Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Immaterialret (7. udg.)
Forfattere: Jens Schovsbo, Morten Rosenmeier og Clement Salung Petersen
Udgivelsesdato: 05. feb 2024
DJØF Forlag

Pressemeddelelser. § 72

- Side 116 -

...»almindelige retsgrundsætninger«. De anses for at medføre en »arrangementsbeskyttelse«, der sætter grænser for, i hvilket omfang man må videregive oplysninger om resultater af sportskampe uden samtykke fra arrangøren. Se U 1943.1063 H, U 1982.179 H og U 2004.2945 H. Og læs mere i Schønning/Eckhardt/Ehlers (red.): Personlighedsret (2007) kapitel 9.

Læs på Jurabibliotek



Udøvende kunstnere. § 65

- Side 167 -

...kunstneres fremførelser. Det er derfor f.eks. ingen § 65-krænkelse at efterligne en kendt sangers måde at synge på. Derimod kan markedsføringslovens § 3 nok give udøvende kunstnere en eller anden beskyttelse mod, at man kommercielt efterligner deres stemmer, eller »udtryk« i det hele taget, i reklamer o.l. Se nærmere henvisningerne i 4. udg. s. 203.

Læs på Jurabibliotek



Kompilationer. Kataloger, databaser mv. § 71

- Side 173 -

Udtræk af kompilationer kan i visse tilfælde stride mod markedsføringslovens § 3. Se hertil U 2003.1063 SH, U 2006.1564 SH og U 2016.3478 V. Se også Rosenmeier: Ejerskab til og ansvar for data, bilagsrapport til Erhvervsministeriets rapport »Barrierer for virksomheders dataanvendelse« (2017) (tilgængelig på bl.a. https://erhvervsstyrelsen.dk) s. 32 ff.

Læs på Jurabibliotek