- Side 157 -
...videodelingsplatformstjenester. Her vil markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik dog efter omstændighederne kunne anvendes, idet markedsføringslovens generelle regler supplerer de sektorspecifikke regler i radio/tv-lovgivningen.189189. Se nærmere Sandfeld Jakobsen, Markedsføring i medier, i Liin m.fl., Festskrift til Palle Bo Madsen (2021), s. 537-556.
(...)
- Side 158 -
...indtrykket af en personlig anbefaling. Selvom bestemmelsen kun omfatter radio og fjernsyn, gælder reglen om, at kommerciel brug af en persons navn eller billede kræver samtykke, også for on demand-audiovisuelle medietjenester og videodelingsplatformstjenester, da reglen som nævnt udtrykker en almindelig retsgrundsætning, der er udviklet i retspraksis.
- Side 161 -
Markedsføringslovens § 3, stk. 2 indeholder en generel regel om markedsføring rettet mod børn og unge, der ifølge bestemmelsen skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge.
(...)
...derimod strafbelagt, jf. § 37, stk. 3. