- Side 25 -
...anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 1210 af 24.10.2010 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 1202 af 15.11.2017 om tredjepartsbetalinger m.v.
- Side 69 -
...vigtigste eksempel på forbrugervildledning skal nævnes vildledende prisangivelser. MFL §§ 5-6 skal her ses i sammenhæng med oplysningsforpligtelserne i MFL §§ 14-16 og 18-19, jf. nærmere herom nedenfor i afsnit 6. I det underliggende direktivgrundlag virker reglerne i handelspraksisdirektivet (2005/29/EF) tilsvarende i et samspil med prismærknings-
- Side 159 -
...forsvarlig oplysning om priserne på udbudte detailvarer (samt kreditter) og derved forbedre forbrugernes økonomiske beslutningsgrundlag samt fremme en fri og fair priskonkurrence. Herved opnås samtidig en konkurrencefremmende effekt, der virker til gavn for den økonomiske effektivitet på markedet i overensstemmelse også med konkurrencelovens formål.
- Side 165 -
...om pakningens nettoindhold, dvs. nettovægt eller nettorumfang jf. bkg. nr. 1659 af 14.12.2017 (som ændrer og viderefører bkg. nr. 10003 af 6.4.1988) og bkg. nr. 1660 af 14.12.2017 (som ændrer og viderefører bkg. nr. 10025 af 10.10.1985). Formålet hermed har ligeledes været at sikre prisoplysning og i særdeleshed mulighed for reel prissammenligning.
...gælder der ifølge MFL § 15 en generel faktureringspligt, hvilket vil sige, at forbrugeren har krav på at få en specificeret regning, der sætter forbrugeren i stand til at kontrollere prisen for de enkelte varer og ydelser, som indgår i den samlede ydelse. Det er ikke en betingelse herfor, at forbrugeren selv beder om at få en specificeret regning.
(...)
- Side 166 -
...tandlægeoverenskomsten. Hvis den samlede faktura rummer poster, som vedrører arbejde udført af underentreprenører eller underleverandører (som det f.eks. ofte ses i forbindelse med byggearbejde og bygningsvedligeholdelse), kan disse dele af fakturaen også blot angives som et samlet beløb.153153. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 15, stk. 2.
(...)
...eksemplificering af, hvad yderligere oplysninger efter stk. 3 typisk vil kunne dreje sig om, synes også at understøtte dette, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 15, stk. 3 (»grundgebyr, andre gebyrer, kørsel, eksternt udført arbejde, ekstra betaling for arbejde og/eller kørsel uden for normal arbejdstid, leje af materiel og forsikringer«).
(...)
- Side 167 -
...samt repræsentanter for forbrugerne og de relevante erhvervsorganisationer at fastsætte særregler om undtagelser fra stk. 1-3, herunder regler om oplysninger i forbindelse med ydelse af kredit. Med hjemmel i MFL § 39 er erhvervsministerens beføjelser siden henlagt (delegeret) til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. bkg. nr. 1484 af 13.12.2017.