Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 22

Regelgrundlaget vedrørende ».dk«-domænenavne

- Side 214 -

...skal endvidere være opmærksom på, at de retlige standarder i markedsføringslovens § 3 og domænelovens § 25, stk. 1, ikke er sanktioneret med straf i modsætning til de kendetegnsretlige regler i varemærkelovens § 4 og markedsføringslovens § 22, så i visse henseender giver reglerne om forretningskendetegn mulighed for en mere effektiv retshåndhævelse.

Læs på Jurabibliotek



Forvekslelige navne

- Side 232 -

...stk. 1 (nu § 25, stk. 1). Noget tilsvarende i Sø- og Handelsrettens dom af 9. november 2015404404. Sag V-84-11 og V-89-14. fandtes domænenavnet »seaintel.com« at krænke det velkendte varemærke INTEL. Og i Sø- og Handelsrettens dom af 13. marts 2015405405. Sag V-15-14. fandtes domænenavnet »danishcarglass.dk« at krænke det velkendte varemærke CARGLASS.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...navnlig hvor beskyttelsesbehovet for indehaveren af forretningskendetegnet er af lokalt afgrænset karakter, kan der udmåles en beskyttelse efter markedsføringslovens § 22, der dog vil være relativ snæver. I f.eks. dom af 29. november 2013406406. Sag V-91-12. fandt Sø- og Handelsrettens, at en køreskole havde kendetegnsbeskyttelse af KVIK TRAFIK for kø-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 233 -

reskolevirksomhed, og at en anden køreskoles registrering og brug af domænenavnet »kvivktrafikskole.dk« ikke krænkede den første køreskoles kendetegnsret efter markedsføringslovens § 22. Retten lagde herved vægt på kendetegnets begrænsede særpræg, og at de to køreskoler var etableret forskellige steder i landet og derfor reelt ikke var konkurrerende virksomheder.

Læs på Jurabibliotek