Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 20

Vildledning mellem erhvervsdrivende

- Side 512 -

De ovenfor behandlede vildledningsbestemmelser i markedsføringslovens §§ 5 og 6 gælder udelukkende for erhvervsdrivendes handelspraksis over for forbrugere. Vildledning mellem erhvervsdrivende reguleres af markedsføringslovens § 20, stk. 1 og 2, der fastslår, at:

Læs på Jurabibliotek



Anden utilbørlig handelspraksis

- Side 519 -

Mens bestemmelsen om aggressiv handelspraksis i markedsføringslovens § 7 kun gælder handelspraksis i forhold til forbrugere, er forholdet mellem erhvervsdrivende er reguleret af markedsføringslovens § 20, stk. 3, hvorefter »en erhvervsdrivendes handelspraksis [ikke må] være aggressiv eller utilbørlig over for andre erhvervsdrivende«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...inddrager uvedkommende forhold. En form for utilbørlig handelspraksis, som er i strid med markedsføringslovens § 20, stk. 2, er misrekommandering, som forekommer, når en virksomhed omtales på en nedsættende måde eller anden skadelig måde. En anden form for utilbørlighed er at give oplysninger om en konkurrents privatliv uden erhvervsmæssig relevans.

Læs på Jurabibliotek