- Side 95 -
...er interessant i forbrugerforhold (B2C) – som udgangspunkt tilladt. Blot skal den pågældende handelspraksis efter en konkret vurdering kunne leve op til kravene i MFL § 4 om god erhvervsskikskik og §§ 5-7 om vildledning m.v. – nok i særdeleshed § 6 om vildledende udeladelser. Se herom nedenfor pkt. 3.6.2. Forbuddene i MFL § 11 er ikke berørt heraf.
- Side 110 -
...og hertil handelspraksisdirektivets betragtning 18, direktivets art. 5, stk. 3, samt sortlistens nr. 28 reklamer, der direkte opfordrer børn til at købe eller til at overtale deres forældre til at købe de produkter, som reklamen vedrører. Også faren for uovervejede impulskøb kan være større, hvor forbrugeren i situationen tages med paraderne nede.
- Side 136 -
...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.
(...)
...1.1.2022) en særlig beskyttelse mod markedsføring baseret på børn og unges brug af sociale medier. Reglerne i MFL §11 skal ifølge lovbemærkningerne supplere den generelle bestemmelse i MFL § 3, stk. 2, med konkrete forbud mod bestemte virkemidler, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 11, og FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.7.2.
(...)
- Side 137 -
...fordi disse antages at have krav på ekstra beskyttelse i tilfælde, hvor de er et direkte mål for visse pågående virkemidler i markedsføringen. Dette gælder efter § 3, stk. 2, uanset at forbrugernes økonomiske interesser ikke påvirkes. Hertil kommer MFL § 11’s konkrete forbud mod brug af visse virkemidler i en handelspraksis rettet mod børn og unge.
(...)
- Side 138 -
...ses ikke at være ændret, selv om de nu suppleres af den særlige regel i MFL § 11. Ved sin blotte eksistens sætter reglen i § 11 – og dennes eksplicitte forbud mod brug af visse virkemidler i reklamer rettet mod børn og unge – dog yderligere fokus på problemstillingen, og i modsætning til generalklausulens bredere standard er den direkte strafbelagt.
(...)
...bedømmelsen vil skulle foretages i relation til den konkrete aldersgruppe, som markedsføringen henvender sig til. Det er indlysende, at en reklame, der henvender sig til mindre børn, skal vurderes anderledes end en reklame, der henvender sig til unge på 16-17 år. Ud over markedsføringens form og indhold må der herved tillige tages hensyn til produktets art.
(...)
- Side 139 -
Ifølge MFL § 11, stk. 1, er det forbudt i markedsføring rettet mod børn og unge direkte eller indirekte at opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd – eller i øvrigt på utilbørlig måde at benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
(...)
- Side 140 -
...af, billeder af eller henvisninger til« rusmidler, herunder alkohol eller »andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år«. Ifølge § 11, stk. 4, er erhvervsministeren bemyndiget til i lyset af samfundsudviklingen at fastsætte nærmere regler om, hvilke produkter der er omfattet af stk. 2, men hjemlen er i skrivende stund ikke udnyttet.
(...)
...virkning fra 1.1.2022) også omfatter markedsføringsmæssig omtale af andre produkter end rusmidler, hvor disse vurderes at være »uegnede« for børn og unge under 18 år. Dette omfatter ikke mindst produkter, der vurderes at være fysisk eller mentalt skadelige for børn og unge, f.eks. sundhedsfarlige produkter eller kosmetiske indgreb, tatoveringer m.v.
(...)
...særlig forsigtighed med brug af alkohol m.v. som virkemiddel i reklamer etc., hvis disse vises på offentlige steder, hvor der færdes børn, f.eks. i nærheden af skoler, fritidsklubber eller legepladser. Det samme gælder på sociale medier på internettet, hvor børn og unge færdes frit.136136. Jf. FT 2012-13, L 101, Almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
(...)
...unge under 18 år ikke må udøves på eller via sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 18 år, ligesom markedsføring rettet mod denne aldersgruppe på sociale medier heller ikke i øvrigt må anvende børn og unge under 18 år, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
(...)
...stk. 3, der har specifik fokus på brugen af sociale medier, har været at adressere de særlige udfordringer, som følger af den teknologiske udvikling og den stigende digitalisering samt særligt børn og unges brug af disse nye muligheder. Begrebet »sociale medier« dækker over en lang række forskellige tjenester på internettet, hvor indholdet genere-
(...)
- Side 141 -
...besøge et antal barer og diskoteker med fri drikkevarer eller billige drinks samt »happy hour« og lignende. Resultatet vakte politisk opmærksomhed og foranledigede indsættelsen af den bestemmelse, som nu findes i MFL § 11, stk. 2, hvor ordlyden i relation til rusmidler er ændret fra »opfordre til« til »omtale af«. Dommen er derfor i dag retshistorie.
- Side 157 -
...hvor selve markedsføringsmetoden rummer risiko for at påføre andre skade, jf. f.eks. dom fra Sø- og Handelsretten af 15.9.1978 (M 12/1978) om anbringelse af lightere i slikautomater eller lignende. Hvor en handelspraksis af denne art er rettet mod børn og unge, vil den specifikt kunne være i strid med MFL § 11, stk. 1 (opfordre til farlig adfærd).
- Side 256 -
...2014 udarbejdet en vejledning »Børn, unge og markedsføring«, som i skrivende stund dog endnu ikke er revideret efter 2017-loven. Sml. ovenfor pkt. 5.2. På området for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer gælder særligt forbuddet i MFL § 11, stk. 2, mod enhver omtale af rusmidler, herunder alkohol, i markedsføring m.v. rettet mod børn og unge.
- Side 291 -
...henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person, der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring den erhvervsdrivende,4 MFL § 11, stk. 2, om markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, hvor markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
(...)
- Side 293 -
Bødeudmåling efter MFL § 37, stk. 6, nr. 4, hvor der er sket overtrædelse af MFL § 11, stk. 2 (børn og unge), sker efter følgende model, hvor der lægges vægt på overtrædelsens omfang: