Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 10

Indledende om mål og midler – samt om begreberne markedsføring og handelspraksis og lidt om god skik

- Side 32 -

...om, hvilke hensyn disse regler primært er båret af. Lovens regler om »Oplysningsforpligtelser« (kap. 4) samt § 11 om »Handelspraksis rettet mod børn og unge« har ligeledes hovedvægten lagt på forbrugerbeskyttelse. Reglen om »Uanmodet henvendelse« i MFL § 10 sigter på at beskytte såvel forbrugere som erhvervsdrivende mod en bestemt markedsføringsform.

Læs på Jurabibliotek



Territorial afgrænsning

- Side 44 -

...henseende ikke afgørende for strafbarheden i Danmark, om reglerne i afsenderlandet er overholdt. I afgørelsen U 2003.1855 SH vedrørende markedsføringslovens regel om spam (nu MFL § 10), konstateredes det således at være uden betydning, at udsendelsen af reklamerne via e-mails skete fra Norge, idet de var rettet imod dansk territorium, jf. strfl. § 9.

Læs på Jurabibliotek



Materielle harmoniseringstiltag

- Side 49 -

...(forbrugerkøbsdirektivet).3737. Forbrugerkøbsdirektivet (99/44/EF) var bl.a. den direkte årsag til indførelsen af markedsføringslovens regel om uanmodet henvendelse (nu MFL § 10) og til ændringer i markedsføringslovens bestemmelse vedrørende garantier (nu MFL § 17). Varedirektivet (2019/771) har igen ført til ændring af garantibestemmelsen i MFL § 17.

Læs på Jurabibliotek



Den gældende regulering

- Side 97 -

En særlig regel herom findes i MFL § 10, stk. 3, nr. 2, som specifikt kræver, at betingelser for salgsfremmende foranstaltninger skal være let tilgængelige og fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 111 -

...respektere forbrugerens ønske om, at den erhvervsdrivende skal forlade stedet eller blive væk, er forbudt efter sortlistens nr. 25, og det samme gælder ifølge nr. 26 for vedholdende og uønskede henvendelser pr. telefon, e-mail m.v. Om uanmodet markedsføring ved brug af fjernkommunikation gælder i øvrigt den særlige regel i MFL § 10, jf. ovenfor pkt. 5.1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 115 -

...gælder, dersom en virksomhed f.eks. som betingelse for at kunne deltage i en konkurrence på nettet stiller krav om, at deltageren tagger en ven, hvorved der afsendes en besked til vennen, som lagres hos denne og senere kan findes frem under »notifikationer«. Dette vil typisk tillige være skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4, jf. ovenfor pkt. 3.7.

Læs på Jurabibliotek



Indledende om uanmodet henvendelse

- Side 123 -

...henvendelse eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl m.v., i MFL § 10 findes en særlig regulering af uanmodet henvendelse til bestemte aftagere (»direct marketing«, »spam« m.v.) og i bilag 1 til markedsføringsloven er visse utilbørligt aggressive henvendelser til en forbruger direkte blevet sortlistet, således at de altid er forbudte.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...e-databeskyttelsesdirektivet og revidere reglerne for spam og cookies, jf. KOM(2017) 10. Det har vist sig vanskeligt at opnå politisk enighed om forslaget, men et 15. udkast(!) har dog i februar 2021 vundet tilslutning i Rådet, hvorfor der arbejdes videre hermed. En vedtagelse af forordningen vil kunne betyde ændringer i MFL § 10. Uanmodede henvendel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 124 -

ser kan også være en handelspraksis omfattet af handelspraksisdirektivet, og sortlistens nr. 26 forbyder da (med en enkelt undtagelse) »vedholdende og uønskede henvendelser« pr. telefon, e-mail m.v. MFL § 10 skal endvidere i det hele ses i sammenhæng med fremstillingen ovenfor i afsnit 4 om aggressiv og utilbørlig handelspraksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kræver udtrykkeligt forudgående samtykke, hvis sådanne købsdata bruges til markedsføring, der er direkte henvendt til den pågældende forbruger. Det retlige, psykologiske, teknologiske og samfundsmæssige samspil mellem markedsføring og databehandling i »data-driven marketing« er behandlet hos Jan Trzaskowski: Your Privacy Is Important to Us!, 2021.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 125 -

...såkaldte »opt in«-løsning), jf. nedenfor pkt. 5.1.2. Og ifølge MFL § 10, stk. 4, må en erhvervsdrivende ikke under anvendelse af andre midler til fjernkommunikation (end nævnt i stk. 1) foretage direkte markedsføring over for bestemte fysiske personer, hvis de pågældende har frabedt sig dette (den såkaldte »opt out«-løsning), jf. nedenfor pkt. 5.1.3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 126 -

...hertil). Kim Frost mener i U 2006 B, p. 115 ff., at afsenderen alene kan straffes for forsøg, hvis henvendelsen ikke er kommet frem til modtageren. Bestemmelsen i MFL § 10 gælder efter ordlyden ikke for en erhvervsdrivendes henvendelse med henblik på køb, så her må man i givet fald ty til lovens andre regler (om aggressiv handelspraksis eller god skik).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...at hente i direktivteksten, og lovbemærkningerne i FT 1999-2000, Tillæg A, p. 5944 f., var ganske upræcise på dette punkt. Lovbemærkningerne i FT 2016-17, L 40, er derimod ganske klare i mælet, jf. bemærkningerne til § 10, stk. 1, 1. pkt. Sml. ovenfor ved note 87 om branding og imagemarkedsføring i relation til begreberne reklame og handelspraksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...som i et vist omfang blev forhandlet af den pågældende erhvervsdrivende selv. »I hvert fald under disse omstændigheder« kunne Højesteret tiltræde Sø- og Handelsrettens afgørelse, hvorefter afsendelsen af e-mailen var sket med henblik på afsætning af varer m.v. og dermed i strid med MFL § 10, stk. 1 (dengang § 6, stk. 1). Det kan bemærkes, at Sø- og

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 127 -

...Markeds- eller tilfredshedsundersøgelser kan også være omfattet af spamforbuddet, hvis det reelle formål hermed er at afsætte produkter eller brande virksomheden. Dersom formålet blot er at undersøge bestemte markedsreaktioner, og henvendelsen ikke indeholder unødige beskrivelser af virksomheden eller anden form for branding, er det omvendt lovligt.

Læs på Jurabibliotek


Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 1)

...sendes til [REMOVED GOTOBUTTON FIELD]dansk@spamklage.dk, medens klager over e-mails fra udlandet kan sendes til int@spamklage.dk[REMOVED GOTOBUTTON FIELD] Fsv. angår anden uanmodet fjernkommunikation har man ment at kunne nøjes med en »opt out«-mulighed, som endvidere kun står til rådighed for fysiske personer, jf. nedenfor pkt. 5.1.3 om § 10, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udgøres det største praktiske problem af e-mails afsendt fra udlandet, og selv om disse også er omfattet af forbuddet i MFL § 10, når de er rettet mod dansk territorium, jf. U 2003.1855 SH samt ovenfor pkt. 1.5.1, er de sværere at gribe effektivt ind over for. Der arbejdes dog via forskellige internationale fora og netværk på et forsvar mod grænseover-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 128 -

Forbuddet i MFL § 10, stk. 1, gælder ikke, hvis den pågældende modtager har givet »forudgående samtykke« til at blive kontaktet. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 129 -

...»børnetøj«, »havemøbler«, »bilforsikringer« etc.120120. Forbrugerombudsmanden har i 2016 (senest opdateret i 2021) udarbejdet en vejledning om »Brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring« (samtykkevejledningen), hvori betingelserne for indhentelse, anvendelse og tilbagekaldelse af et samtykke uddybes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den erhvervsdrivende skal altid give mulighed for, at samtykket let og gebyrfrit kan tilbagekaldes, jf. MFL § 10, stk. 1, 3. pkt. Samtykket skal som minimum kunne tilbagekaldes via samme kommunikationstjeneste, som det er givet (f.eks. via sms, hvis samtykket er givet via sms).

