Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 10

Direkte markedsføring og beskyttelse af persondata

- Side 523 -

Forskellige former for direkte markedsføring er reguleret af markedsføringslovens § 10. Bestemmelserne i § 10 omfatter henvendelser, der er rettet til bestemte personer og således ikke adresseløse forsendelser, tilbudsaviser, tv‑reklamer o.l., der sendes til en ubestemt kreds af mulige aftagere.

Læs på Jurabibliotek


Uanmodet henvendelse ved brug af elektronisk post mv.

...markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Det samtykke, der kræves for lovlig henvendelse, er defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 14, som enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljetilkendegivelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I modsætning til forbrugeraftalelovens § 4 gælder markedsføringslovens § 10, stk. 1, uanset om modtageren er erhvervsdrivende, offentlig myndighed eller forbruger, og uanset om modtageren er en fysisk eller juridisk person.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...indeholder en undtagelse til forbuddet i § 10, stk. 1. Herefter må en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af produkter, uanset forbuddet i § 10, stk. 1, godt markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via elektronisk post. Det forudsætter dog, at den erhvervsdrivende giver kunden klar og

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet henvendelse ved brug af andre former for fjernkommunikation

- Side 524 -

Uanmodet henvendelse ved brug af andre former for fjernkommunikation end omhandlet i § 10, stk. 1, er reguleret af markedsføringslovens § 10, stk. 4, der fastsætter en »opt out‑model«. Andre former for fjernkommunikation omfatter bl.a. personligt adresserede breve, adresserede reklamer og telefoniske henvendelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Efter markedsføringslovens § 10, stk. 4, må en erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end nævnt i § 10, stk. 1, med henblik på direkte markedsføring, hvis

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 525 -

...pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed. CPR udarbejder hvert kvartal en fortegnelse med oplysninger for samtlige personer, der har en sådan markering i CPR (»Robinson-listen«).3 Den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR (Robinson-listen) er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig direkte markedsføring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fysisk person ved andre midler til fjernkommunikation end nævnt i § 10, stk. 1, klart og utvetydigt oplyse om retten til at frabede sig direkte markedsføring fra den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende skal endvidere altid give mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser. Det er ikke tilstrækkeligt, at den erhvervsdrivende

Læs på Jurabibliotek



Beskyttelse af personoplysninger

- Side 526 -

...en virksomhed ikke må videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved direkte markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 10.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 527 -

Et samtykke efter stk. 5 skal indhentes i overensstemmelse med markedsføringslovens § 10. Behandling af oplysninger efter § 13, stk. 5, må ikke omfatte oplysninger som nævnt i forordningens artikel 9, stk. 1, og lovens § 8.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vidt angår »opt out‑modellen«, vil en markering i CPR efter § 29, stk. 2, i lov om Det Centrale Personregister dels give den beskyttelse mod markedsføring, der er fastsat i markedsføringslovens § 10, dels den beskyttelse mod anvendelse og videregivelse til brug ved anden virksomheds markedsføring, der er fastsat i databeskyttelseslovens § 13, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek