Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 22

Hvad kan man få varemærkeret til?

- Side 130 -

...registreres (se ndf.), men indehaveren af den ældre rettighed vil kunne kræve mærket udelukket fra registrering eller erklæret ugyldigt. Denne mulighed står også til rådighed for bl.a. indehavere af ældre virksomhedsnavne, som benyttes som varemærker, eller forretningskendetegn, som er beskyttet efter markedsføringslovens § 22, se nærmere VML § 15.

Læs på Jurabibliotek



MFL § 22

- Side 141 -

MFL § 22 (tidligere: § 18) omtales også som »kendetegnsrettens generalklausul« og indebærer, at erhvervsdrivende ikke må »benytte forretningskendetegn og lign., der ikke tilkommer dem [men andre], eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

Beskyttelsen efter MFL § 22 har ingen selvstændig betydning i de tilfælde, hvor et kendetegn er beskyttet som et varemærke. Her anvendes VML, jf. princippet om lex specialis, der foreskriver, at den lov skal anvendes, der specielt angår forholdet. Reglen har derimod betydning for kendetegn, som ikke

Læs på Jurabibliotek



Selskabsnavne

- Side 142 -

...ikke i sig selv en kendetegnsret til navnet. Dertil kræves, at betingelserne i enten MFL § 22 eller VML er opfyldt. Det er da også kun, hvis et selskabsnavn er taget i brug som et forretningskendetegn, har mere end lokalt afgrænset karakter og der er risiko for forveksling, at det er til hinder for en senere varemærkeret, se VML § 15, stk. 3, nr. 4.

Læs på Jurabibliotek



Domæneloven og Klagenævnet for domænenavne

- Side 144 -

...overstiger indklagedes f.eks. ved, at klager bedre kan udnytte navnets signalværdi, DNL § 25, stk. 1– er registreret for at kunne sælges til klageren til ågerpris, genere ham eller på illoyal måde hindre ham i at få sit varemærke eller navn registreret som domænenavn, jf. DNL § 25, stk. 1, som også kan anvendes, hvis den indklagede ikke udøver erhverv.

Læs på Jurabibliotek