Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 24

Generalklausulerne om aftaler, der er urimelige (§ 36) eller i strid med almindelig hæderlighed (§ 33)

- Side 153 -

...domstolene bevarer dog kompetencen til at træffe den endelige afgørelse af, hvad god markedsføringsskik kræver, jf. grundlovens § 63 og bl.a. U 1995.655 H. Etiske regler er vejledende for, men ikke uden videre afgørende for, hvad der er god skik. Omstændighederne i den enkelte sag kan begrunde en anden vurdering end den, der følger af et etisk princip.

Læs på Jurabibliotek



Forbud mod benyttelse af urimelige kontraktbestemmelser

- Side 174 -

Handlinger, der foretages under udøvelse af erhvervsmæssig virksomhed, og som strider mod god markedsføringsskik i lovens vide forstand, kan forbydes ved dom, jf. markedsføringslovens § 24. Det kan bl.a. forbydes en erhvervsdrivende fremtidigt at benytte bestemte kontraktvilkår, som retten finder er i strid med god markedsføringsskik.

Læs på Jurabibliotek