- Side 19 -
de MFL § 2, stk. 2 (nu MFL § 1, stk. 2). Dette er en del af baggrunden for 2017-loven, men kan næppe retfærdiggøre den omkalfatring af hele loven, som har fundet sted.
- Side 28 -
...»handelspraksis«, der defineres i såvel handelspraksisdirektivet som nu også MFL § 2, nr. 4. Uanset hvilket af begreberne, der benyttes, skal det forstås meget bredt, og det skal navnlig forstås videre end det traditionelle økonomiske markedsføringsbegreb, der – i hvert fald tidligere – har relateret sig snævert til virksomhedernes afsætningsbestræbelser.
(...)
...C-435/11 (EU:C:2013:574, præmis 27), sag C-388/13: UPC Magyarország (EU:C:2015:225) om eftersalgsservice og sag C-357/16: Gelvora (EU:C:2017:573) om gældsinddrivelse/inkasso som en »handelspraksis«. Det følger tillige af Domstolens praksis, at begrebet »produkt« i art. 2, litra c (MFL § 2. nr. 3) omfatter den hermed forbundne inddrivelsesvirksomhed.
(...)
- Side 31 -
...handelspraksisdirektivets art. 2, litra h. Reglen om »god markedsføringsskik« (for B2B-forhold og almene samfundsinteresser) er ikke udtryk for en gennemførelse af EU-regler og skal forstås som hidtil i dansk ret, hvorefter de i MFL § 3, stk. 1, opregnede hensyn til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser principielt skal inddrages sideordnet.
- Side 38 -
...hertil, jf. definitionen i MFL § 2, nr. 5 (handelspraksisdirektivets art. 2, litra k), og hertil sag C-281/12: Trento Sviluppo og Centrale Adriatica (EU:C:2013:859, præmis 35-36). Medens den danske direktiv- og lovtekst blot taler om »en beslutning«, udtrykker den engelske sprogversion tydeligere, at der sigtes til »any decision« (kursiveret her).
(...)
...Udtrykket »mærkbart« kan synes i nogen grad at nedtone den grad af påvirkning, som normalt kræves til en »væsentlig« påvirkning, hvilket i FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 h.sp., også antages at have været direktivets intention. Denne udlægning gentages dog ikke i FT 2016-17, L 40, hverken i bemærkningerne til § 2, nr. 6, eller i bemærkningerne til § 8, stk. 1.
(...)
- Side 40 -
...forbrugersammenslutninger, som er omfattet af forbrugerbegrebet i den danske civilretlige forbrugerlovgivning. Dette indebærer dog ingen reel forskel, idet markedsføringsloven samtidig med, at § 2, nr. 1, fik sit nuværende indhold, fik tilføjet en ny § 1 a, hvorefter en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med en forbruger.
- Side 57 -
...5) handler om »urimelig handelspraksis«, og MFL § 4 opstiller et krav om, at en erhvervsdrivende skal udvise »god erhvervsskik«. Referencerne til »handel« og »erhverv« sigter her eksplicit til de erhvervsdrivendes kommercielle adfærd over for forbrugerne, jf. definitionerne i handelspraksisdirektivets art. 2, litra d og h, samt MFL § 2, nr. 4 og 9.
- Side 87 -
...Dette gælder typisk oplysninger om selve varen eller tjenesteydelsen eller om handelsvilkårene, og det adresseres helt generelt i MFL § 6, stk. 1, som bygger på handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 1 og 2, og hvorefter den erhvervsdrivende ikke må »udelade eller skjule« sådanne oplysninger eller i øvrigt præsentere dem på en uhensigtsmæssig måde.
(...)
En »købsopfordring« defineres i MFL § 2, nr. 10 (i ordret overensstemmelse med direktivets art. 2, litra i) som »en kommerciel kommunikation, hvori produktets karakteristika og pris er angivet på en måde, som er passende i forhold til det anvendte kommercielle kommunikationsmiddel, og hvorved forbrugeren sættes i stand til at foretage et køb«.
(...)
...tjenesteydelser og fast ejendom er omfattet (sml. herved definitionen af et »produkt« i MFL § 2, nr. 3). I sag C-146/16: Verband Sozialer Wettbewerb (EU:C:2017:243, præmis 25) bruger Domstolen ordet »transaktionsbeslutning« i stedet for »køb«, hvilket forekommer at være i bedre overensstemmelse med direktivets terminologi i øvrigt (men mindre mundret).
(...)
- Side 91 -
...produkter på en onlinemarkedsplads og tilstræber sikre, at forbrugere på klar og forståeligt måde får klarhed over, hvem der er deres aftalepart, og om denne er erhvervsdrivende eller ej. Udbyderen af onlinemarkedspladsen har dog ikke pligt til at kontrollere tredjeparts oplysninger om sin status. Begrebet onlinemarkedsplads defineres i MFL § 2, nr. 17.
(...)
Domstolen har i sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299) bidraget til fortolkningen af handelspraksisdirektivets art. 2, litra i (begrebet »købsopfordring«, jf. MFL § 2, nr. 10), samt art. 7, stk. 4, litra a og c (henholdsvis varens væsentlige karakteristika og dens pris, jf. MFL § 6, stk. 1, nr. 1 og 6):
- Side 92 -
...gælder i relation til direktivets art. 7, stk. 6, der er gennemført i MFL § 6 b, jf. nedenfor pkt. 3.5.2. når de gør det muligt for forbrugerne at benytte onlinesøgefunktioner, der rangordner de tilbud, som forbrugerne præsenteres for på grundlag af søgningen. »Rangordning« defineres i MFL § 2, nr. 16 (handelspraksisdirektivets art. 2, stk. 1, litra m).
- Side 101 -
...for skjult handelspraksis under én hat. Sml. Jesper Løffler Nielsen i U 2011 B, p. 153 ff., om begreberne reklame og kommerciel kommunikation. Se således handelspraksisdirektivets art. 2, litra d, og MFL § 2, nr. 4, der definerer det overordnede begreb handelspraksis, »herunder reklame«. Se nærmere om begrebet handelspraksis ovenfor pkt. 1.3 og 1.4.
- Side 103 -
...2. litra d, jf. MFL § 2, nr. 4) i relation til den erhvervsdrivende, hvis produkt promoveres, hvorimod medieudgiverens/redaktørens ansvar ikke er direkte omfattet af handelspraksisdirektivet og derfor heller ikke er underlagt direktivets krav om totalharmonisering (men frit kan reguleres i presselovgivningen), jf. sag C-391/12: RLvS (EU:C:2013:669).
- Side 109 -
Begrebet »utilbørlig påvirkning« defineres i MFL § 2, nr. 11, som »udnyttelse af magtposition i forhold til forbrugeren til at udøve pres selv uden anvendelse eller trusler om anvendelse af vold på en måde, som væsentligt begrænser forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning«.
- Side 125 -
...såkaldte »opt in«-løsning), jf. nedenfor pkt. 5.1.2. Og ifølge MFL § 10, stk. 4, må en erhvervsdrivende ikke under anvendelse af andre midler til fjernkommunikation (end nævnt i stk. 1) foretage direkte markedsføring over for bestemte fysiske personer, hvis de pågældende har frabedt sig dette (den såkaldte »opt out«-løsning), jf. nedenfor pkt. 5.1.3.
- Side 128 -
...litra 11, som kræver en »frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse«. Det må også antages at svare til det krav om »forudgående anmodning«, der opstilles i forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, som betingelse for lovligheden af en kommerciel henvendelse, der sker telefonisk eller på et sted, hvortil der ikke er almindelig adgang.
(...)
...tilstrækkeligt, at en hjemmesides afkrydsningsfelt på forhånd er krydset af ved en tekst om, at der gives samtykke til fremtidig markedsføring – hvorved der ville kunne gives samtykke ved blot at trykke på »send«.118118. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til MFL § 2, nr. 14, og i samme retning FT 1999-2000, Tillæg A, p. 5928 v.sp. og p. 5964 h.sp.
- Side 167 -
...»gebyr«, hvorved der forstås en »betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af et produkt, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse«. Der kan være tale om såvel løbende gebyrer som såkaldte lejlighedsgebyrer. Som eksempler kan nævnes faktureringsgebyrer, betalingsgebyrer og opsigelsesgebyrer.
- Side 175 -
...2, og MFL § 2, nr. 1. Direktivgrundlaget ses ikke at være til hinder herfor. Sml. om handelspraksisdirektivets forbrugerbegreb og dermed direktivets område ovenfor pkt. 1.4.2. Bestemmelsen i § 17 skal i øvrigt ses i sammenhæng med reglerne for garantitilsagn i forbrugeraftaleloven (§ 8, stk. 1, nr. 15, § 14, stk. 1, nr. 15, og § 17, stk. 1, nr. 6).
- Side 214 -
...vil sige »enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til produkter, som udbydes af en konkurrent«. Ordet »produkter« omfatter såvel varer som tjenesteydelser, herunder fast ejendom, digitale tjenester og digitalt indhold samt rettigheder og pligter, jf. MFL § 2, nr. 3 (som ændret i 2021 med virkning fra 1.1.2022).