nu) markedsføringslovens § 10, stk. 1.
(...)
...uanmodede personlige eller telefoniske henvendelser, såfremt den erhvervsdrivende aftaler med en forbruger, at den pågældende (evt. mod en form for belønning) skal rette uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til venner og familie, f.eks. med indbydelse til en salgsdemonstration el.lign. Se nærmere om vennehvervning mv. nedenfor i afsnit 2.4.3.
- Side 180 -
...markedsføringslovens § 10), dvs. at uanmodede telefoniske eller personlige henvendelser, der sker med henblik på at opnå forbrugerens samtykke til senere henvendelser, er omfattet af forbuddet i forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1. Se f.eks. Forbrugerombudsmandens sag nr. 15/03192, som er omtalt nærmere ovenfor i afsnit 2.1.1 og nedenfor i afsnit 2.4.
(...)
- Side 182 -
...Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 2.3.11 og Erling Borcher og Frank Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udgave (2013) s. 368 f. (Uanmodede henvendelser med henblik på køb kan dog efter omstændighederne være i strid med god markedsføringsskik).
(...)
- Side 183 -
...1, lægges der »betydelig vægt på, om den erhvervsdrivende har en egeninteresse i de dispositioner fra kundens side, som den erhvervsdrivendes henvendelse vedrører. Hvis det er et spørgsmål om den erhvervsdrivendes egne produkter, der er i centrum, foreligger der markedsføring«, jf. nu markedsføringslovens § 10, jf. FT 1999-2000, tillæg A, s. 5944 f.
(...)
...telefoniske (og eventuelt personlige) henvendelser fra den erhvervsdrivende. Det beror på en fortolkning af aftalen, om en konkret henvendelse er omfattet af forbrugerens samtykke, eller om henvendelsen er i strid med forbrugeraftalelovens § 4 (og/eller markedsføringslovens § 10, stk. 4, om telefoniske henvendelser), jf. nærmere nedenfor i afsnit 2.4.4.
- Side 189 -
...markedsføring på internettet, oktober 2015, pkt. 2.3.2, hvor det antages, at kravet om en frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse indebærer, at samtykket skal være udtryk for en »aktiv handling fra forbrugerens side, således at forbrugeren ikke forpligtes ved passivitet, eksempelvis ved at en acceptrubrik er udfyldt på forhånd« (min udhævning).
(...)
Den erhvervsdrivendes indhentelse af samtykke fra forbrugeren til fremtidige henvendelser skal ske i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 4 og markedsføringslovens § 10, jf. FT 2016-2017, tillæg A, L 40 s. 60. Det er herefter f.eks. ikke tilladt for den erhvervsdrivende at forsøge telefonisk at
(...)
- Side 190 -
...konkrete sag, da der alene var afgivet samtykke til at modtage »nyheder og tilbud« om løbet. Forbrugerombudsmanden meddelte i øvrigt virksomheden, at samtykket var præsenteret og formuleret på en sådan måde, at det ikke opfyldte betingelserne om at være hhv. informeret og konkretiseret eller indeholdt en udtrykkelig anmodning om at blive ringet op.
(...)
Se tilsvarende Forbrugerombudsmandens sag nr. 10/06667. Det var i strid med nu markedsføringslovens § 10 via sms at anmode om forbrugerens forudgående samtykke til at sende reklamekampagner.
(...)
- Side 192 -
...markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 10.2: »Et samtykke kan ikke indhentes ved stiltiende eller passiv accept – fx ved at den erhvervsdrivende skriver, at modtageren vil modtage en mail, medmindre modtageren meddeler den erhvervsdrivende, at han ikke ønsker dette«.
- Side 199 -
...»[k]ravet om, at modtageren forudgående skal have anmodet om markedsføringen, skal forstås på samme måde som det tilsvarende begreb i [§ 4, stk. 1, i 2014-forbrugeraftaleloven]«, jf. FT 1999-2000, tillæg A, s. 5964. Ikke desto mindre fremgår det videre af forarbejderne, at der »gælder særlige regler« for samtykke til telefonsalg, jf. også nærmere ne-
(...)
- Side 200 -
...forhold der gives samtykke til. Hensynet til privatlivets fred vejer tungere, når det drejer sig om samtykke til behandling af personoplysninger, end når det drejer sig om samtykke til at modtage elektronisk markedsføringsmateriale, jf. også Erling Borcher og Frank Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udgave (2013) s. 372 f., og nedenfor i afsnit 2.4.4
(...)
...henvendelser, uden at den erhvervsdrivende af den grund kan trække belønningen, f.eks. deltagelse i en konkurrence, tilbage, jf. Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 10.10 med henvisning til nu markedsføringslovens § 10, stk. 6.
- Side 203 -
...straffes i henhold til § 34, stk. 1, for overtrædelse af forbuddet mod uanmodede personlige eller telefoniske henvendelser, såfremt han aftaler med en forbruger, at den pågældende (evt. mod en form for belønning) skal rette uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til venner og familie, f.eks. med indbydelse til en salgsdemonstration el.lign.
(...)
...omgå forbuddene i markedsføringslovens § 10 og forbrugeraftalelovens § 4, hvilket er i strid med god markedsføringsskik. Endelig udtalte Forbrugerombudsmanden, at det påhviler den erhvervsdrivende, som f.eks. opfordrer til at skaffe nye kunder via »tip en ven«-funktioner el.lign., at vejlede om, at visse former for uanmodede henvendelser er ulovlige.
(...)
