Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

E-handelsloven (1. udg.)
Forfattere: Susanne Karstoft
Udgivelsesdato: 20. mar 2021
DJØF Forlag

- Side 83 -

...på gymnasiale uddannelser. Eleverne kunne købe opgaver, som var »skrevet fra bunden«. Prisen for en opgave afhang af, hvilken karakter den enkelte elev ønskede, og der blev ydet »garanti« for, at den ønskede karakter blev opnået. Forbrugerombudsmanden fandt, at fremgangsmåden var i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 3, og

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 84 -

Sø- og Handelsretten fandt, at udbud af opgavebesvarelser var i strid med markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 3, og at de foreløbige forbud, som Forbrugerombudsmanden havde nedlagt i medfør af markedsføringslovens § 36, stk. 1, jf. § 24, stk. 1, skulle stå ved magt.

Læs på Jurabibliotek



- Side 96 -

...havde nedlagt i medfør af markedsføringslovens § 36, stk. 1, jf. § 24, stk. 1, skulle stå ved magt. Retten henviste til, at overførslen af aktiviteterne til et engelsk selskab måtte anses for at være sket udelukkende for at omgå den danske lovgivning, og at en medlemsstat – uanset princippet om gensidig anerkendelse i § 4 – bevarer retten til at træffe

Læs på Jurabibliotek



- Side 129 -

...Møgelvang-Hansen i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 65 ff. og Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, 7. udgave (2019) s. 31 ff. Markedsføringsloven indeholder desuden et vildledningsforbud, som kommer til udtryk i lovens § 5 og § 6. Markedsføringslovens almindelige regler supplerer de krav, der opstilles i e-handelslovens § 9.

Læs på Jurabibliotek



- Side 130 -

...unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge«. Se også om markedsføring i computerspil Jan Trzaskowski i U 2006 B s. 343 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

Navnlig de influenter, der har mange børn og unge som følgere, er underlagt strenge krav til reklameidentifikation, fordi netop dén målgruppe kan have svært ved at skelne mellem reklame og redaktionelt stof mv., jf. også markedsføringslovens § 3, stk. 2, som indebærer en skærpelse af det almindelige

Læs på Jurabibliotek



- Side 135 -

Lovligheden af salgsfremmende foranstaltninger skal i dag vurderes med udgangspunkt i markedsføringslovens generelle bestemmelser, bl.a. generalklausulerne i markedsføringslovens § 3 og § 4 og vildledningsforbuddet, som bl.a. kommer til udtryk i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Se herom Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, 7. udgave (2019) s. 85 ff.

Læs på Jurabibliotek