Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 10

Rabat og bonus

- Side 365 -

...frifindelse i Sø- og Handelsretten, dog under dissens, med den begrundelse, at selve annonceringen ikke var i strid med forbuddet. Det var tilladt at anvende rabatmærker, såfremt det skete i forbindelse med købet, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 2. Udstederen var dog pligtig at indløse mærkerne til den pålydende værdi, når modtageren kræver det.

Læs på Jurabibliotek



Sløret prisdannelse

- Side 366 -

...Ringenes Herre, hvor deltagelsen i konkurrencen fandtes at være købsbetinget, men hvor der samtidig var tale om en præstationskonkurrence, hvorfor konkurrencen af den grund var lovlig. Se også U 2004.877 SHR, Carlsbergs »Festivøl-konkurrence«, hvor der var realistisk mulighed for at deltage i konkurrencen, der var lovlig, fordi den ikke var købsbetinget.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...sortliste-konstruktionen i bilaget til rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis, der udnævner visse tiltag som urimelige uden yderligere diskussion. I dommene kom EU-Domstolen frem til, at sortlisten skal fortolkes udtømmende, og direktivets karakter af totalharmonisering betyder derfor, at medlemsstaterne alene kan opretholde sådanne generelle for-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 367 -

...bilaget til direktivet, hvis de er nævnt i direktivets bilag. Dommene er af generel betydning for forståelsen af direktivets natur og fortolkningen af dette. Konkret for dfor dansk rets vedkommende betød de, at særreglerne i markedsføringslovens §§ 10 og 11 blev ophævet ved lov 621/2011 som en direkte konsekvens af EU-Domstolens netop nævnte domme.

Læs på Jurabibliotek