Bemærk, at § 10 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 10, om det har en betydning.
- Side 228 -
...sidstnævnte er § 4 b i lov om private registre, hvor videregivelse af oplysninger til andre med henblik på markedsføring forudsatte samtykke, medens oplysningerne ellers kunne anvendes frit, forudsat at de er lovligt registrerede.456456. Jf. Peter Blume 1996(a) p. 79-82. Sidstnævnte skyldtes bl.a., at den interne anvendelse ikke var reguleret i ældre ret.
(...)
- Side 229 -
...fremhæver, at bestemmelsen finder anvendelse også i forhold til kommunikation, der kommer fra udlandet. Dette gælder også for markedsføringslovens § 10, idet det afgørende er, hvor markedsføringen har virkninger, og ikke hvorfra den afsendes, jf. U 2003.1855 SH, samt Erling Borcher, Frank Bøggild p. 289-90. Det er i stk. 1 fastsat, at bestemte metoder kun
(...)
- Side 232 -
...at der sker en differenciering mellem de to situationer, kan nævnes, at det for medlems- og bonusbutikker er accepteret, at det ikke behøves specificeret, hvilke konkrete virksomheder der fremtidigt vil blive markedsført på vegne af, medens dette skal ske, når oplysninger videregives, jf. Værd at vide tekst af 29. juli 2002 på www.datatilsynet.dk.
(...)
- Side 233 -
...kvartal, jf. DBL § 13, stk. 4. Undersøgelsespligten er dermed anderledes end efter markedsføringslovens § 10, idet det skal kontrolleres, hvem der aktuelt er registreret. Persondatalovens § 36 indeholdt en ganske restriktiv regulering af indsigelsesretten, men denne regel er ophævet og der er ikke nu særlige regler i relation til de forbrugere, der ikke