Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Regelgrundlaget

- Side 20 -

...tilføjelse vedrørende markedsføring, der påvirker forbrugernes økonomiske interesser og dermed omfattes af handelspraksisdirektivet (og dettes krav om forvridning af den økonomiske adfærd). Forhold, der falder inden for handelspraksisdirektivet reguleres af MFL § 4, mens andre forhold, der falder uden for dette direktivs område, reguleres af MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 21 -

...givetvis ikke helt sjældent se afgørelser, der som hjemmelsgrundlag henviser til en lang række af markedsføringslovens bestemmelser. Se eksempelvis Sø- og Handelsrettens kendelse af 1.3.2018 (A-46-17), hvor en urigtig og vildledende reklame fandtes at være i strid med MFL §§ 3, 4, 5, 6, 20 og 21! (svarende den tidligere markedsføringslovs §§ 1, 3 og 5).

Læs på Jurabibliotek



Lovens anvendelsesområde

- Side 25 -

...anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 1210 af 24.10.2010 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 1202 af 15.11.2017 om tredjepartsbetalinger m.v.

Læs på Jurabibliotek



Indledende om mål og midler – samt om begreberne markedsføring og handelspraksis og lidt om god skik

- Side 27 -

...mulighed for at lade en retlig bedømmelse afspejle den komplekse virkelighed, som mennesker i givne situationer lever og handler i. Denne karakteristik rammer naturligvis især generalklausulerne i MFL §§ 3 og 4, som udtrykker lovens grundlæggende princip i et krav om god skik, henholdsvis god markedsføringsskik og god erhvervsskik, jf. nedenfor pkt. 1.4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 28 -

...C-435/11 (EU:C:2013:574, præmis 27), sag C-388/13: UPC Magyarország (EU:C:2015:225) om eftersalgsservice og sag C-357/16: Gelvora (EU:C:2017:573) om gældsinddrivelse/inkasso som en »handelspraksis«. Det følger tillige af Domstolens praksis, at begrebet »produkt« i art. 2, litra c (MFL § 2. nr. 3) omfatter den hermed forbundne inddrivelsesvirksomhed.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 29 -

...finde anvendelse her, da alle regler i dette kapitel ifølge ordlyden kun vedrører »handelspraksis« – der i lovens § 2, nr. 4 (og direktivets art. 2, litra d) defineres som kun omfattende den erhvervsdrivendes »promovering, salg eller udbud til forbrugerne«, ikke køb fra forbrugerne. Efter lovens systematik må man så logisk set falde tilbage på ge-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 30 -

neralklausulen i MFL § 3, stk. 1, men dette har muligvis ikke været lovgivers hensigt. Lovbemærkningerne ses ikke at forholde sig til denne situation, men udtaler flere steder helt generelt og med henvisning til MFL § 3, stk. 3, at § 3, stk. 1, (kun) finder anvendelse, hvor der ikke er en påvirkning af forbrugernes interesser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...det betyder ikke, at denne lov kan bruges som hjemmel til løsning af ethvert samfundsproblem eller til beskyttelse af forbrugerne i enhver situation, som er uden relationer til produktion, omsætning eller markedskommunikation. Det overordnede sigte er at skabe et sundt og velfungerende marked og at regulere de erhvervsdrivendes adfærd på markedet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 31 -

...handelspraksisdirektivets art. 2, litra h. Reglen om »god markedsføringsskik« (for B2B-forhold og almene samfundsinteresser) er ikke udtryk for en gennemførelse af EU-regler og skal forstås som hidtil i dansk ret, hvorefter de i MFL § 3, stk. 1, opregnede hensyn til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser principielt skal inddrages sideordnet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 32 -

...om, hvilke hensyn disse regler primært er båret af. Lovens regler om »Oplysningsforpligtelser« (kap. 4) samt § 11 om »Handelspraksis rettet mod børn og unge« har ligeledes hovedvægten lagt på forbrugerbeskyttelse. Reglen om »Uanmodet henvendelse« i MFL § 10 sigter på at beskytte såvel forbrugere som erhvervsdrivende mod en bestemt markedsføringsform.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og de retlige standarder

- Side 34 -

...forbrugernes økonomiske interesser (jf. nedenfor pkt. 1.4.2 og pkt. 1.5.2 ved note 40), skal generalklausulen i § 3 anvendes ved siden af generalklausulen i § 4 (og resten af lovens kap. 2), jf. MFL § 3, stk. 3. Valget mellem den (eller de) generalklausul(er), som i situationen skal anvendes, kan nogle gange vise sig at være lidt af en udfordring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...over for en aftalepraksis i strid med rentelovens præceptive regler, hvilket samtidig indebærer en overtrædelse af markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden havde oprindeligt i sit påstandsdokument henført forholdet under MFL § 4, men ændrede det under hovedforhandlingen til et spørgsmål om MFL § 3, hvilket Sø- og Handelsretten derpå domfældte for.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 35 -

...umiddelbart strafsanktionerede,2424. Generalklausulernes formulering antages ikke at konstituere et tilstrækkeligt klart strafgrundlag, jf. princippet i strfl. § 1, hvorefter straf kræver klar lovhjemmel. men håndhæves navnlig gennem forhandling, forbud og – især mellem erhvervsdrivende indbyrdes – erstatning/vederlag, jf. nærmere nedenfor i afsnit 9.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 39 -

Forhold, som falder uden for handelspraksisdirektivet, fordi de angår rene erhvervsinteresser eller almene samfundsinteresser, omfattes i stedet af generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bred fortolkning af, hvornår forbrugernes økonomiske interesser påvirkes, hvilket vil kunne få betydning for, om en given sag konkret skal vurderes efter MFL § 3 eller § 4, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1, med henvisning til sag C-304/08: Plus Warenhandelsgesellschaft (EU:C:2010:12) og sag C-540/08: Mediaprint (EU:C:2010:660).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Markedsføringsloven, 3. udg., p. 39 f. Udnyttes f.eks. en frygt eller usikkerhed hos forbrugeren på den måde, at der fremsættes faktuelt ukorrekte påstande om, at forbrugerens egen eller dennes families personlige sikkerhed er truet, hvis forbrugeren ikke køber en bestemt vare, vil dette forhold være omfattet af direktivet, jf. sortlistens nr. 12.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 41 -

...i MFL § 3, stk. 1, kan føres offentligt tilsyn med overholdelse af den civilretlige forbrugerbeskyttelseslovgivning, f.eks. offentlig kontrol med urimelige aftalevilkår, der ikke lever op til »god skik«-kravet (se herom nedenfor pkt. 5.4).3131. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1 (sml. tidligere FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 v.sp.).