- Side 205 -
...pkt. 2.2 og U 2002.2277 SH (et teleselskab var forpligtet til at sikre overholdelse af (nu) markedsføringslovens § 10, når sportsforeninger – ved løfte om et beløb for hvert abonnement, der blev tegnet gennem foreningen – markedsførte mobiltelefonabonnementer over for foreningernes medlemmer) og tilsvarende Forbrugerombudsmandens sag nr. 09/05909.
(...)
...betingelserne, hvortil kunderne blev henvist via et link på kampagnesiden, risikerede teleselskabet i øvrigt, at kunderne overså informationen. Dermed havde teleselskabet ikke sikret overholdelsen af loven på tilstrækkelig vis, og kampagnen ansås for at være et forsøg på omgåelse af (nu) markedsføringslovens § 10 og (nu) forbrugeraftalelovens § 4.
- Side 206 -
...forbrugeraftalelovens § 4’s anvendelsesområde. Har en erhvervsdrivende f.eks. solgt en vare, kan han lovligt meddele en tidligere kunde, der stadig har reklamationsret, at den erhvervsdrivende er flyttet, fusioneret eller har fået ny kontaktadresse. Den erhvervsdrivende må dog ikke samtidig benytte lejligheden til at reklamere for sin virksomhed eller dens produkter.
(...)
- Side 207 -
...Forbrugerombudsmandens opfattelse være i strid med markedsføringslovens § 10, hvis selskabet samtidig (i henvendelsen) tilbyder alternative produkter eller andre forsikringsydelser. Se Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 2.3.6.
(...)
- Side 210 -
...til, at den erhvervsdrivende må kontakte forbrugeren, typisk telefonisk, med henblik på f.eks. at »informere om nye produkter« mv. Det beror på en fortolkning af aftalen, om der foreligger et samtykke fra forbrugeren, som bevirker, at den erhvervsdrivendes henvendelser er lovlige i henhold til forbrugeraftalelovens § 4 (og markedsføringslovens § 10).
(...)
...Forbrugerombudsmændene synes herved at udelukke, at det forhold, at et samtykke fremgår af den erhvervsdrivendes standardvilkår i sig selv altid vil føre til, at samtykket ikke er gyldigt. Dette kan dog næppe antages helt generelt. Afgørende må være, om samtykket opfylder almindelige krav til vedtagelse og klarhed mv., jf. almindelige aftaleretlige regler.
(...)
- Side 211 -
...osv., jf. markedsføringslovens § 10, stk. 1. Et bredt formuleret samtykke som beskrevet kan dermed ikke danne grundlag for lovlige telefoniske henvendelser. Det skal af aftalen fremgå klart og utvetydigt, dels at forbrugeren giver samtykke til telefoniske henvendelse, dels hvilke mere konkrete ydelser henvendelserne kan angå, jf. nærmere nedenfor.
(...)
...indgåelse af »uønskede« aftaler er større, jf. om begrundelsen for forbuddet mod uanmodede personlige og telefoniske henvendelser FT 1977-1978, tillæg A, sp. 730 og 742 f., hvor det bl.a. antages, at forbrugerens fortrydelsesret (jf. nu forbrugeraftalelovens kapitel 4) ved aftaler, der indgås telefonisk, ikke udgør et tilstrækkeligt værn mod misbrug.
- Side 214 -
...markedsmæssigt behov for at opretholde undtagelserne, at forbrugerne kunne frabede sig telefoniske henvendelser, enten over for den konkrete erhvervsdrivende eller ved at lade sig registrere på Robinsonlisten, jf. nu markedsføringslovens § 10, stk. 4, at forbrugeren som udgangspunkt havde fortrydelsesret med hensyn til aftaler, som blev indgået pr. telefon, og
(...)
- Side 215 -
...tilsvarende mindretallet i udvalget bag Betænkning nr. 1440/2004 s. 324 f. og FT 2003-2004, tillæg A, s. 7560 og Peter Blume i U 2001 B s. 95 ff., navnlig note 5. Se modsat Henrik Juul og Lennart Lynge Andersen i Erhvervsjuridisk Tidsskrift 2006 s. 308 ff., hvor der argumenteres for en ophævelse af forbuddet mod uanmodede telefoniske henvendelser.
(...)
...automatiserede telefonopkald (»cold calling«), dvs. telefonopkald, hvor der afspilles et reklamebudskab for forbrugeren. Sådanne henvendelser er imidlertid reguleret i markedsføringslovens § 10, stk. 1, hvorefter henvendelse ved brug af »et automatisk opkaldssystem« forudsætter, at forbrugeren har givet sit forudgående samtykke, jf. også ovenfor i afsnit 1.1.
(...)
...skal den erhvervsdrivende iagttage reglerne i markedsføringslovens § 10, stk. 4-6, om henvendelser via »andre midler til fjernkommunikation« end e-mail, sms, mms osv. Efter markedsføringslovens § 10, stk. 4, gælder en »opt out«-løsning, dvs. at telefoniske henvendelser i markedsføringsmæssigt øjemed er lovlige, medmindre modtageren har frabedt sig så-
- Side 221 -
...forsikringsselskab markedsfører sine ydelser ved systematisk telefonsalg, er selskabet pålagt en oplysningspligt i henhold til §§ 34 d ff. Forbrugerens fortrydelsesret med hensyn til forsikringsaftaler er reguleret i §§ 34 i ff. Reglerne i markedsføringslovens § 10, stk. 4, skal iagttages, dvs. at forbrugeren kan frabede sig opringninger, enten konkret over