Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 29

Generalklausulerne

- Side 55 -

...Markedsføringslovens § 29 om retningslinjer, må det konstateres, at generalklausulen har fundet bred og stadig anvendelse, også ud over det netop ovenfor nævnte eksempel med anvendelsen af generalklausulen på de almene samfundshensyn. Også Forbrugerombudsmanden er dog bundet af lovgivningens forudsætninger og domstolenes fastlæggelse af gældende ret.

Læs på Jurabibliotek



De administrative organer mv.

- Side 69 -

...23 a. Det er ikke ofte, at Forbrugerombudsmanden bruger denne hjemmel i lov om finansiel virksomhed, men det er sket, f.eks. i 2018, hvor Forbrugerombudsmanden brugte bestemmelserne i forbindelse med en sag om låneomlægning af realkreditlån, hvor Forbrugerombudsmanden fandt, at god skik var overtrådt (sag 8/04791). Der findes også tidligere sager.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 71 -

...skik« eller en overtrædelse af Markedsføringslovens specialforbud. Disse vejledninger er ikke udarbejdet efter forhandling med organisationer efter den i Markedsføringslovens § 29 foreskrevne procedure, men er som udgangspunkt alene udtryk for Forbrugerombudsmandens tilkendegivelse af, hvorledes et bestemt område efter hans mening bør administreres.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vejledninger, også på væsentlige områder, f.eks. om Børn, unge og markedsføring (2014), Salgsfremmende foranstaltninger (2007), Spam (2018), Skjult reklame (2006), se nu også navnlig de Gode råd til influenter, Indhentelse af samtykke i forbindelse med konkurrencer (2016). De til enhver tid gældende vejledninger kan hentes på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Læs på Jurabibliotek