Læs på Jurabibliotek



Erhvervslivet og forbrugerne – markedskommunikation

- Side 58 -

...markedsføring over for forbrugerne.5050. ICC’s »Kodeks for reklame og markedskommunikation« (2011), der kan ses som erhvervslivets selvregulering og navnlig vil kunne være en inspiration ved fortolkning og udfyldning af generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, fremhæver i art. 1 udtrykkeligt kravet om social og faglig ansvarsfølelse som et grundprincip.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 59 -

...Dette ændrer dog ikke ved, at omsætningen på markedet nu engang foregår i et regi, hvor erhvervslivets interne konkurrencekamp virker i et tæt samspil med forbrugerne som aftagere, hvilket fordrer hensyntagen til både erhvervs- og forbrugerinteresser (samt almene samfundsinteresser), således som det også fortsat kommer til udtryk i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

Kravet til alle erhvervsdrivende om at udvise »god markedsføringsskik«, der nu findes i generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, er traditionelt blevet opfattet som hele markedsføringsrettens hovedbestemmelse. På forbrugerområdet

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 61 -

...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).

Læs på Jurabibliotek



Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

- Side 62 -

...ligesom vildledningsreglerne i §§ 5-6 er betinget af kommerciel effekt (væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd), jf. § 8, medens den sidste ikke er. MFL § 20, stk. 3, arbejder her sammen med generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, der generelt finder anvendelse mellem to erhvervsdrivende, også hvor andre interesser end de rent økonomiske er i spil.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 66 -

...Tilsvarende princip gælder, når en handelspraksis, der ikke er omfattet af lovens kap. 2 (§§ 4-9), rettes mod børn og unge, jf. herved MFL § 3, stk. 2. En særlig uddannelse eller faglig indsigt hos målgruppen, som især kan foreligge ved markedsføring over for bestemte professioner eller professionelle parter i øvrigt, vil omvendt kunne trække den anden vej.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende prisoplysninger – prismarkedsføring

- Side 76 -

...fastforrentet realkreditlån ikke ville ændre sig i hele lånets løbetid, idet der ikke samtidig blev oplyst om, at bidragssatsen ifølge lånekontrakterne kunne hæves (og flere gange blev hævet) i lånets løbetid. Bidraget måtte betragtes som en del af prisen på lånet, og oplysningen om uændret ydelse i hele løbetiden var derfor urigtig, mangelfuld og

Læs på Jurabibliotek



Vildledende produkt- og oprindelsesangivelser m.v.

- Side 78 -

...antal kunne ikke dokumenteret i overensstemmelse med MFL § 13, og udsagnet ansås derfor for »vildledende og egnet til på utilbørlig vis at påvirke [kundernes] adfærd til skade for øvrige udbydere af lignende administrationssystemer«, hvilket subsumeredes under MFL §§ 3, stk. 1, og 20, stk. 1. Forholdet kunne tillige have været henført under MFL § 5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 79 -

...reklamering og dermed i princippet tillige en overtrædelse af markedsføringsloven, jf. f.eks. U 2021.1305 SH, hvor en lægemiddelreklame i strid med lægemiddellovens reklameringsregel indebar en overtrædelse af MFL § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, samt §§ 5 og 6. (Endvidere var reklameringen i strid med MFL § 20, stk. 1 og 3, og § 21, stk. 2, nr. 2 og 5).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 80 -

...ringere produkt. Dette fandtes at være i strid med MFL § 3 og tillige vildledende efter § 20. Andre positive udsagn fandtes tilsvarende upræcise, udokumenterede, illoyale og vildledende i strid med §§ 3 og 20 – ligesom nogle yderligere indebar en overtrædelse af MFL § 21, da de angik en direkte sammenligning med MPLC, sml. herom nedenfor pkt. 7.3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 82 -

...herunder såvel dets oprindelse som dets egenskaber. Se U 1998.445 H om annoncering med »Sauer 90« jagtrifler, uagtet at alene låsen var produceret af Sauer, og U 2002.857 SH om en meget dominerende angivelse på et pladeomslag af kunstnernavne, som forbindes med de indspillede musikstykker, men som ikke havde medvirket ved de pågældende indspilninger.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 83 -

...at en erhvervsdrivende markedsfører sig selv ved at påpege, at bestemte andre (konkurrerende) virksomheder ikke har autorisation, hvilket vil være både vildledende og misrekommanderende, hvis autorisation faktisk ikke kræves, jf. U 2021.5348 SH, som domfælder efter MFL §§ 3 og 20 (og hvor forholdet også kunne have været subsumeret under MFL § 21).

Læs på Jurabibliotek



Miljømarkedsføring og etisk markedsføring

- Side 84 -

...handelspraksisdirektivets art. 5 og i særdeleshed art. 6, stk. 1, litra a og b, jf. MFL §§ 4 og 5. I B2B-forhold kan der blive tale om at anvende MFL §§ 3 og 20, jf. f.eks. Sø- og Handelsrettens dom af 11.11.2019 (BS-44586/2018) vedrørende udokumenterede miljøudsagn om bionedbrydelighed og komposterbarhed af papirpotter, som hovedsageligt blev solgt til gartnerier.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...»Kodeks for Miljørelateret Reklame«, og regler herom er nu indarbejdet i ICC’s Kodeks for reklame og markedskommunikation fra 2011. Vejledningen gennemgår de krav, der kan stilles til miljømæssige og etiske påstande, for at disse ikke skal anses for vildledende eller i strid med god markedsføringsskik eller god erhvervsskik, jf. MFL § 3 og §§ 4-6.

Læs på Jurabibliotek



Generelt om reklame som en handelspraksis

- Side 100 -

...resulterer i visning af konkurrent B’s annonce, uden at B har købt og registreret A’s kendetegn som søgeord – og en sådan visning indebærer ikke, at B handler i strid med markedsføringsloven, selv om B har mulighed for at forhindre det ved angive A’s kendetegn som såkaldt negativt søgeord, jf. Sø- og Handelsrettens dom af 25.6.2020 (BS-58160/2019).

Læs på Jurabibliotek



Former for aggressiv og utilbørlig handelspraksis

- Side 108 -

...utilbørlig handelspraksis over for andre erhvervsdrivende (§ 20, stk. 3) eller om en utilbørlighed, der truer forbrugernes økonomiske interesser (§ 7, jf. § 8), kan der blive tale om at anvende generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, til beskyttelse af almindelige samfundsinteresser (herunder borgerne i almindelighed) mod utilbørligheder i markedsføringen.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 109 -

En handelspraksis m.v., som ikke er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd, men dog er aggressiv eller utilbørlig over for forbrugeren, vil skulle bedømmes efter generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, som også beskytter ikke-økonomiske interesser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 111 -

...bred forstand, jf. nedenfor. Målrettede reklamer (targeted advertising) f.eks. på Facebook e.l. for kviklån til personer, der har vist interesse for online poker eller anden form for hasardspil, må også anses for en overtrædelse af god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, stk. 1 (sml. herved reglerne for kviklån i MFL §§ 11 a og 11 b som indført i 2020).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 114 -

...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).

Læs på Jurabibliotek



Erhvervsforhold (B2B)

- Side 116 -

...utilbørlig eller chikanøs adfærd mellem erhvervsdrivende indbyrdes kan (nu som før) ikke mindst bestå i, at en erhvervsdrivende omtaler en anden erhvervsdrivende (typisk en konkurrent) nedsættende eller på anden skadelig måde. Markedsføringshandlinger er i en vis forstand altid vendt mod konkurrenterne, idet formålet er at sælge egne produkter på be-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 118 -

...måtte politianmeldelsen – uanset anmelderens opfattelse af produkterne – anses for helt ubegrundet, og meddelelsen om politianmeldelsen var derfor utilbørlig over for konkurrenten. I Sø- og Handelsrettens dom af 28.5.2021 (BS-34722/2020) fandtes MFL § 3, stk. 1, og § 20, stk. 3, overtrådt ved ubeføjet omtale af en anden virksomhed som »bedragerne«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I Sø- og Handelsrettens kendelse af 8.3.2022 (BS-35339/2021) fandtes »et voldsomt sprogbrug« – af typen »tjener millioner ved at udnytte menneskers usikkerhed og sælge dem drømme (der bliver til mareridt)« – at måtte anses for misrekommanderende og i strid med MFL § 3 såvel som § 20, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...det utilbørligt og i strid med god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, at en konkurrent omtalte garantien som »fup« og »julenumre« og gav udtryk for, at garantigiveren »fiflede« med garantien. Ved Østre Landsrets ankedom af 13.4.2022 (BS-50274/2020) fandtes begge virksomheder i denne sag at have overtrådt markedsføringsloven i deres omtale af hinanden.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 119 -

rende produkt, således at dommens henvisning til den dagældende MFL § 3 i dag ville indebære en henvisning til både § 5, § 7 og § 20, stk. 3, i den nugældende markedsføringslov.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller andre uautoriserede virksomheder at gøre«. VVS-Eksperten A/S drev virksomhed med salg af VVS-artikler, hvilket ikke generelt kræver autorisation, og selv om enkelte serviceydelser kan kræve autorisation, fandtes dette ikke at berettige til det anvendte brede og misrekommanderende udsagn, hvorfor det udgjorde en overtrædelse af MFL §§ 3 og 20.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...MFL §§ 20, stk. 1 og 3, som § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, overtrådt. Se lidt i samme retning Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) vedrørende et udokumenteret markedsføringsbudskab om, at der var betydelige sikkerhedsrisici forbundet med konkurrentens måde at levere en bestemt ydelse på, hvilket var en krænkelse af MFL §§ 3, 5, 20 og 21.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 120 -

...»redaktionelt nødvendigt« for at formidle budskabet i artiklerne. Det salgsfremmende og det redaktionelle (formidlende) arbejde er her vanskeligt at adskille, men landsretten kan synes at bevæge sig faretruende langt ind i en vurdering af det sidste, samtidig med at inddragelsen af MFL § 3 var ganske overflødig. (Der er ansøgt om 3. instansbevilling).

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 1)

- Side 129 -

...»børnetøj«, »havemøbler«, »bilforsikringer« etc.120120. Forbrugerombudsmanden har i 2016 (senest opdateret i 2021) udarbejdet en vejledning om »Brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring« (samtykkevejledningen), hvori betingelserne for indhentelse, anvendelse og tilbagekaldelse af et samtykke uddybes.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 136 -

...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...handelspraksisdirektivets §§ 5-9), jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2. Bestemmelsen vil f.eks. kunne bringes i anvendelse, hvis virksomheder benytter børn til markedsføring på børnenes profiler på sociale medier, eller hvis forældre indgår aftaler med virksomheder om markedsføring på deres børns sociale profiler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1.1.2022) en særlig beskyttelse mod markedsføring baseret på børn og unges brug af sociale medier. Reglerne i MFL §11 skal ifølge lovbemærkningerne supplere den generelle bestemmelse i MFL § 3, stk. 2, med konkrete forbud mod bestemte virkemidler, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 11, og FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.7.2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 137 -

...direktivets område, eftersom de regulerer andre beskyttelsesinteresser end de økonomiske. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder således, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL § 4 – samt §§ 5-9), eller om dette ikke er tilfældet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fordi disse antages at have krav på ekstra beskyttelse i tilfælde, hvor de er et direkte mål for visse pågående virkemidler i markedsføringen. Dette gælder efter § 3, stk. 2, uanset at forbrugernes økonomiske interesser ikke påvirkes. Hertil kommer MFL § 11’s konkrete forbud mod brug af visse virkemidler i en handelspraksis rettet mod børn og unge.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 138 -

Det fremgår af MFL § 3, stk. 2, og må også indfortolkes i § 4, jf. § 8, stk. 2, og handelspraksisdirektivets art. 5, stk. 3, at virksomheder, der retter deres markedsføring mod børn og unge, ikke må udnytte disses »naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans«, som antages at gøre dem lettere at påvirke og nemmere at præge.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Kravet om særlig hensyntagen til børn og unge gælder ikke alene påvirkning af selve købsbeslutningen, men også prægning i bredere forstand af holdninger og livsanskuelser. Bestemmelsen i MFL § 3, stk. 2, skal således også sikre, at reklamer rettet direkte mod børn f.eks. ikke indeholder seksuel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 139 -

le budskaber, som krænker børnenes blufærdighed og/eller bringer dem ind i et univers, de endnu ikke har forudsætninger for at orientere sig i.133133. Jf. således FT 2005-06, Tillæg A, p. 703. Betragtningen gentages ikke i bemærkningerne til 2017-loven, men må fortsat være valid i relation til MFL § 3, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføringsmetoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed, som det netop sker i forbindelse med vennehvervning, ligesom skjult vennehvervning tillige vil være i strid med MFL § 6, stk. 4 (dengang § 4). Se herved ministerens notat i bilag 11, som optrykt i FT 2005-06, Tillæg B, p. 241 f. Disse betragtninger står stadig til troende.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 140 -

...særlig forsigtighed med brug af alkohol m.v. som virkemiddel i reklamer etc., hvis disse vises på offentlige steder, hvor der færdes børn, f.eks. i nærheden af skoler, fritidsklubber eller legepladser. Det samme gælder på sociale medier på internettet, hvor børn og unge færdes frit.136136. Jf. FT 2012-13, L 101, Almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.

Læs på Jurabibliotek



Personlighedsbeskyttelse – retten til eget navn, billede og personlige kendetegn i reklameøjemed

- Side 143 -

...hverken MFL § 3 eller § 4. Hvis en virksomhed imidlertid får en kendt person til at eksponere virksomhedens varer offentligt, uden at den kommercielle hensigt oplyses – eksempelvis ved at få den pågældende til optræde i noget bestemt mærkevaretøj i specifikke offentlige sammenhænge – vil der kunne være tale om skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestilleren (typisk den portrætterede), jf. OHL § 60 (og § 70, stk. 3). Herefter må end ikke den professionelle fotograf, som har taget portrætbilledet, udstille dette (f.eks. i sit butiksvindue) uden at have sikret sig samtykke hertil (hvilket er forskelligt fra § 104 i den norske åndsverklov, hvor dette som udgangspunkt er tilladt for fotografen).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 147 -

...økonomisk tab. Det blev under sagen oplyst fra et amerikansk »global licensing agency«, at kunstneren ved tilladelse til anvendelse af værket til kommercielle formål ville have opnået et vederlag i størrelsesordenen 600.000 US dollars. (Byrettens dom blev i første omgang anket til landsretten, men sagen blev senere forligt med et ukendt resultat).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 148 -

...den kendte landsholdsspiller Nadia Nadim i rød-hvid fodbolddragt. Spiludbyderen fandtes at have skabt sådanne associationer til landsholdet, at DBU’s rettigheder var krænket, og at reklamerne snyltede på landsholdets goodwill i strid med MFL § 3. Der var ikke oplysninger om et lidt tab, men der tilkendtes et rimeligt vederlag efter MFL § 24, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 152 -

...uvigtigt. Resultatet vil i praksis blive det samme, uanset om et aftalevilkår måles og vejes efter god markedsføringsskik i § 3 eller efter god erhvervsskik i § 4. Derimod er det vigtigt, om benyttelsen af et aftalevilkår eventuelt tillige er omfattet af en af lovens vildledningsregler, som i modsætning til generalklausulerne er strafsanktionerede.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 1. Hvor et vilkår er ugyldigt efter den civilretlige forbrugerlovgivning, vil dette også vedrøre »aftaleretten« i direktivets forstand (jf. omtalen lige ovenfor af art. 3, stk. 2) og dermed være uberørt af direktivet og af MFL § 4.141141. Jf. FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 v.sp., og FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføringsskik i denne bestemmelse. I bemærkningerne til MFL § 4 udtales imidlertid samtidig, at en erhvervsdrivendes overtrædelse af den civilretlige forbrugerbeskyttelseslovgivning som udgangspunkt vil være i strid med god erhvervsskik over for forbrugerne i henhold til MFL § 4, såfremt en sådan praksis er egnet til at forvride forbrugernes økonomiske adfærd.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 154 -

...betydningsfulde aftaleforhold. F.eks. skærpes kravene til sådanne aftalers endelige og bindende indgåelse, ligesom det vil være i strid med god markedsføringsskik og/eller god erhvervsskik, dersom den præsumptivt svage part i forholdet ikke har modtaget de oplysninger, som må anses nødvendige for at skaffe sig et samlet og fyldestgørende overblik over vilkårene.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1.2. Derimod gælder vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for finansielle virksomheder, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 156.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 156 -

...stk. 2 (dengang § 3), fordi fremgangsmåden ikke gav mulighed for værdivurdering og prissammenligning af ydelserne. Sagen handlede om det økonomiske opgør mellem aftalens parter i forbindelse med kontraktens ophævelse og viser dermed samtidig, hvordan en overtrædelse af markedsføringsloven kan få afsmittende civilretlige følger for et kontraktforhold.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...begrænset til tilfælde, hvor et aftalevilkår gennemsnitligt vil bevirke en skævhed i de enkelte parters rettigheder og pligter, men kan også finde anvendelse på vilkår, der ud fra et samfundsmæssigt hensyn er urimelige, fordi de modvirker gennemsigtighed på markedet eller usagligt påvirker købsbeslutninger.146146. Jf. FT 1993-94, Tillæg A, sp. 7265.

Læs på Jurabibliotek



Krav til produktets sikkerhed og tjenlighed

- Side 157 -

...Dette indebar først og fremmest en overtrædelse af særlovgivningen på området, hvorefter de pågældende numre skal være påført varen for at give mulighed for at finde frem til og tilbagekalde produkter, som senere viser sig at være farlige (f.eks. allergifremkaldende), men det indebar samtidig en overtrædelse af generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 158 -

...sådanne oplysningskrav i den civilretlige lovgivning ikke overholdes i en erhvervsdrivendes markedsføring/handelspraksis, vil der normalt tillige foreligge en krænkelse af MFL § 3 om god markedsføringsskik eller § 4 om god erhvervsskik, og i forbrugerforhold vil der tillige kunne være tale om overtrædelse af MFL § 6. Se hertil f.eks. U 2000.679 SH.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udbudt produkt (vare eller tjenesteydelse) i væsentlig grad er utjenlig eller ubrugelig til det angivne formål, kan også indebære en overtrædelse af markedsføringsloven, jf. U 1977.995 SH. Hvis et produkt er generelt uegnet for den målgruppe, som markedsføringen konkret er rettet mod, vil det også kunne anses for en overtrædelse af MFL §§ 3 eller 4.

Læs på Jurabibliotek



Indledning

- Side 176 -

...men ifølge retspraksis giver generalklausulen i § 3, stk. 1, her et vist værn. Dette rejser særlige spørgsmål, dels i forhold til den produktbeskyttelse, der tilbydes i immaterialretten, dels i forhold til det ønske om en fri og effektiv konkurrence, som kommer til udtryk i konkurrenceretten. Begge spørgsmål forfølges lige nedenfor under pkt. 7.2.

Læs på Jurabibliotek


Forskellige former for efterligningsværn

De erhvervsdrivendes markedsføringsretlige beskyttelse mod produktefterligninger skal som nævnt finde sin hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 177 -

...er indarbejdet i betydeligt omfang på det danske marked«. I U 1995.92 SH (»LEGO II«) lagde retten ligeledes vægt på, at »Lego-klodsens position på det danske marked er resultatet af en mangeårig omfattende produktudvikling og markedsføring«, og at resultatet af denne indsats bør beskyttes (nu efter MFL § 3, stk. 1). Se endvidere nedenfor pkt. 7.2.6.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 178 -

...tilbudsmateriale, som var blevet slavisk genbrugt eller kopieret. Herved havde det nye firma uberettiget skaffet sig en væsentlig markedsfordel ved at kunne komme hurtigere på markedet, end hvis de selv skulle have frembragt sådanne templates fra bunden, og der forelå derfor en krænkelse af MFL § 3. Denne situation har forbindelse til uberettiget brug af

Læs på Jurabibliotek



Fremtoning – særpræg – markedsmæssig identitet og lighed

- Side 180 -

7.2.2.1. Den beskyttelse mod produktefterligning, der kan gives efter MFL § 3, stk. 1, har karakter af en fremtoningsbeskyttelse, dvs. beskyttelse mod uhjemlet brug af frembringelsens ydre form og øvrige karakteristika.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 181 -

...»en række formgivningskrav og funktionelle krav, blandt andet med hensyn til skjoldets dimensioner og antallet af ventilationshuller«, men hvor de benyttede »udtrykselementer« (knop, gummiring, farver m.v.) gav sutten sit eget udtryk, hvilket i lyset af en længere, uafbrudt markedsføring og en etableret markedsposition gav sutten kommercielt særpræg.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 182 -

...udseende konkret alene har været betinget af deres tekniske, funktionelle karakter«, og fordi 2) »der ved konstruktionen ikke har været taget designmæssige eller æstetiske hensyn«. Ifølge retten gjorde det »ingen forskel for bedømmelsen af sagen …, at der inden for rammerne af den tekniske funktion kunne have været truffet andre valg ved udformningen«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...designmæssige eller æstetiske hensyn. Dette er dog ikke nødvendigvis afgørende for, om produktet har opnået en særlig markedsmæssig identitet i form af kommercielt særpræg. Det sidste er kriteriet for, om der opnås produktbeskyttelse efter MFL § 3, mens det første snarere knytter tråde til design- og ophavsretsbeskyttelsen, sml. nedenfor pkt. 7.2.7.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Når retten imidlertid »herved« bl.a. lægger vægt på, at der ikke er dokumenteret »en egentlig markedsføringsindsats«, som kan siges at have bidraget til at give produktet »en særlig markedsmæssig identitet«, synes dette ikke at relatere sig til betingelserne for at opnå efterligningsbeskyttelse (som normalt), men derimod til beskyttelsens udmåling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 183 -

...Handelsrettens kendelser af 18.10.2021 (BS-9702/2021) og 9.5.2022 (BS-21463/2021), som lagde vægt på de designmæssige valg, der var truffet, samt på den »betydelige markedsposition«, som produktet over nogle år havde opnået, hvilket samlet set gav tilstrækkeligt særpræg til at nyde beskyttelse mod produktefterligninger i henhold til MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 184 -

...produktet som sådant eller dets æstetiske udtryk, men derimod den opnåede markedsposition for produktet, vil det markedsmæssige særpræg aldrig alene afhænge af produktets fremtoning (eller af det udførte udviklingsarbejdet), men i høj grad også af den udfoldede markedsføringsindsats – som dog kan hjælpes på vej af en vellykket designmæssig formgivning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 188 -

...skruebit-produkter (placeret på enden af en skruetrækker eller skruemaskine og anvendt til at fæstne skruer med), blot at have til formål at identificere produkternes korrekte anvendelse (de matchende skruestørrelser) uden at have noget selvstændigt udseendemæssigt sigte, og produkterne kunne derfor ikke påberåbe sig nogen beskyttelse efter MFL §§ 3 og 22.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...»funktionelt betingede«, og der var i øvrigt skabt en »udtryksmæssig differentiering«), samt kendelse af 6.12.2021 (BS-31265/2020 – en række ligheder var »funktions- og materialebestemt«, og et karakteristisk lukkebeslag var ændret, så det gav et andet udtryk). I ingen af de nævnte sager var der tale om en så nærgående efterligning, at MFL § 3 var overtrådt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 192 -

...annoncer fra en konkurrerende onlinemarkedsplads via såkaldt datacrawling og selv anvendt de pågældende annoncedata. Der var her tale om grov snyltning i den forstand, at hele virksomhedsmodellen hvilede på en udnyttelse af konkurrentens investering og betydelige markedsposition, hvilket var i strid med MFL § 3 (stk. 1). Se i samme retning U 2016.3478 V.

Læs på Jurabibliotek


Om betydningen af efterlignerens subjektive forhold

...formsproget og udformningen af enkeltkomponenter, som var blevet truffet under den videre udvikling af firmaets produkt, i nogen grad var sammenfaldende med konkurrentens valg i dennes videreudvikling af sit produkt. I så henseende kan den markedsføringsretlige efterligningsbeskyttelsen siges at minde om ophavsrettens respekt for dobbeltfrembringelser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 193 -

...produkt at have produceret en stort set slavisk efterligning i strid med MFL § 3. Se også Sø- og Handelsrettens dom af 28.11.2016 (V-73-15), hvor efterligneren havde været forhandler af det efterlignede produkt »og derved havde nøje kendskab« til det. Se i forlængelse af sidstnævnte dom tillige Sø- og Handelsrettens dom af 29.4.2021 (BS-4213/2018),

Læs på Jurabibliotek



Varierende efterligningsgrænser – tøj, modevarer, funktion m.v.

- Side 197 -

...sportsbeklædning«, hvorfor efterligningsbeskyttelsen efter MFL § 3, stk. 1, alene kunne udstrækkes til at omfatte »slaviske efterligninger og hvad der må sidestilles hermed«, hvilket der ikke fandtes at være tale om. Man fornemmer her at være tæt på grænsen for, hvad der overhovedet kan siges at have kommercielt særpræg. Se afbildningerne nedenfor:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...adskillelsesevne, men hvor bestemte produktegenskaber måtte antages at være standard for at kunne beskytte mod kulde, vind og vejr, hvilket gjorde, at produkterne naturligt ville have visse fælles træk, eksempelvis i form af en beskyttende hætte og luffer. Der forelå derfor ikke en sådan nærgående efterligning, at det udgjorde en krænkelse efter MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 200 -

...»en generel romantisk trend«, men hvor der var »foretaget en række designmæssige valg«, der gav de pågældende designs et sådant særpræg, at de, når der også hensås til »den betydelige markedsføring« heraf, nød beskyttelse mod produktefterligning efter MFL § 3. Der var i begge tilfælde tale om »nærgående efterligninger«, som fandtes at være krænkende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forelå en overtrædelse af denne bestemmelse. I Sø- og Handelsrettens dom af 22.12.2020 (BS-4318/2020) nød nogle tasker, som alle ansås for modeprodukter, ubestridt beskyttelse mod meget nærgående eller slaviske efterligninger, men ligeledes som følge af både kvalitets- og designmæssige forskelle forelå der heller ikke her nogen overtrædelse af MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek



Lego-sagerne

- Side 205 -

...andre navne, bl.a. Puwi. Puwi-systemet kunne sammenbygges med Lego-systemet og anvendes til supplering heraf, hvilket efter det oplyste faktisk skete i vidt omfang. Med henvisning til den dagældende konkurrencelovs § 15 (nugældende MFL § 3, stk. 1) påstod Lego, at Puwi-fabrikanten skulle ophøre med fremstilling og forhandling af det pågældende produkt.

Læs på Jurabibliotek



Om forholdet til immaterialretten – herunder ophavsret og designret

- Side 208 -

...ophavsretsloven, hvorfor det fandtes ufornødent at tage stilling til, om der tillige forelå en ophavsretskrænkelse, samt U 2022.1064 Ø, hvor bevissikring efter rpl. § 653 kunne begrundes i en sandsynliggjort produktefterligning i strid med MFL § 3, hvorfor der ikke var behov for at tage stilling til, om der eventuelt tillige forelå en ophavsretskrænkelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(V-51-15) og 1.5.2017 (V-10-16 og V-66-16) om krænkelser af designretten, hvor der tillige dømtes for ulovlig produktefterligning efter markedsføringsloven. Se også U 2021.4163 V, hvor landsretten efter at have konstateret en ophavsretskrænkelse tilføjer, at »der også efter det anførte tillige foreligger en overtrædelse af Markedsføringslovens § 3«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 209 -

...produkter, som i sidstnævnte sag ikke ansås for ophavsretsbeskyttede, konstaterede landsretten helt korrekt, at disse havde »særpræg og kommerciel adskillelsesevne« og derfor var beskyttet efter MFL § 3 mod nærgående efterligninger. Landsrettens dom i denne sag er med Procesbevillingsnævnets tilladelse anket til Højesteret (BS-50856/2020 og BS-50859/2020).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ved at konstatere, at de pågældende tallerkener var beskyttet efter ophavsretsloven »og dermed tillige beskyttet efter markedsføringslovens § 3, stk. 1« (kursiveret her). Landsretten har tilsyneladende ikke øje for, at der er tale om to forskellige kriterier og to forskellige vurderinger – uanset at begge veje i praksis ofte vil føre til samme mål!

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Ø, hvor retten fandt det tvivlsomt, om produkterne var tilstrækkeligt originale til at være beskyttet ophavsretligt, men efter en selvstændig vurdering af »særpræg og kommerciel adskillelsesevne« fandt det sandsynliggjort, at der forelå ulovlig produktefterligning efter MFL § 3. Her fremhæves forskellen i beskyttelseskriterierne tydeligt og korrekt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 210 -

markedet i flere år. Blot produktet via et særligt særpræg adskiller sig væsentligt fra andre lignende produkter på markedet, og det af kunderne opfattes sådan, kan det siges at indtage en beskyttelsesværdig markedsposition efter MFL § 3, stk. 1, jf. f.eks. Sø- og Handelsrettens domme af 9.9.2016 (V-88-15) og af 17.10.2016 (V-75-15).

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 216 -

...en aftale med MPLC«. Dette var urigtigt, illoyalt og vildledende, eftersom MPLC’s filmrepertoire ikke indgik i aftalen, og MFL § 3, stk. 1, og § 20 fandtes derfor overtrådt. Forholdet ansås samtidig for en overtrædelse af reglen om sammenlignende reklame i MFL § 21, hvilket vil sige, at de to forvaltningsorganisationer blev anset for konkurrenter.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 217 -

...hvorfor de samme tre paragraffer også her var overtrådt. Endvidere kan nævnes også Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2021 (BS-28832/2019) om en artikel (bragt i et motormagasin), der i sit indhold havde et kommercielt formål og blev delt på en virksomheds facebookside, hvorfor artiklen fandtes omfattet af anvendelsesområdet for MFL §§ 3, 5, 20 og 21.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Lidl (EU:C:2010:696, præmis 39), om en indkøbskurv med fødevarer fra to konkurrerende butikskæder. Hvis sammenligningen alene baserer sig på priserne, skal forbrugeren dog oplyses om eventuelle forskelle ved varerne, som kan tænkes at påvirke forbrugernes valg, idet sammenligningen ellers vil være vildledende, jf. sidstnævnte Lidl-dom, præmis 55-56.

Læs på Jurabibliotek



Den almindelige kendetegnsbeskyttelse

- Side 227 -

I sager om misbrug af andres kendetegn trænger bestemmelsen i MFL § 22 sig naturligt på, hvis ikke anden eneretslovgivning (især varemærkeloven) kan finde anvendelse, men man kan efter omstændighederne også her falde tilbage på den almindelige generalklausul i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 230 -

...vis udstrækning« henvendte sig særligt til et muslimsk segment. Hertil kom, at navnet »Stefanos Mad & Kaffe« tillige henviste til et »familiefællesskab« med andre spisesteder, der ligeledes anvendte navnet Stefanos, eksempelvis »Stefanos Pizzabar«. Der var derfor ikke handlet i strid med MFL § 3 og § 22. (Der forelå ingen varemærkebeskyttelse).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 2, nr. 10. De to pubber var beliggende henholdsvis Vesterbrogade 2D og Vesterbrogade 2B i København og åbnet i henholdsvis 2018 og 1992. De var opbygget efter to forskellige koncepter – henholdsvis den klassiske engelske og den irske party-pub – og var i væsentlig grad forretningsmæssigt forskellige med forskelligartede tilbud til deres kunder.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 236 -

...§ 22), jf. herved U 1983.923 H, U 1987.538 SH, U 1991.688 H og Sø- og Handelsrettens dom af 7.7.2005 (V-55-04) (se illustration nedenfor). Selve den omstændighed, at man reklamerer med at kunne reparere bestemte mærkevarer (og herunder identificerer dem ved deres navn/mærke), indebærer dog ikke automatisk en illoyal eller uretmæssig kendetegnsbrug.

Læs på Jurabibliotek



Om forholdet til anden kendetegnsbeskyttelse

- Side 240 -

Se Knud Wallberg i Festskrift til Palle Bo Madsen, 2021, p. 647 ff., 654 ff. og 662 ff., om kumulativ beskyttelse af kendetegn, herunder muligheden herfor efter generalklausulen i MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...og markedsføringsloven – skønt den supplerende henvisning til markedsføringsloven da reelt er uden betydning for domskonklusionen. I U 2011.2736 H stadfæstede Højesteret Sø- og Handelsrettens dom om overtrædelse af MFL §§ 3, 21 og 22 (dengang §§ 1, 5 og 18) ved uberettiget brug af et slogan, som tillige indebar en – upåanket – krænkelse af VML § 4.

Læs på Jurabibliotek



7.4.3.

- Side 241 -

Praksis viser, at det undertiden kan være vanskeligt at drage en skarp grænse mellem efterligningsbeskyttelsen af et produkt (som skal findes i MFL § 3,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 242 -

...kunstfærdigt udformet flaske, in casu til neglelak), der fremstod som en slavisk efterligning af en konkurrents flakon, »under samtidig anvendelse af« bestemte kendetegn, idet en kombineret anvendelse heraf fandtes at udgøre en snyltning i strid med MFL § 3, stk. 1, og § 22 (dengang § 1 og § 18). (Dommen blev anket til landsretten, hvor sagen blev forligt).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 245 -

...udgjorde et kendetegn, hvilket var i strid med MFL §§ 3 og 22 (dagældende §§ 1 og 18). Det forhold, at nogle af designelementerne også kunne genfindes hos andre lignende produkter (af Sø- og Handelsretten betegnet som et »branchemæssigt fællessprog«), kunne ifølge landsretten ikke føre til et andet resultat. Se originalen til venstre og kopien til højre:

Læs på Jurabibliotek

(...)

I Sø- og Handelsrettens dom af 17.5.2013 (V-96-11) om LEGO-minifiguren flyder begrundelsen hentet i markedsføringsloven (nu MFL § 3, stk. 1, og § 22) i nogen grad sammen med henholdsvis ophavsretten (fremtoningsbeskyttelse) og varemærkeretten (kendetegnsbeskyttelse).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...snyltning forelå i Sø- og Handelsrettens dom af 11.2.1998 (V-114-96), hvor en restauratør fandtes at have handlet i strid med såvel generalklausulen som kendetegnsreglen (nu MFL § 3, stk. 1, og § 22) ved bl.a. at have sammensat sine retter og sit spisekort på en måde, som i forbindelse med det anvendte logo fremkaldte en tilstræbt forvekslingsrisiko.

Læs på Jurabibliotek

(...)

U 2019.1109 H vedrørte nogle brugskunstbeskyttede skåle, der var afbildet i reklamer for andre varer. Ud over at der forelå en ophavsretskrænkelse, var der samtidig sket en overtrædelse af god markedsføringsskik i MFL § 3, stk. 1, fordi der tillige var skabt risiko for udvanding af rettighedshaverens brand.

Læs på Jurabibliotek



Andre irregulære foranstaltninger

- Side 247 -

...relevante offentlige interesser, nemlig hensynet folkesundheden og lægemidlets kvalitet, sikkerhed og virkning, blev varetaget af Lægemiddelstyrelsen som den sagligt kompetente myndighed på området, og at den pågældende markedsføring derfor ikke tillige skulle anses for en sådan illoyal adfærd, at MFL § 3, stk. 1, var tilsidesat, jf. U 2022.615 Ø.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 248 -

...konkurrentens navn, som konkurrentens annoncører umiddelbart kunne bruge til opsigelse af deres annonceaftale med konkurrenten, og hvori annoncørerne samtidig frabad sig fremover at blive kontaktet af den pågældende konkurrent. En sådan adfærd forekommer klart illoyal, og det blev da også ved dommen forbudt at gøre brug af sådanne standardopsigelsesbreve.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 249 -

...vil kunne være i strid med generalklausulen i MFL § 4, hvis belønningsstrukturen er egnet til at forvride sælgernes betjening og rådgivning af forbrugerne på en måde, som væsentligt kan påvirke og forvride disses økonomiske beslutninger. Forhandlerpræmiering vil efter omstændighederne også kunne stride mod konkurrenceloven, sml. nedenfor pkt. 8.4.

Læs på Jurabibliotek



Diskrimination og anden utilbørlighed

- Side 250 -

Enhver form for diskrimination i reklame og anden markedsføring antages at stride mod MFL § 3, stk. 1. Det være sig nedsættende eller krænkende angivelser i relation til race, nationalitet, religion, køn eller alder – eller angreb på den menneskelige værdighed i det hele taget.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 253 -

...og ringeagtende som et sexobjekt, hvilket var i strid med generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1). Det spillede givetvis ind som et moment i vurderingen, at reklamerne eksponerede nogle kvindedominerede professioner og dermed kunne medvirke til at vanskeliggøre kvindernes daglige arbejde samt fastholde de kønsmæssige barrierer på disse arbejdspladser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 254 -

...kommerciel effekt. Hvor MFL § 3, stk. 1, mere bredt beskytter grupper af borgere (befolkningsgrupper) mod, at deres tro, vaner og forhold i øvrigt (mis)bruges i markedsføringen på en nedværdigende måde, sigter forbuddet mod utilbørlig påvirkning i MFL § 7 således snævert til beskyttelse af forbrugerne (i deres egenskab af økonomiske aktører på markedet).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 255 -

...egenskab af andet end forbrugere«, og idet annoncens indhold »som sådant ikke anvendes til at påvirke efterspørgslen«, jf. i dag MFL § 7, jf. § 8. Dommen siger derfor ikke noget om, hvorvidt annoncer som denne kan forbydes som stridende mod generalklausulen MFL § 3, stk. 1, men en forbudsnedlæggelse vil ofte i sådanne sager være inadækvat (post festum).

Læs på Jurabibliotek



Særlige samfundspolitiske målsætninger

- Side 256 -

Derimod må f.eks. reklamer for alkohol og tobak, som retter sig mod børn og unge, som forbindes med sport og idræt, eller som tilskynder til overdreven nydelse gennem utilbørlig forherligelse af disse produkter, anses for stridende mod såvel erhvervslivets egne kodekser som MFL § 3, stk. 1 – og § 11, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Særlig forherligelse af et stort alkoholforbrug eller af drikkevarer med et stort alkoholindhold kan utvivlsomt rammes af MFL § 3, stk. 1, uanset målgruppens alder eller sammensætning (jf. f.eks. fra en tidligere kampagne for en stærk øl: »Stærke oplevelser lever man længe på«). Velkendte reklamesentenser som »Alle kan trænge til en Hof« og »Tu-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 257 -

...sanktionsmuligheder består i at kunne udtale kritik og ved grove eller gentagne overtrædelser offentliggøre denne kritik. Endvidere kan nævnet opfordre de tilsluttede organisationer og deres medlemsvirksomheder til konkrete indgreb af kommerciel art eller anmode Forbrugerombudsmanden om at foretage retlige skridt. Se nærmere www.alkoholreklamenaevn.dk.

Læs på Jurabibliotek


Hensynet til konkurrencefremme

...konkurrencesituationen på det pågældende marked og herunder særligt tage hensyn til ønsket om fremme af effektiv (virksom) konkurrence. Det sidste er som bekendt nøglebegrebet for den regulering af konkurrencen, som sker i medfør af konkurrenceloven, sml. Markedsret Del 1, men kan også indgå i en vurdering efter markedsføringsloven, sml. ovenfor pkt. 7.6.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 259 -

...have indmeldt lægemiddelpakninger, som reelt ikke var til rådighed på markedet, hvorved en anden leverandørs pakninger udgik af den relevante substitutionsgruppe. Herved fandtes MFL § 3, stk. 1 (daværende MFL § 1) at være tilsidesat, hvilket udløste et erstatningsansvar for tab, som den konkurrerende leverandør havde lidt ved den retsstridige adfærd.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmandens virksomhed

- Side 261 -

...således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat, der indgår som en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 262 -

...som han – efter resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads her).

Læs på Jurabibliotek



Forbud og påbud m.v., herunder midlertidige og foreløbige forbud

- Side 269 -

...»systematisk« eller »væsentlig« krænkelse, hvorfor betingelserne for (som påstået) at nedlægge et midlertidigt forbud omfattende omkring 16.000 kunder ikke ansås for opfyldt, jf. rpl. § 413, nr. 2 og 3, og § 314. Retten bemærkede, at der under en almindelig civil sag ville kunne nedlægges påstand om erstatning, vederlag eller godtgørelse for krænkelserne.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...opnå »informationspålæg« og få gennemført »bevissikringsundersøgelse« med beslaglæggelse og/eller kopiering af bevismateriale til brug for en krænkelsessag, jf. rpl. § 306, stk. 1, og § 653, stk. 1, jf. stk. 2, nr. 14. Det påhviler fogedretten at sikre, at betingelserne efter § 653, stk. 3-5, er opfyldt, herunder sikre overholdelse af proportionali-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 270 -

...samfundsinteresser, hvorfor markedsføringen heraf krænkede MFL § 3, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 8.3. Sø- og Handelsretten tilsluttede sig i alle tilfældene de foreløbige forbud, jf. MFL § 36, stk. 2. Se kendelserne af 30.5.2018 (sag BS-17766/2018), af 8.8.2018 (sag BS-27844/2018) og af 10.12.2018 (sag BS-47468/2018) – samt endelig dom af 4.12.2018 (BS-46581/2018).

Læs på Jurabibliotek



Erstatning og vederlag

- Side 274 -

Herved forudsættes for det første et ansvarsgrundlag i form af culpa, som dog normalt vil være til stede ved en overtrædelse af markedsføringsloven. I hvert fald i sager mellem erhvervsdrivende (B2B) må der således i almindelighed antages at være overensstemmelse mellem culpastandarden og »god skik«-normen i MFL § 3, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 1.4.1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 280 -

...realiteten var misligholdelsen af forligsaftalen, der kvalificerede forholdet som stridende mod god markedsføringsskik (nu MFL § 3, stk. 1, dengang § 1), idet Højesteret ikke ses at foretage en selvstændig vurdering af, om markedsføringen af de ommærkede varer i sig selv – uden forligsaftalen – ville have indebåret en krænkelse af god markedsføringsskik.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 285 -

...bliver heller ikke brugt ofte, men der ses dog eksempler på, at Forbrugerombudsmandens indtræden i en sag som mandatar kan gøre indtryk og virke befordrende for et forlig til forbrugerens fordel, således som det f.eks. skete i 2019 i en sag om overgældsætning af en forbruger i strid med kreditaftalelovens § 7 c og dermed MFL § 3 (samt aftaleloven).

Læs på Jurabibliotek