Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Den ulovlige adfærd

- Side 423 -

...almindelige bemærkninger pkt. 2.5.3 (s. 17). Videre anføres (s. 18): »Dog adskiller den foreslåede § 4 sig formelt fra markedsføringslovens § 23, da den foreslåede bestemmelse i lighed med direktivets artikel 4 anvender en konkret oplistning af forbudt adfærd, mens markedsføringslovens § 23 alene beskriver de ulovlige handlinger i mere generelle vendinger.«

Læs på Jurabibliotek



Det hidtidige sammenspil i praksis mellem tidligere MFL §§ 1 og 19

- Side 456 -

...erhvervsdrivendes pligt til at udvise god markedsføringsskik (...)«. Se videre bl.a. Iversen (red.) og Folker m.fl., Erhvervsstrafferet (2015) s. 621; Borcher og Bøggild, Markedsføringsloven (2013) s. 518 og forudsætningsvist Mortensen, Fra erhvervs- til forretningshemmeligheder i Iversen og Karstoft m.fl. (red.), Festskrift til Bent Iversen (2019) s. 349.

Læs på Jurabibliotek



Rum for fortsat nationalt samspil under den nu direktivstyrede retstilstand?

- Side 457 -

...forretningshemmelighedsområdet endnu ikke er udfoldet i praksis (herved kritiseres i øvrigt også mine egne tidligere overvejelser i Ben Soltane, En harmoniseret retsbeskyttelse af forretningshemmeligheden: det nutidige og fremtidige retsværn af erhvervslivets fortrolige information i Danmark, Juristen nr. 4 (2016) s. 165). Afhandlingen forholder sig dog mere forbe-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 459 -

...forretningshemmeligheder ikke har videreført beskyttelse af tekniske tegninger m.v. (men det øjensynligt har været lovgivers intention), dels at direktivet om forretningshemmeligheder ikke berører dette område af national ret, jf. præambelbetragtning 17. Se i øvrigt de forudgående betragtninger i denne dels pkt. 4.4.5 om tekniske tegninger m.v. i dansk ret.

Læs på Jurabibliotek



Delkonklusion

- Side 461 -

I forhold til det fremadrettede samspil mellem lov om forretningshemmeligheder og markedsføringslovens nu § 3 var det afhandlingens vurdering, at den markedsføringsretlige generalklausul nok fortsat har relevans i produktefterligningssager, hvor der konkret er tale om »parasitkopiering eller slaviske

Læs på Jurabibliotek