- Side 306 -
...ikke, at visse reklameformer kan forbydes som stridende mod generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Dette har bl.a. i tidligere tid været drøftet vedrørende fremsendelsen af uanmodede reklamebreve pr. e-mail, men der foreligger ingen danske retsafgørelser herom, og netop disse reklameformer er nu lovregulerede, se markedsføringslovens §10 om spam.
- Side 319 -
Den nuværende regulering af spam i markedsføringslovens § 10 beror på EU-regulering. Denne er ganske indviklet og fremvokset over årene, og der er aktuelt fremsat væsentlige forslag i EU-retlig sammenhæng med potentielt stor betydning for området for elektroniske henvendelser mellem erhvervsdrivende og forbrugere.
(...)
...rådsdirektiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, dernæst kom det såkaldte fjernsalgsdirektiv i rådsdirektiv 97/7/EF, der dannede grundlaget for indførelsen af spamregelen i dansk ret og endelig rådsdirektiv 02/58/EF, det såkaldte databeskyttelsesdirektiv.
(...)
...anmodet om det (opt in). Forbuddet er strafsanktioneret, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3. Udtrykket »elektronisk post« skal efter praksis (U 2005.3446 H – Debitel) og Forbrugerombudsmandens vejledning om spam forstås bredt som omfattende alle former for meddelelser, der sendes elektronisk, dvs. ikke blot e-mails, men også sms, mms mv., uanset
(...)
- Side 321 -
...kunden i forbindelse med en tidligere handel med den erhvervsdrivende har oplyst deres e-mailadresse. Det er dog en forudsætning, at den erhvervsdrivende giver kunden klar og utvetydig mulighed for let og gebyrfrit at at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved enhver efterfølgende henvendelse.
(...)
- Side 322 -
Forbrugerombudsmanden har i øvrigt med bkg. 761/2017 fået adgang til at udstede administrative bødeforelæg ved overtrædelse af markedsføringslovens § 10, stk. 1.
- Side 337 -
...bestemmelser i §§ 10 og 11 er nærmere omtalt nedenfor i kapitel VII.A.2. Se i øvrigt om dommene og deres betydning Jan Trzaskowski i U 2010B.145 samt lovforslaget bag ophævelsen af markedsføringslovens §§ 10 og 11 i 2010/1 LSF 160. Med disse domme fra EU-Domstolen har betydningen af, at rådsdirektiv 2005/29/EF er totalharmonisering, fået et reelt indhold.