- Side 51 -
...godtroenhed skal vurderes med udgangspunkt i et gennemsnitligt medlem af denne gruppe, jf. også hertil markedsføringslovens § 8, stk. 2. Udtrykket gælder vel generelt, men er særligt relevant i forhold til markedsføring over for børn og unge, jf. hertil markedsføringslovens § 3, stk. 2, og § 11, stk. 2, og nedenfor i kapitel VI om begrebet handelspraksis.
(...)
- Side 53 -
...del 2, p. 32 ff., Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 4. udg., p. 54 ff., samt C. Heide-Jørgensen: Reklameret. Konkurrenceret og kommerciel ytringsfrihed, p. 104 ff., der sammenfatter forståelsen af begrebet på den måde, at der med beskyttelsen af de almene samfundsinteresser forstås beskyttelse af samfundets fremherskende værdier.
(...)
...bestemmelser, og her findes bestemmelser om lovens anvendelsesområde, definitioner samt generalklausulen om god markedsføringsskik i markedsføringslovens § 3, herunder en regel om beskyttelse af børn og unge.2 Kapitel 2 i loven har overskriften Handelspraksis over for forbrugerne. Herved foretages en langt tættere implementering af rådsdirektiv 2005/29
(...)
- Side 55 -
...mod vildledning er helt grundlæggende i alle retssystemer, der har en nogenlunde veludviklet markedsføringsret, og det har, jf. ovenfor under C, været i kernen af det EU-retlige harmoniseringsarbejde. Hertil kommer den beskyttelse, der følger af god skik-bestemmelserne i markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik og § 4 om god erhvervsskik.
(...)
...reglerne om kendetegn. Lov om forretningshemmeligheder varetager også hensynet til de erhvervsdrivende. Hertil kommer den beskyttelse, der kan følge af reglen om god markedsføringsskik i markedsføringslovens § 3, stk. 1, der traditionelt har spillet en stor rolle i forholdet mellem erhvervsdrivende, og som videreføres uændret med 2017-markedsføringsloven.
- Side 56 -
...erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, de erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Denne generelle generalklausul, der har haft enorm betydning for den danske markedsføringsret findes nu i 2017-markedsføringslovens § 3, stk. 1, som en direkte videreførelse af 2005-markedsføringslovens § 1, stk. 1.
(...)
...adfærdsnorm. Det er nu som før af stor betydning at vide, hvordan den skal (kan) anvendes og fortolkes. Generalklausulen pålægger erhvervsdrivende at udvise god markedsføringsskik, idet det bestemmes, at »erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. dog stk. 3«.
(...)
- Side 58 -
...generalklausulen har her haft en meget vigtig funktion som retsskabende. F.eks. er den meget omfattende retspraksis omkring illoyal markedsfortrængning ved produktefterligninger udviklet bl.a. med reference til generalklausulen i markedsføringslovens § 3, stk. 1. Der består her et væsentligt overlap til immaterialretten, jf. nærmere nedenfor kapitel VIII.
(...)
- Side 60 -
...markedsføring af stor interesse. Vigtigst er her Det Internationale Handelskammers Kodeks for reklame og markedskommunikation. Dette regelsæt, der publiceredes første gang i 1937, ajourføres til stadighed. Den nugældende tekst, der er en konsolideret udgave, er fra 2018. ICC har også udgivet en række særkodekser, der kan findes på ICC’s hjemmeside.
(...)
...vildledning mv. Her vil der fremover være behov en stillingtagen til, om forbrugernes økonomiske interesser er påvirket eller ej, jf. nedenfor om 2017-markedsføringslovens § 4 og § 3, stk. 3, og såfremt det er tilfældet følger det af 2017-markedsføringslovens § 3, stk. 3, at det i så fald er lovens kapitel 2, der anvendes. Det betyder i god skik-sammenhæng,
(...)
- Side 61 -
...modsat retning Borcher & Bøggild, p. 179, der anfører, at er ikke er mulighed for, at hensynet til en erhvervsdrivende eller almene samfundsinteresser vægtes anderledes end udtrykt i direktivet og det tilhørende bilag, jf. også lige nedenfor om indholdet af 2017-markedsføringslovens § 4 om god erhvervsskik. I samme retning Palle Bo Madsen, p. 32.
(...)
...er en af de vigtigste retlige standarder i vor lovgivning, men der findes efterhånden ganske mange andre områder, der er reguleret ved hjælp af denne lovgivningsteknik, se eksempelvis reglerne i aftalelovens §§ 33, 36 og 38 c (almindelig hæderlighed/redelig handlemåde/hæderlig forretningsskik), reglen i domænenavnslovens § 25 om god domænenavnsskik.
- Side 67 -
...grupperepræsentant i et gruppesøgsmål, jf. retsplejelovens kapitel 23 a.«. Samtidig er der indført en underretningspligt for Finanstilsynet i § 348a, hvorefter Finanstilsynet skal underrette Forbrugerombudsmanden, hvis tilsynet bliver bekendt med, at en virksomheds kunder kan have lidt et tab som følge af, at virksomheden har overtrådt § 43, stk. 2 og 9.
- Side 80 -
...SHR, hvor Novo blev pålagt at offentliggøre en berigtigende meddelelse på sin hjemmeside om et konkurrerende insulinprodukt fra konkurrenten Sonofi, som var blevet omtalt på en måde, som fandtes i strid med reglerne om lægemiddelreklame i lægemiddellovens § 66, samt reglerne m god markedsførings- og erhvervsskik efter markedsføringslovens §§ 3 og 4.
(...)
...hvor det er relevant, vil have adgang til de almindelige misligholdelsesbeføjelser, herunder et afslag i købesummen eller ophævelse af aftalen i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om forbrugerbeskyttelse. De nye pkt. 2 og 3 i markedsføringslovens § 24 er en implementering af det såkaldte moderniseringsdirektiv i direktiv 2019/2161.
- Side 87 -
...udtalelser), U 2006.2709 H (Lokaltelefonbogen i Lemvig) dømt for overtrædelse af markedsføringslovens §§ 1 og 2 (nu § 3) og 2 a (nu § 5) i form af misrekommandering, erstatning på 500.000 kr. og bøde på 50.000 kr.). Jf. også U 1968.50 H og U 1979.610 SHR, U 1993.17 H. Som disse domme viser, kan der ved erstatningens fastsættelse tages hensyn til, om