Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Medieadgangen og dens begrænsninger

- Side 306 -

...ikke, at visse reklameformer kan forbydes som stridende mod generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Dette har bl.a. i tidligere tid været drøftet vedrørende fremsendelsen af uanmodede reklamebreve pr. e-mail, men der foreligger ingen danske retsafgørelser herom, og netop disse reklameformer er nu lovregulerede, se markedsføringslovens §10 om spam.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende handelspraksis over for forbrugerne efter 2017-markedsføringsloven

- Side 327 -

...variation i U 2015.3331/2 H, som også i præmisserne henviser til U 2015.2565 H. Se også om spørgsmålet Søren Stenderup Jensen: Dokumentation, sandsynliggørelse eller indikation? Om dokumentationskravet i markedsføringslovens § 3, stk. 3, i lyset af U 2015.2565 H og U 2015.3331 H, ET 2016.89, samt Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 60 med note 53.

Læs på Jurabibliotek


Vildledelsens indtræden – målgruppen

...2005/29 om urimelig handelspraksis, præamblens 18. betragtning, at der hermed menes en gennemsnitsforbruger, således som dette begreb fortolkes af EU-Domstolen, jf. ovenfor i kapitel II.C og D, og nu 2017-markedsføringslovens §§ 2, stk. 1, 3, stk. 2, og § 8, stk. 2, se også bemærkningerne i lovforslag L 40, 2016-17, til § 8 i 2017-markedsføringsloven.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 349 -

...vinbranchen, i U 2012.977 SHR samt i U 2012.1089 H, Ladbrokes mod Danske Spil, hvor Danske Spils markedsføringskampagne først gav Danske Spil en positiv association ved at vise en skål med jordbær med fløde i de danske farver, og derefter speake: »Ikke philippinske spil, italienske spil eller nogen som helst andre spil«, samtidig med at der vistes

Læs på Jurabibliotek



Misrekommandering mv.

- Side 352 -

...inddrager uvedkommende forhold, som f.eks. oplysninger om en konkurrents privatliv. Misrekommanderingen er i familie med det strafferetlige delikt injurier, og almindeligvis er det blevet antaget i den danske juridiske litteratur, at man i særligt grove tilfælde kan påberåbe sig straffelovens § 267, der også skulle omfatte den »erhvervsmæssige« ære.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af uoriginale farvebånd, hvor straffelovens § 267 var påberåbt. Der skete frifindelse med den begrundelse, at de fremsatte udtalelser hverken i indholdet eller formen fandtes ærekrænkende, hvorved jo implicit må ligge anerkendelsen af, at straffelovens § 267 kan tænkes anvendelig på sådanne sager, hvilket så altså også er antaget i senere praksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udtalelserne er faktuelt korrekte eller ej, i bemærkningerne til § 20, stk. 2, og det må derfor fortsat anses for gældende i forholdet mellem erhvervsdrivende. Om forholdet til ytringsfriheden og retten til at fremsætte kritiske bemærkninger, se C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 415. I det hele fremgår det af bemærkningerne til 2017-markedsføringslovens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 353 -

...fra Novos side. Jf. også U 2021.5348 S om VVS eksperten. I U 2021.1142 S var det i strid med god skis efter markedsføringslovens § 3 at omtale en konkurrents udsagn om garanti som »fup« og »julenumre«. Se også Borcher & Bøggild, p. 94 ff. og p. 236 ff., C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 406 ff., og Palle Bo Madsen: Markedsret del 2, p. 106 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 355 -

...tale om forhold, der er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd, og forholdet skal derfor bedømmes efter generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Generalklausulen anvendes i øvrigt også i vidt omfang i misrekommanderingssager, jf. hertil omtalen hos Borcher & Bøggild, p. 94 ff., og C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 408.

Læs på Jurabibliotek


Snyltende reklame

...den goodwill, der er opnået af andre gennem markedsføringskampagner.« Sådant renommesnylteri strider tillige mod markedsføringslovens § 3, for så vidt der ikke foreligger en egentlig varemærkekrænkelse, se herom fra Sverige det klassiske eksempel, ref. i NIR 81/421[REMOVED TAFIELD], om reklameudsagnet »Mazda 929 Legato, Familjens Nya Rolls«. Dette

Læs på Jurabibliotek



Upassende og retsstridig reklame i øvrigt

- Side 357 -

...denne gruppe finder man bl.a. den diskriminerende reklame, dvs. reklame, der diskriminerer på grundlag af etnicitet, køn, alder, handicap osv. Dette anses i dansk ret for stridende mod almene samfundsinteresser, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1, og §§ 7 og 9 i bkg. 1155/2020 om reklame i radio- og tv (hvis bestemmelse hidrører fra AVMS-direktivet).

Læs på Jurabibliotek