Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 2

Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.

- Side 286 -

...2005-markedsføringslovens § 2 (L 13/2005), at det afgørende kriterium for, hvornår offentlig virksomhed omfattes af markedsføringsloven, er, om udbuddet af varer eller tjenesteydelser sker på marked/markedslignende vilkår. Udbud af service- og velfærdsydelser medtages også i de tilfælde, hvor der kun findes offentlige udbydere, forudsat at udbuddet sker på markedsvilkår.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 287 -

...bl.a., at almennyttige foreningers hvervning af medlemmer og politiske aktiviteter ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde, mens mere erhvervsmæssige aktiviteter, som en forening udfører, falder ind under lovens anvendelsesområde. Det kan fx være tilfældet, hvis en forening driver forlagsvirksomhed, arrangerer medlemsrejser, driver butikker etc.«

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 288 -

...lovens § 2. Disse var tidligere ikke på samme måde defineret eksplicit i markedsføringsloven. Af 2005-markedsføringslovens § 2, stk. 1, fremgik dog, at loven fandt anvendelse på privat virksomhed samt offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes varer og tjenesteydelser på markedet. En definition på forbrugerbegrebet kunne findes i bemærkningerne.

Læs på Jurabibliotek



Grænseflader og reservedele

- Side 326 -

...Se U 1991.509 SH, hvor en producent af landbrugsmaskiner anvendte udtrykkene »advarsel« og »piratknive« om uoriginale reservedele. Disse udtryk blev anset for utilbørlige. En henstilling eller anbefaling om at benytte originale reservedele, der alene præciserer risikoen ved anvendelse af uoriginale dele, er derimod ikke utilbørlig, jf. U 1991.885 H.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis

- Side 328 -

Handelspraksis skal forstås bredt. I markedsføringslovens § 2, nr. 4, defineres det som »En handling, udeladelse, adfærd, fremstilling eller kommerciel kommunikation, herunder reklame og markedsføring, foretaget af en erhvervsdrivende med direkte relation til promovering, salg eller udbud af et produkt til forbrugerne.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

...leveringstidspunktet, men også i tiden efter salget«. Som eksempler på handelspraksis nævnes en erhvervsdrivendes vejledning, salgsfremmende foranstaltninger, som konkurrencer og rabatordninger, inkassoaktiviteter, eftersalgsservice, opkrævning af omkostninger i forhold til at skifte leverandør samt ud fra en konkret vurdering også imagemarkedsføring.

Læs på Jurabibliotek



Vildledning (B2B)

- Side 360 -

...markedsføringslovens § 20 må en erhvervsdrivendes162162. Om begrebet Erhvervsdrivende, se kapitel 9 og markedsføringslovens § 2, nr. 2. handelspraksis ikke være egnet163163. Om egnethedskriteriet, se ovenfor under afsnit 9.2.1.3. til at vildlede, således at dette kan antages at påvirke andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd eller skade en konkurrent.

Læs på Jurabibliotek



Utilbørlig påvirkning

- Side 362 -

Utilbørlig påvirkning defineres i markedsføringslovens § 2, nr. 11, som udnyttelse af magtposition i forhold til forbrugeren til at udøve pres selv uden anvendelse eller trusler om anvendelse af fysisk vold på en måde, som væsentligt begrænser forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning.

Læs på Jurabibliotek