Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Ret, privatliv og teknologi (4. udg.)
Forfattere: Peter Blume og Janne Rothmar Herrmann
Udgivelsesdato: 18. okt 2018
DJØF Forlag

Selvforvoldte risici

- Side 102 -

...betydning, om oplysninger stammer fra den enkelte eller er fundet via surfing på nettet. Retlig regulering kan begrænse de risici, som anvendelsen af nettet aktualiserer, men i almindelighed indebærer den spredning og deling af information på nettet farer for den enkelte persons privathed. Retten kan kun til en vis grænse beskytte den enkelte imod sig selv.

Læs på Jurabibliotek



Personligheden

- Side 127 -

...mange billeder på nettet, og dette af stadig flere opfattes som noget ganske naturligt. Bruges billedet uden samtykke i en kommerciel sammenhæng, f.eks. i en reklame for et bestemt produkt, kan det være i strid med markedsføringslovens § 3, da der er tale om en udnyttelse af den pågældende persons værdi. Dette vil typisk ske, fordi personen er kendt.

Læs på Jurabibliotek