- Side 33 -
...principielt ske efter henvendelse fra en erhvervsdrivende, der hermed alene søger at varetage egne interesser. Spørgsmål, som i alt væsentligt kun angår erhvervsinteresser, herunder typisk sager om produktefterligninger og om forvekslelige forretningskendetegn, skal Forbrugerombudsmanden dog normalt ikke beskæftige sig med, jf. nærmere nedenfor pkt. 9.2.
- Side 261 -
...således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat, der indgår som en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
...med op til 3 år. Genudnævnelse kan principielt ske efter fornyet opslag. Forbrugerombudsmanden kan kun afskediges i utide, såfremt dette er begrundet i helbredsmæssige årsager, eller såfremt den pågældende som følge af strafbart forhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uskikket til at forblive i stillingen. Der gælder en aldersgrænse på 70 år.
(...)
- Side 262 -
...som han – efter resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads her).
(...)
- Side 263 -
...denne virksomhed, jf. MFL § 25, stk. 2, jf. § 37, stk. 2.235235. Forbrugerombudsmandens virksomhed er undergivet reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven, men forretningshemmeligheder o.l. vil dog kunne beskyttes mod udlevering til konkurrenter eller offentligheden efter undtagelsesreglen i offentlighedslovens § 30 (lovbkg. nr. 145 af 24.2.2020).
- Side 304 -
...opfyldelse af Danmarks forpligtelser efter håndhævelsesforordningen og finder alene anvendelse i forbindelse med en klage oversendt fra et andet EU-lands myndighed som led i grænseoverskridende håndhævelse efter forordningen. I andre (rent nationale) markedsføringssager må Forbrugerombudsmanden nøjes med at kræve oplysninger efter MFL § 25, stk. 2.