- Side 276 -
...grundlæggende krav om, at den adfærd, der er til diskussion, skal være egnet til mærkbart at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugerne for at der kan stauteres overtrædelse af reglerne om vildledning; lovens forbud mod spam ses i MFL § 10, mens MFL kap. 3-4 dækker over en række forskellige regler af forbrugerbeskyttelsesmæssigt tilsnit.
(...)
MFL kap. 3-4 er en blandet landhandel, og dækker over en række regler af forbrugerbeskyttelsesmæssigt tilsnit, spændende fra regler om forbud mod spam, jf. MFL § 10, beskyttelse af børn og unge i markedsføringen, jf. MFL
(...)
- Side 278 -
...telefax. Efter denne regel er det forbudt at rette sådanne uanmodede henvendelser i afsætningsøjemed til forbrugerne, idet der dog gælder nogle undtagelser til denne hovedregel efter bestemmelsens stk. 2 om e-adresser og stk. 3 om den såkaldte Robinsonliste. Det er også her man i §§ 13-19 finder en række særlige regler om oplysningsforpligtelser. Der kan
- Side 281 -
...giver dog nogle særligt effektive muligheder for markedsføring, som efter omstændighederne kan være vildledende eller aggressive, og derfor er der på nogle områder behov for særlig regulering. Ovf. under 3. er allerede nævnt forbuddet mod spam i MFL § 10 og de særlige problematikker omkring skjult reklame og sociale medier, jf. også MFL § 6, stk. 4.