- Side 214 -
...skal endvidere være opmærksom på, at de retlige standarder i markedsføringslovens § 3 og domænelovens § 25, stk. 1, ikke er sanktioneret med straf i modsætning til de kendetegnsretlige regler i varemærkelovens § 4 og markedsføringslovens § 22, så i visse henseender giver reglerne om forretningskendetegn mulighed for en mere effektiv retshåndhævelse.
- Side 232 -
...stk. 1 (nu § 25, stk. 1). Noget tilsvarende i Sø- og Handelsrettens dom af 9. november 2015404404. Sag V-84-11 og V-89-14. fandtes domænenavnet »seaintel.com« at krænke det velkendte varemærke INTEL. Og i Sø- og Handelsrettens dom af 13. marts 2015405405. Sag V-15-14. fandtes domænenavnet »danishcarglass.dk« at krænke det velkendte varemærke CARGLASS.
(...)
...navnlig hvor beskyttelsesbehovet for indehaveren af forretningskendetegnet er af lokalt afgrænset karakter, kan der udmåles en beskyttelse efter markedsføringslovens § 22, der dog vil være relativ snæver. I f.eks. dom af 29. november 2013406406. Sag V-91-12. fandt Sø- og Handelsrettens, at en køreskole havde kendetegnsbeskyttelse af KVIK TRAFIK for kø-
(...)
- Side 233 -
reskolevirksomhed, og at en anden køreskoles registrering og brug af domænenavnet »kvivktrafikskole.dk« ikke krænkede den første køreskoles kendetegnsret efter markedsføringslovens § 22. Retten lagde herved vægt på kendetegnets begrænsede særpræg, og at de to køreskoler var etableret forskellige steder i landet og derfor reelt ikke var konkurrerende virksomheder.