Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 24

Bemærk, at § 24 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 24, om det har en betydning.

Forbrugerombudsmandens nationale virke

- Side 444 -

...stk. 2.– Nedlægge foreløbigt forbud, jf. markedsføringslovens § 36.1111. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 36 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 29.– Indtale ensartede krav på erstatning for en flerhed af forbrugere, jf. markedsføringslovens § 34.1212. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 34 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 28, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Påbudsret

- Side 455 -

...unge. Det er som udgangspunkt domstolene, der har myndighed til at nedlægge påbud og forbud, jf. markedsføringslovens § 24. Der kan udstedes påbud til understøttelse af forbud, jf. markedsføringslovens § 24, stk. 1, 2. pkt., nr. 1. Ligeledes kan der udstedes påbud om genoprettelse af status quo, jf. markedsføringslovens § 24, stk. 1, 2. pkt., nr. 2.

Læs på Jurabibliotek



Foreløbigt forbud

- Side 456 -

I markedsføringslovens § 36 findes den mulighed, at Forbrugerombudsmanden kan anvende forbud som et foreløbigt retsmiddel. Dette kan ske, når der er øjensynlig fare for, at formålet med et forbud som nævnt i markedsføringslovens § 24, stk. 1, vil forspildes, hvis rettens afgørelse skal afventes.

Læs på Jurabibliotek



Erstatningsansvar

- Side 466 -

...Erstatning tilkendes ligeledes i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler – dvs. med krav om økonomisk tab, årsagssammenhæng og adækvans. Hvor en bestemmelse i markedsføringsloven ikke er direkte strafsanktioneret (f.eks. markedsføringslovens generalklausul), er det ikke en forudsætning for erstatning, at der forinden er nedlagt et forbud.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 467 -

Det er dog nu muligt at få tilkendt et vederlag, der ikke bygger på de erstatningsretlige krav om dokumenteret tab. Dette følger nu af markedsføringslovens § 24, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Genopretning

- Side 470 -

Retten kan pålægge en part pligt til genopretning (redressering), jf. markedsføringslovens § 24, stk. 1, nr. 2.5353. For tilsvarende krav i immaterialretten, se designlovens § 38, ophavsretslovens § 84 og patentlovens § 59. Heri ligger f.eks. krav om tilbagekaldelse eller destruktion af ulovligt materiale.

Læs på Jurabibliotek