- Side 290 -
...produktgrupper. Se således lægemiddellovens § 63. Senest lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018. Hvor § 3 om god markedsføringsskik (i det følgende blot generalklausulen)1212. Af flere omtales bestemmelserne i markedsføringslovens §§ 3 og 4 kollektivt som generalklausulerne. omfatter såvel B2C som B2B, omfatter § 4 kun B2C. B2B behandles under afsnit 9.1.3.
- Side 297 -
...har været tilfældet i Sø- og Handelsrettens dom af 5. oktober 2005 vedrørende misrekommendering (U 2006.336 SH). Retten udtalte: »Idet lovligheden af udsagnene i det hele kan vurderes på grundlag af specialforbuddene i [markedsføringslovens §§ 3 og 5], kommer [markedsføringslovens § 1] ikke selvstændigt til anvendelse ved bedømmelsen af udsagnene.«
- Side 321 -
...af højesteretsdommerne tiltrådte, at § 51 i den daværende ophavsretslov ikke udtømmende angav den beskyttelse, der tilkom litterære værkers titel, men at konkurrencelovens § 9 og § 15 (nu markedsføringslovens § 3) også kunne komme til anvendelse.9191. Se også Sø- og Handelsrettens dom af 7. juli 1998, sagsnr. V-0073-96 vedrørende et T-shirtdesign.
- Side 342 -
...F.eks. angiver Borcher & Bøggild 2006, s. 200, følgende kategorier som værende i praksis problematiske: Prismarkedsføring, produktangivelser, miljøudsagn, godkendelser og autorisationer samt oprindelsesangivelser. Madsen, Del 2 2007, s. 56, udskiller også kategorien mærkedifferentiering. Nedenfor vil en række af de væsentligste typer blive omtalt.
- Side 354 -
...2005-markedsføringslovens § 3, stk. 3. Bestemmelsen blev først indført med lov nr. 428 af 1. juni 1994. Efter forarbejderne var der dog tale om en lovfæstning af »det naturlige princip om, at den, som ønsker at markedsføre sig ved hjælp af angivelser om faktiske forhold, også skal kunne sandsynliggøre rigtigheden heraf«. Begrebet »faktiske forhold« skal forstås bredt.
(...)
...markedet, det er rimeligt og relevant at sammenligne med.« Forbrugerombudsmanden anser således udsagn om generel prisbillighed som udsagn om faktiske forhold, der skal kunne dokumenteres af den erhvervsdrivende, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 3 [nu § 13]. Dokumentationen kan foreligge i form af en prisundersøgelse. Det må være et krav hertil, at op-
- Side 360 -
...fuldbyrdet ved selve udsendelsen af tv-reklamen, der indeholder sådanne angivelser, og der stilles ikke krav om, at reklamen faktisk har påvirket efterspørgslen, idet lovgiver ved at anvende udtrykket »som er egnet til« har fremrykket fuldbyrdelsesmomentet til selve markedsføringen med den angivelse, der er urigtig, vildledende eller urimeligt mangelfuld.«
- Side 363 -
...tilsvarende elhandelsvirksomheder til og med den 2. juni 2021 og at kontakte Velkommens kunder såvel direkte som indirekte med henblik på salg af ydelser på vegne af Fauna Energi eller andre tilsvarende virksomheder til og med den 2. juni 2022.166166. SalesGroup ApS havde forinden taget bekræftende til genmæle, og Salesgroup DK under likvidation udeblev.
- Side 365 -
...utilbørlige. En henstilling eller anbefaling om at benytte originale reservedele, der alene præciserer risikoen ved anvendelse af uoriginale dele, er derimod ikke utilbørlig, jf. U 1991.885 H. Ukorrekt angivelse af ophavsretlige forhold kan imidlertid være utilbørlig. Se hertil U 1993.17 H. Se også U 2002.445 V som omtalt under afsnittet om hylderydning.
(...)
- Side 366 -
...5 i en sag, hvor modparten også fandtes at have overtrådt markedsføringsloven. I sagen havde de to udbydere af spil i forhold til hinanden nogenlunde lige groft havde overtrådt markedsføringsloven og ikke havde godtgjort at have lidt et større tab end den anden part. I dommen blev ingen af parterne dømt til at betale erstatning til den anden part.
(...)
- Side 367 -
Ud over egentlig misrekommandation er bestemmelsen i markedsføringslovens § 3, stk. 2, også blevet anvendt på almindelig latterliggørelse.
- Side 375 -
...20, stk. 3. Bemærkningerne til den danske implementeringslov omtaler som eksempel på en forbudt miskreditering følgende eksempel: »Mine kunder er nu mere tilfredse – efter at jeg ikke længere sælger XX-biler, men er gået over til salg af YY-biler. Kom ud og få en prøvetur og forstå, hvorfor jeg skiftede mærke.«194194. FT 1999-2000, tillæg A, s. 1052.