Læs på Jurabibliotek

(...)

Hvis der er tale om et kundeforhold, hvor kunden selv har oplyst sin elektroniske adresse i forbindelse med en tidligere handel (hvilket typisk vil være sket ved en handel på nettet), rummer MFL § 10, stk. 2, en regulær undtagel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 130 -

...tilkendegivelser og kundernes forventninger. Hvis kunden f.eks. tidligere har købt bukser på nettet, vil den erhvervsdrivende normalt kunne sende kunden elektronisk reklamepost også for andet tøj i sit varesortiment – men ikke for andre typer af varer, medmindre kunden i forbindelse med afgivelsen af sin elektroniske adresse er blevet oplyst herom.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...selv at blive part i de indgåede aftaler), kan ikke benytte sig af undtagelsen i MFL § 10, stk. 2, til at kontakte kunder med henblik på markedsføring af varer, der er »tilsvarende« dem, som disse kunder tidligere har købt via portalen, idet der ikke er tale om, at operatøren har solgt »egne« tilsvarende produkter, men blot formidlet salget af andres.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller bestillingsseddel.123123. Undtagelsen i MFL § 10, stk. 2, gælder, selv om kunden er opført på det i stk. 4 nævnte CPR-register og dermed har tilkendegivet generelt ikke at ønske at modtage personligt stilet markedsføringsmateriale. Kunden må da i stedet benytte sig af sin mulighed for konkret at melde fra over for den pågældende erhvervsdrivende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Med markedsføringsloven af 2017 indførtes der tillige en regel i MFL § 10, stk. 3, nr. 1-5, som indeholder en række betingelser, der skal være opfyldt i forbindelse med al direkte markedsføring ved hjælp af elektronisk post. Det fremgår heraf, at 1) markedsføringen skal kunne identificeres som

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 131 -

MFL § 10, stk. 3, implementerer dele af direktiv 2000/31/EF (e-handelsdirektivet, sml. herved e-handelslovens § 9) og direktiv 2002/58/EF (e-databeskyttelsesdirektivet).

Læs på Jurabibliotek


Anden uanmodet henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 4)

...driver erhvervsvirksomhed i eget navn (enkeltmandsfirma).124124. Indsamling og behandling af persondata, herunder navne og adresser, som benyttes i markedsføringen, skal også her ske i overensstemmelse med databeskyttelsesretten, jf. databeskyttelsesforordningen (nr. 2016/679) og databeskyttelsesloven (nr. 502 af 23.5.2018) samt ovenfor i note 109.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...karakter af kontaktoplysninger, alene må videregives til tredjemand, hvis det i forbindelse med videregivelsen klart markeres over for modtageren, at enheden er beskyttet. Denne form for reklamebeskyttelse opnås ved skriftlig anmodning herom til CVR-registret (Erhvervsstyrelsen). Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser kan straffes med bøde.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføring« i denne forstand og dermed ikke omfattet af MFL § 10, men må i stedet vurderes efter generalklausulen, jf. nedenfor pkt. 5.1.4.125125. Den såkaldte »Nej tak«-ordning, som omtales nedenfor pkt. 5.1.4, er indeholdt i Forbrugerombudsmandens retningslinjer af 2017 om »God skik ved omdeling af forsendelser uden påført navn«. Reklamer trykt

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

...denne bestemmelse, mulighed for at modsætte sig sådan direkte markedsføring, hvis blot de aktivt melder fra. Framelding (»opt out«) kan ske enten direkte over for den enkelte erhvervsdrivende eller ved at få registreret i CPR-registret (Det Centrale Personregister), at man generelt frabeder sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 133 -

...frabedt sig sådanne henvendelser, men som efterfølgende havde skiftet adresse uden at orientere den erhvervsdrivende om det. Det fandtes betænkeligt at antage, at den erhvervsdrivende skulle have pligt til ved egne undersøgelser i CPR-registeret at opdatere adresseoplysninger på personer, som på denne måde havde frabedt sig direkte reklamehenvendelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...til at respektere de pågældende personers markering. Det følger videre af bestemmelsen i stk. 4, at en erhvervsdrivende, der ved undersøgelse i CPR – typisk i forbindelse med ajourføring af adresselister – er blevet bekendt med en persons markering, som endnu ikke er blevet anført på en tilgængelig CPR-fortegnelse, også skal respektere markeringen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tilfælde give anledning til tvivl. I en sag omtalt i Forbrugerjura 2005, p. 47 ff., gik en bank videre end tilladt, idet banken efter at have konstateret, at en kunde var optaget på Robinsonlisten, skrev til den pågældende kunde for at indhente samtykke til at sende oplysninger om forskellige bankprodukter, der angiveligt var »nødvendige« for kunden.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 134 -

...Reglen i MFL § 10, stk. 4, indebærer imidlertid yderligere, at forbrugerne har mulighed for at frabede sig telefoniske henvendelser af den type, som ifølge forbrugeraftalelovens § 4, stk. 2, er undtaget fra forbuddet mod uanmodet henvendelse i samme lovs § 4, stk. 1 (telefonsalg af bøger, aviser, blade, forsikringer samt abonnement på redningstjeneste).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Robinsonlisten fra CPR. Ifølge MFL § 10, stk. 6, skal den erhvervsdrivende i disse tilfælde tydeligt og forståeligt oplyse modtageren om retten til at frabede sig kommercielle henvendelser. Den pågældende adressat skal samtidig anvises en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser, og der må ikke kræves gebyr eller anden betaling herfor, jf. MFL § 10, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Erhvervsministeren kan administrativt i medfør af MFL § 10, stk. 7, fastsætte nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 6 og om pligten til at give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 4. Bemyndigelsen er ikke udnyttet.

Læs på Jurabibliotek


Uadresserede henvendelser

...husstandsomdeling af adresseløse reklametryksager, tilbudsaviser m.v. er ikke i sig selv forbudt efter markedsføringsloven (hverken efter MFL § 10 eller efter andre bestemmelser i markedsføringsloven eller forbrugeraftaleloven) – heller ikke selv om husstanden selv har lavet et skilt, hvor de frabeder sig enhver form for reklame, og hængt det op på postkassen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 135 -

...dommen i U 2013.2051 H (»Med Rundt«-sagen), som omtalt ovenfor pkt. 5.1.3, hvor Højesteret fastslog, at adresseringer uden navn ikke omfattes af MFL § 10, stk. 4 (dengang § 6, stk. 3), og dermed heller ikke kan undgås ved optagelse på Robinsonlisten. I dag omfattes endvidere ikke alene fysiske personer, men også virksomheder m.v. af denne ordning.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 139 -

...markedsføringsmetoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed, som det netop sker i forbindelse med vennehvervning, ligesom skjult vennehvervning tillige vil være i strid med MFL § 6, stk. 4 (dengang § 4). Se herved ministerens notat i bilag 11, som optrykt i FT 2005-06, Tillæg B, p. 241 f. Disse betragtninger står stadig til troende.

Læs på Jurabibliotek



Strafniveau og bødeudmåling

- Side 291 -

...henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person, der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring den erhvervsdrivende,4 MFL § 11, stk. 2, om markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, hvor markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 292 -

...yderligere formaliseret med 2021-lovændringen (med virkning fra 1.1.2022), hvor der opstilles følgende bødemodeller for krænkelser af MFL § 10, henholdsvis stk. 1 og stk. 4, baseret på antallet af overtrædelser:267267. Jf. FT 2021-22, L 13, bemærkningerne til § 37, stk. 6, samt rettelser til disse bemærkninger i Erhvervsudvalgets betænkning i Tillæg B.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 295 -

...andre tilfælde kan fastsætte regler om sådanne administrative bødeforelæg.272272. Sidstnævnte hjemmel er tidligere udnyttet ved bkg. nr. 761 af 19.6.2017, som gælder for overtrædelse af MFL § 10, stk. 1 (spamforbuddet). Efter den seneste ændring af MFL § 38 er denne bekendtgørelse imidlertid overflødiggjort, da hjemlen nu findes direkte i § 38, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek