Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

E-handelsret (4. udg.)
Forfattere: Ruth Nielsen
Udgivelsesdato: 24. apr 2023
DJØF Forlag

E-handelsloven

- Side 155 -

...markedsføringsloven, f.eks. § 6 om skjult reklame og § 22 om kendetegnsbeskyttelse, der gælder uden for handelspraksisdirektivets anvendelsesområde.3131. Se nærmere Trzaskowski, Jan (red.): Internetretten, Kbh. 2017. Danmark er som udgangspunkt frit stillet til at bevare et bredere markedsføringsbegreb end det EU-retlige begreb kommerciel kommunikation.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne

- Side 156 -

Markedsføringslovens centrale bestemmelse er generalklausulen i § 3. Efter MFL § 3 skal en erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. dog stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 157 -

...begrebet markedsføring, men ikke af begrebet kommerciel kommunikation. Som et mere direkte e-handelsrelevant eksempel kan nævnes, at misbrug af domænenavne, e-mailadresser, søgeord og dybe links må anses for stridende mod MFL § 3. Domænenavne og e-mailadresser falder som nævnt uden for begrebet kommerciel kommunikation i e-handelsdirektivets forstand.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende udeladelser, herunder købsopfordringer og skjult reklame i markedsføring over for forbrugere

- Side 160 -

...vildledning. Det indebærer, at udeladelse af de for e-handel væsentlige oplysningskrav i navnlig fjernsalgs- og e-handelsdirektivet ikke bare udgør en overtrædelse af god markedsføringsskik efter MFL § 3, men også en overtrædelse af den strafsanktionerede vildledningsbestemmelse i MFL § 6.4040. Se ligeledes Trzaskowski (red.): Internetretten, Kbh. 2017.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføring over for børn og unge

- Side 169 -

...herunder § 3, stk. 1, om god markedsføringsskik, § 4 om god erhvervsskik og de regler om vildledning, der er gennemgået foran i afsnit 7. Bestemmelsen er ikke i sig selv strafsanktioneret, men kan føre til et forbud eller påbud, og til straf, hvis en af lovens strafbelagte bestemmelser også er overtrådt, f.eks. § 6 om vildledning og skjult reklame.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 170 -

...forbrugerrettigheder. indeholder et afsnit 7 om børn og unge. Heraf fremgår i overensstemmelse med MFL § 3, stk. 2, og § 11, at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge.

Læs på Jurabibliotek