- Side 558 -
...f.eks. varemærkeloven. I henhold til markedsføringslovens § 22 er et forretningskendetegn alt, hvad der med rimelighed kan opfattes som et kendetegn for en bestemt virksomhed – det være sig butiksfacader, skilte og anden ornamentik, uniformer, udsmykning af transportmidler samt mere traditionelle forretningskendetegn som f.eks. logoer og emballage.
- Side 563 -
Beskyttelse af forretningskendetegn efter markedsføringslovens § 22 forudsætter også et vist særpræg, som kan opnås ved brug af kendetegnet.
(...)
...markedsføringslovens § 22. Dette indebar dog ikke, at andre virksomheder var afskåret fra at anvende betegnelser, hvori ordene »Dansk Dagligvare« indgik. »Dansk Dagligvarer Vejle K/S« fandtes imidlertid at have en sådan nærliggende lydlig og begrebsmæssig lighed med »Dansk Dagligvaresalg A/S«, at anvendelsen heraf var i strid med markedsføringslovens § 22.
- Side 564 -
...indeholder vml. § 4, stk. 2, nr. 2, en lignende bestemmelse – blot udtrykt som en eneret – idet indehaveren af et varemærke kan forbyde andre at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, der er identiske med eller som ligner varemærket, hvis brugen vedrører varer eller tjenesteydelser af samme eller lignende art, og hvis der herved er risiko for forveksling.
(...)
- Side 567 -
...generelle regel om forretningskendetegn i markedsføringslovens § 22, der også omfatter navne for ikke‑registreringspligtige virksomheder. Kravet om, at virksomheders navne tydeligt skal adskille sig fra hinanden, er ikke identisk med varemærkelovens krav om særpræg, men indebærer, at virksomhedens navn må vurderes over for øvrige virksomhedsnavne.
(...)
...være begrænset til et lokalområde. Beskyttelse efter markedsføringslovens § 22 er afhængig af konkurrencerelationen mellem de to virksomheder. Anvendelsen af et forveksleligt forretningskendetegn vil således kun være i strid med markedsføringslovens § 22, hvis der er en vis overlapning af de geografiske områder, hvor virksomhedernes kunder er aktive.
- Side 568 -
...særpræg eller renommé eller skade særpræget eller renommeet, jf. vml. § 4, stk. 2, nr. 3, og § 15, stk. 3, nr. 1. Således blev brugen af varemærket »Coca‑Line« for sko og støvler anset for at krænke det beskyttede varemærke »Coca‑Cola«, jf. U 1991.697 H. Også efter markedsføringslovens § 22 gives berømte forretningskendetegn en udvidet beskyttelsessfære.