Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 2

Fra reklame til handelspraksis og kommerciel kommunikation – udvikling, begreber og betydning

- Side 293 -

...herved over for direktivets og lovens helt centrale begreb. Det er defineret i 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 4, som »en handling, udeladelse, adfærd eller fremstilling, kommerciel kommunikation, herunder reklame og markedsføring, foretaget af en erhvervsdrivende med direkte relation til promovering, salg eller udbud af et produkt til forbrugerne«.

Læs på Jurabibliotek



Begrænsninger vedrørende erhverv

- Side 297 -

...mangelfulde angivelser«. Denne ordlyd er efter forarbejderne (lovforslag L 93 2012/1) begrundet i et ønske om at sikre, at markedsføring af sundhedsydelser skal være baseret på faglige og relevante oplysninger og betyder, at sundhedsydelser ikke må markedsføres lige så pågående og forbrugsstimulerende som almindelige forbrugsvarer eller tjenesteydelser.

Læs på Jurabibliotek



Direkte markedsføring – tryksagsreklame og spam

- Side 320 -

...gmail.com og hotmail.com. Bemærkningerne gør opmærksom på, at listen ikke er udtømmende, og at begrebet elektronisk post er et dynamisk begreb, der til enhver tid skal ses i lyset af den teknologiske udvikling. Bemærkningerne gør også opmærksom på, at det altid vil bero på en konkret vurdering, om en henvendelse er omfattet af begrebet elektronisk post.

Læs på Jurabibliotek



Vildledelsens indtræden – målgruppen

- Side 327 -

...2005/29 om urimelig handelspraksis, præamblens 18. betragtning, at der hermed menes en gennemsnitsforbruger, således som dette begreb fortolkes af EU-Domstolen, jf. ovenfor i kapitel II.C og D, og nu 2017-markedsføringslovens §§ 2, stk. 1, 3, stk. 2, og § 8, stk. 2, se også bemærkningerne i lovforslag L 40, 2016-17, til § 8 i 2017-markedsføringsloven.

Læs på Jurabibliotek



Utilbørlig og aggressiv markedsføring

- Side 328 -

Rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis indeholder i artikel 8 en bestemmelse om aggressiv handelspraksis og i artikel 9 en bestemmelse om anvendelse af chikane, tvang og utilbørlig påvirkning, der også er defineret i 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 11. De er nu gennemført i 2017-markedsføringslovens § 7.

Læs på Jurabibliotek



Misrekommandering mv.

- Side 355 -

...tale om forhold, der er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd, og forholdet skal derfor bedømmes efter generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Generalklausulen anvendes i øvrigt også i vidt omfang i misrekommanderingssager, jf. hertil omtalen hos Borcher & Bøggild, p. 94 ff., og C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 408.

Læs på Jurabibliotek