Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 29

Generalklausulerne

- Side 59 -

...understreget, at generalklausulen skal kunne anvendes mod enhver form for erhvervsmæssig adfærd, der anses for uønskværdig ud fra hensynet til forbrugerne, de erhvervsdrivende samt de almene samfundsinteresser. Senest blev det ved vedtagelsen af 2017-markedsføringsloven understreget, at der ikke var tilsigtet materielle ændringer i retstilstanden.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmanden.

- Side 74 -

...Forbrugerombudsmanden bruger denne hjemmel i lov om finansiel virksomhed, men det er sket, f.eks. i 2018, hvor Forbrugerombudsmanden brugte bestemmelserne i forbindelse med en sag om låneomlægning af realkreditlån, hvor Forbrugerombudsmanden fandt, at god skik var overtrådt (sag 8/04791). Der findes også tidligere og senere sager, jf. også omtalen ovenfor under F.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 75 -

...skik« eller en overtrædelse af markedsføringslovens specialforbud. Disse vejledninger er ikke udarbejdet efter forhandling med organisationer efter den i markedsføringslovens § 29 foreskrevne procedure, men er som udgangspunkt alene udtryk for Forbrugerombudsmandens tilkendegivelse af, hvorledes et bestemt område efter hans mening bør administreres.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 76 -

...vejledninger, også på væsentlige områder, f.eks. om Børn, unge og markedsføring (2014), Salgsfremmende foranstaltninger (2007), Spam (2018), Skjult reklame (2006), se nu også navnlig de Gode råd til influenter, Indhentelse af samtykke i forbindelse med konkurrencer (2021). De til enhver tid gældende vejledninger kan hentes på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Læs på Jurabibliotek