- Side 36 -
...erstatningskravet ifølge dansk rets almindelige regler forudsætter et ansvarsgrundlag efter culpanormen, dvs. i det mindste simpel uagtsomhed, sml. herved henholdsvis MFL § 24, stk. 1 (handlinger »i strid med loven« kan forbydes) og § 24, stk. 2 (handlinger i strid med loven udløser erstatning efter »dansk rets almindelige regler«, dvs. på culpagrundlag).
(...)
...grundlag hjemler vederlag (som reelt er en slags mindsteerstatning, jf. nedenfor pkt. 9.4). I det omfang et subjektivt element (med krav om en bebrejdelsesværdig handling) så at sige indbygges i selve retsnormen (god skik), bliver naturligvis enhver beføjelse, der grunder sig på en overtrædelse af normen, i realiteten betinget af et subjektivt forhold.
- Side 147 -
Alle de ovennævnte domme vedrører forhold, som ligger før indførelsen af vederlagsreglen i markedsføringsloven (hvilket skete i 2006), og man bør være opmærksom på, at den særlige vederlagshjemmel i MFL § 24, stk. 3, i dag vil kunne bidrage til en mere rimelig økonomisk kompensation for uberettiget kommerciel brug af andres billede, navn, brand m.v.
(...)
...økonomisk tab. Det blev under sagen oplyst fra et amerikansk »global licensing agency«, at kunstneren ved tilladelse til anvendelse af værket til kommercielle formål ville have opnået et vederlag i størrelsesordenen 600.000 US dollars. (Byrettens dom blev i første omgang anket til landsretten, men sagen blev senere forligt med et ukendt resultat).
(...)
- Side 148 -
...den kendte landsholdsspiller Nadia Nadim i rød-hvid fodbolddragt. Spiludbyderen fandtes at have skabt sådanne associationer til landsholdet, at DBU’s rettigheder var krænket, og at reklamerne snyltede på landsholdets goodwill i strid med MFL § 3. Der var ikke oplysninger om et lidt tab, men der tilkendtes et rimeligt vederlag efter MFL § 24, stk. 3.
- Side 156 -
...at kombinere et forbud med et påbud om, at aftaler, som indgås i strid med forbuddet, er ugyldige, jf. hertil U 1977.995 SH og U 1994.609 SH.147147. Se om samspillet mellem de markedsføringsretlige regler og de civilretlige ugyldighedsregler Palle Bo Madsen i U 1980 B, p. 117 ff., samt Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 244 ff.
- Side 266 -
...det ikke muligt at opnå et frivilligt tilsagn fra den erhvervsdrivende om at bringe en vis ulovlig adfærd til ophør eller om at respektere visse nærmere vilkår for en bestemt markedsføringsforanstaltning, kan sagen indbringes for domstolene med henblik på nedlæggelse af forbud (og eventuelt påbud) i medfør af MFL § 24, stk. 1, jf. nedenfor pkt. 9.3.
- Side 267 -
...direkte, kan i sagens natur have retlig interesse, og det følger af U 2010.368 SH, at en brancheforening ligeledes vil kunne have fornøden retlig interesse og dermed søgsmålskompetence til varetagelse af medlemmernes »generelle, kommercielle markedsinteresser«, men ikke til varetagelse af »interesser, som alene kan anses at angå de enkelte [medlemmer]«.
(...)
...det bør være muligt at få prøvet lovligheden af en bestemt markedsføringsforanstaltning via et civilt forbudssøgsmål, frem for at tage initiativ til en politiefterforskning med henblik på at rejse tiltale i en straffesag. Forbrugerombudsmanden har flere gange i tidens løb valgt at anlægge forbudssager vedrørende overtrædelse af lovens legale forbud.
(...)
- Side 271 -
Til effektivisering af et forbud givet i henhold til MFL § 24, stk. 1, kan retten efter påstand supplere forbuddet med sådanne påbud, som må anses nødvendige for at sikre, at forbuddet overholdes, eller at den forud for den ulovlige handling eksisterende tilstand genoprettes, jf. MFL § 24, stk. 1, nr. 1 og 2.
(...)
