Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Festskrift til Bent Iversen (1. udg.)
Forfattere: Susanne Karstoft, Torsten Iversen og Lars Henrik Gam Madsen
Udgivelsesdato: 27. sep 2019
DJØF Forlag

Den markedsføringsretlige loyalitet

- Side 343 -

...Der kan således dømmes kumulativt for overtrædelse af flere regelsæt, men markedsføringslovens § 3 opfanger også – og er navnlig relevant i – de tilfælde, hvor der ikke er sket ophavsretlig krænkelse, eller hvor der ikke foreligger en forretningshemmelighed, men hvor den udviste adfærd dog er illoyal på en måde, der er i strid med generalklausulen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 344 -

Afgørelserne illustrerer, at bedømmelsen, af hvorvidt der i de nævnte situationer foreligger en illoyal tilegnelse af en andens markedsindsats, ligner den bedømmelse, der også finder sted i forbindelse med produktefterligningsværnet, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


Det ansvarlige subjekt

...over for erhvervsdrivende, jf. lovens § 1, stk. 1. Det betyder også, at en sag om overtrædelse af generalklausulen i markedsføringslovens § 3, i de tilfælde hvor en tidligere ansat i et nyt ansættelsesforhold illoyalt anvender dokumenter, må anlægges mod den nye arbejdsgiver og ikke mod den ansatte selv, jf. Sø- og Handelsrettens dom i U 2012.1206 H.

Læs på Jurabibliotek



Afsluttende bemærkninger

- Side 345 -

...betyder, at den tidligere ansatte ikke illoyalt må tilegne sig arbejdsgiverens indsats for selv at få et konkurrencemæssigt forspring. Den tidligere ansatte må således ikke på nærgående vis efterligne eller kopiere arbejdsgiverens kundemateriale eller andre dokumenter, såfremt disse dokumenter er udtryk for arbejdsgiverens beskyttelsesværdige indsats.

Læs på Jurabibliotek