Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 22

Lovgivningen

- Side 735 -

Reglerne i MFL §§ 3-5 og 22 har også kendetegnsretlig relevans. Det samme gælder SL § 2, som indeholder regler om aktieselskabers og anpartsselskabers navne. Tilsvarende for andre selskabsformer LEV § 6. Endelig findes en række specialregler om særlige kendetegn, bl.a. navngivning af medicinalvarer.

Læs på Jurabibliotek



Kendetegnsbegrebet – inddelinger

- Side 736 -

...varens udstyr eller emballage, jf. VML § 2. Varemærkerne er i almindelighed kendetegn for en vare, jf. navnet. De kan imidlertid også anvendes som betegnelse for en arbejds‑ eller tjenesteydelse, jf. VML § 2. Sådanne mærker benævnes servicemærker og kan bl.a. anvendes af udøvere af liberale erhverv som læge‑, tandlæge‑, arkitekt‑ og ingeniørvirksomhed.

Læs på Jurabibliotek



Eneretten

- Side 739 -

Den generelle bestemmelse i MFL § 22 er ligeledes formuleret som en forbudsnorm, der forbyder erhvervsdrivende at benytte forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer dem, eller at benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres.

Læs på Jurabibliotek