...ikke straffes, jf. MFL § 37, stk. 1, 2. pkt. Forbrugere, der opfylder de sædvanlige økonomiske betingelser herfor, har krav på fri proces i eventuelle retssager om tilbagebetaling af pengeydelser, som er omfattet af et påbud meddelt af Forbrugerombudsmanden (eller nedlagt af en domstol). Dette følger af rpl. § 327, stk. 1, nr. 3. Forbrugerombudsmanden
(...)
- Side 272 -
...vilkåret ikke kunne håndhæves, jf. U 1977.986 SH og U 2005.2960 SH samt ovenfor pkt. 5.4 in fine. Anvendelse af salgsmetoder, som er i strid med markedsføringsloven, vil naturligvis også uden forudgående forbudsnedlæggelse kunne påvirke rimeligheds- og redelighedsvurderingen efter aftl. §§ 36 og 38 c og føre til ugyldighed, jf. f.eks. U 1995.799 Ø.
(...)
- Side 274 -
...lov om finansielle rådgivere m.v., og på betalingsområdet efter § 144, stk. 6, i betalingsloven. Finanstilsynet vil dog stadig spille hovedrollen på det finansielle område. Hvis Forbrugerombudsmanden vælger at anlægge sag efter de nævnte love, finder reglerne i MFL § 24, § 25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, § 33 og § 34 tilsvarende anvendelse.
Handlinger i strid med markedsføringsloven pådrager erstatningsansvar over for andre erhvervsdrivende og forbrugere i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler, jf. MFL § 24, stk. 2.
(...)
- Side 275 -
...varer, som var importeret ulovligt til EU uden varemærkeindehaverens samtykke, idet importøren havde fået forelagt en fakturakæde, som gik tilbage til rettighedshaveren og ikke gav anledning til mistanke om, at der heri indgik falske dokumenter. Importøren havde derfor ikke handlet forsætning eller uagtsomt, og der var således intet ansvarsgrundlag.
(...)
- Side 279 -
...dokumenteret tab, jf. nu MFL § 24, stk. 3. Dette kendes også fra immaterialretten ved krænkelse af lovbestemte enerettigheder (jf. Markedsret Del 3). Det er kun krænkelse eller uberettiget udnyttelse af en andens »ret« efter loven, der kan udløse »vederlag«, ikke alle overtrædelser af markedsføringsloven, jf. U 2017.710 SH (om illoyal tilbudsafgivelse).
(...)
- Side 280 -
...realiteten var misligholdelsen af forligsaftalen, der kvalificerede forholdet som stridende mod god markedsføringsskik (nu MFL § 3, stk. 1, dengang § 1), idet Højesteret ikke ses at foretage en selvstændig vurdering af, om markedsføringen af de ommærkede varer i sig selv – uden forligsaftalen – ville have indebåret en krænkelse af god markedsføringsskik.
(...)
...ansvarsgrundlag (mindst uagtsomhed) som dokumentation for et økonomisk tab, er det ifølge § 24, stk. 3, ikke alene muligt at tilkende den krænkede part vederlag uden nogen tabsdokumentation, men – »i det omfang det skønnes rimeligt« – også uden krav om at den krænkende part skal have udvist nogen form for forsæt eller uagtsomhed, jf. § 24, stk. 4.
(...)
- Side 282 -
Bestemmelsen i MFL § 24, stk. 2, om erstatningsansvar har navnlig betydning for de erhvervsdrivende, som måtte have lidt et tab ved en konkurrents illoyale og uretmæssige adfærd. For forbrugerne kan der dog også blive tale om erstatning, hvis de har lidt et tab som følge af vildledende annonce-
(...)
- Side 283 -
...have adgang til almindelige misligholdelsesbeføjelser, herunder afslag eller ophævelse, efter de civilretlige forbrugerbeskyttelsesregler. Det ville også gælde, selv om det ikke stod i markedsføringsloven, men er indsat for med livrem og seler at sikre en korrekt implementering af direktivet, jf. FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.8.3.
(...)
- Side 285 -
...grænseoverskridende foranstaltninger med virkninger på det danske marked. En erstatningsdom i en »borgerlig« sag vil således i modsætning til et »offentligretligt« forbud eller påbud efter MFL § 24, stk. 1, kunne fuldbyrdes mod virksomheder i andre EU/EØS-lande omfattet af bestemmelserne i Bruxelles I-forordningen eller Lugano-konventionen, jf. nedenfor pkt. 9.7.1.