- Side 69 -
...vigtigste eksempel på forbrugervildledning skal nævnes vildledende prisangivelser. MFL §§ 5-6 skal her ses i sammenhæng med oplysningsforpligtelserne i MFL §§ 14-16 og 18-19, jf. nærmere herom nedenfor i afsnit 6. I det underliggende direktivgrundlag virker reglerne i handelspraksisdirektivet (2005/29/EF) tilsvarende i et samspil med prismærknings-
(...)
- Side 74 -
...modeller m.v.) kan i sig selv bevirke et prisfald, der gør, at en oplysning om prisnedsættelse i forhold til en tidligere udbudspris ikke behøver at afspejle nogen reel prisfordel for kunden – og i så fald kan en oplysning herom efter omstændighederne være vildledende. Prisen må i alle tilfælde kun markedsføres som en nedsat pris i en kortere periode.
- Side 159 -
...forsvarlig oplysning om priserne på udbudte detailvarer (samt kreditter) og derved forbedre forbrugernes økonomiske beslutningsgrundlag samt fremme en fri og fair priskonkurrence. Herved opnås samtidig en konkurrencefremmende effekt, der virker til gavn for den økonomiske effektivitet på markedet i overensstemmelse også med konkurrencelovens formål.
(...)
- Side 160 -
...obligatoriske tillæg, jf. Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 414. I så henseende anses udstilling af prismærkede varer i et butikslokale normalt for bindende tilbud, jf. aftl. § 1, medmindre der foreligger en kendelig skrivefejl eller lignende, jf. U 1985.877 H, U 1991.43 H og U 2007.640 V samt hertil Andersen og Madsen, l.c., p. 54.
- Side 161 -
...Bemyndigelsen i § 14, stk. 2, nr. 1 og 2, er benyttet til udstedelse af bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 (med senere ændring), der giver nærmere regler for oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer (prismærkningsbekendtgørelsen). Endvidere gælder fortsat bkg. nr. 1372 af 16.12.2009 om prisoplysning ved udbud af tjenesteydelser (servicebekendtgørelsen).
(...)
- Side 163 -
...omhandlede forstand. I så fald stilles der ikke noget obligatorisk krav om, at der overhovedet gives oplysning om prisen, jf. bekendtgørelsens § 9 – men hvis der gives prisoplysninger i f.eks. en reklame, så skal oplysningerne gives i overensstemmelse med de nævnte regler. Se U 1993.346 SH, hvor der idømtes bøde for annoncering med en pris ekskl. moms.
(...)
- Side 164 -
...virksomheder, i det omfang erhvervsministeren har udstedt regler på det pågældende område. Pengeinstitutter er fsv. angår information til forbrugere om priser m.v. i stedet underlagt bkg. nr. 147 af 25.2.2020. Denne bekendtgørelses § 1 opregner nærmere, hvilke tjenesteydelser bekendtgørelsen finder anvendelse på, og hvilke den ikke finder anvendelse på.