- Side 396 -
...skikkelse har været gældende dansk ret siden 1912. Ved 2017-markedsføringsloven blev bestemmelsen videreført uændret, blot med en anden placering (nu § 22 mod § 18 under 2005-markedsføringsloven), og det angives eksplicit i 2017 lovforarbejderne (lovforslag nr. L 40, 2016-17), at »den foreslåede bestemmelse er en ordret videreførelse af den gældende § 18«.
(...)
...der regulerer retten til at anvende navne, varemærker og kendetegn. Der findes nemlig ved siden af den generelle regel i markedsføringslovens § 22 et stort antal mere eller mindre beslægtede lovregler, der også yder beskyttelse for forretningskendetegn. Vigtigst er her hele varemærkelovgivningen, der i historisk henseende kan opfattes som en teknisk
(...)
- Side 397 -
De forretningskendetegn, der består i virksomhedernes navne, værnes ud over grundreglen i markedsføringslovens § 22 gennem reglerne i loven om erhvervsdrivende virksomheder og i selskabslovgivningen.
(...)
- Side 400 -
...markedsføringslovens god skik-bestemmelser, men der foreligger en omfattende praksis fra Klagenævnet for Domænenavne om anvendelse af markedsføringslovens § 22, der fortsat er af betydning for domænenavne, se hertil Schovsbo, Rosenmeier & Salung Petersen, Immaterialret, p. 608, Palle Bo Madsen, Markedsret, del 2, p. 223, samt Borcher & Bøggild, p. 512 ff.
(...)
...selvstændig berettigelse, dvs. som retsværn for kendetegn i bred forstand, der ikke lader sig henføre under definitionen af et varemærke, samt forretningskendetegn af lokal eller geografisk begrænset betydning. Endelig har markedsføringslovens § 22 også betydning ved erhvervsmæssig anvendelse af beskyttede personnavne, jf. lige nedenfor under 3.a.
(...)
- Side 401 -
...tillige citerede markedsføringslovens § 22. Problemet er mest praktisk vedrørende anvendelsen af varemærkeloven og markedsføringsloven. I retspraksis anvender man imidlertid ofte en fri kombination af varemærkeloven og markedsføringslovens § 22 eller anden relevant navneretlig lovgivning uden smålig skelen til det ønskelige i en principiel adskillelse.
- Side 403 -
...normalt afgøres efter varemærkelovens § 5, nr. 3, jf. herom Schovsbo, Rosenmeier & Salung Petersen: Immaterialret, p. 515, Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 219. Ved salg af reservedele er det i øvrigt lovligt at angive hovedproducentens bestillingsnumre på de enkelte dele, se EU-Domstolens dom i sag C-112/99 af 25. oktober 2001 (Toshiba).
- Side 404 -
...særpræg ved indarbejdelse, således at kendetegn, der oprindeligt var for almindelige til at nyde beskyttelse fra starten, med tiden erhverver sådant særpræg og dermed gives beskyttelse. Der foreligger en ret righoldig praksis om særpræg, der dels er ret konkret begrundet, dels giver indtryk af, at der ikke stilles meget store krav for at antage særpræg.
(...)
...+), U 1990.287 H (Godshotel: -), U 1988.300 H (Square-line mv.: -), U 1986.742 SHR (Dansk Dagligvaresalg: +), U 1975.131 H (City Bank: +), U 1971.267 H (facader: -), U 1961.541 H (Sten- og Gruskompagni: -), U 1960.529 H (Skræddergaarden: -), U 1959.194 SHR (Plantehallen: +, da mangeårig brug), U 1958.687 SHR (facader: -) og U 1955.78 H (Bolighus: -).
(...)
- Side 405 -
...forretningssted, dersom virksomheden dog har relation til et større område, jf. f.eks. U 1983.147 H (flytteforretning). Se fra nyere praksis U 2019.265 VLK, hvor frokostrestauranten »Malt« i Køge ikke med hjemmel i markedsføringslovens §§ 3 og 22 kunne forhindre, at en restaurant i Aarhus, der havde aftenservering, anvendte ordet Malt i forbindelse med servering.
(...)
...telegramadresser se U 1975.131 H (og U 1961.364 H). Også telefonnumre (og telefaxnumre) kan nyde beskyttelse efter § 22, se U 1960.417 SHR, hvis de fremtræder som forretningskendetegn, hvilket f.eks. ofte vil være tilfældet ved transportkompagnier mv. Se også U 2012.321 SHR om manglende kendetegnsret til optikerkædes slogan (»Få din alder i rabat«).
(...)
I de senere år har markedsføringslovens § 22 – ofte sammen med varemærkelovgivningen – fundet bred anvendelse vedrørende domænenavne på internettet. Hyppigt har sådanne konflikter drejet sig om tilfælde, hvor man uden adkomst har registreret andres forretningskendetegn, f.eks. andres varemærker
(...)
- Side 406 -
...som eksempler på den normale anvendelse nævnes U 2021.5348 SHR (VVS-Eksperten), U 2019.4050 Ø (Christiania Bikes), U 2019.265 VLK (Restaurant Malt), U 2014.876 H (Noma), U 2012.1089 H (Danske Spil), U 2012.107 H (Transformers), U 2007.708 H (Waterproof Engineering), U 2003.690 SHR (Morsø Sparekasse), U 1977.743 V, U 1977.563 SHR og U 1987.545 SHR.
(...)
...markedsføringsretlige beskyttelsesnormer, at den berettigede skal gøre sin ret gældende med fornøden hurtighed og fasthed, idet man ellers risikerer at miste sin ret pga. passivitet. Passivitet påberåbes ofte i disse sager, se f.eks. U 1983.147 H, men der skal dog ganske meget til, før domstolene lader forholdet være udslagsgivende. I U 1998.576 H var ca. 3 år nok.