Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Forbrugerbegrebet i markedsføringslovgivningen

- Side 245 -

...ikke anført, hvem bestemmelsen skal beskytte. Det samme gør sig gældende i §§ 10, 21 og 22. I bestemmelsen om uanmodet henvendelse (§ 10) benyttes udtrykket »nogen«. Endvidere retter bestemmelsen i § 10, stk. 4, sig specifikt mod henvendelser til en bestemt »fysisk person«, hvorved selskaber og andre juridiske personer ikke omfattes af beskyttelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 246 -

...anfører derimod direkte, at det er adfærden over for forbrugere, der reguleres. Det samme gør sig gældende med bestemmelsen om mærknings- og emballeringsbemyndigelsen (§ 12). I disse tilfælde må der antages at være et sammenfald med det civilretlige forbrugerbegreb, således som dette f.eks. kommer til udtryk i aftalelovens § 38 a og købelovens § 4 a.

Læs på Jurabibliotek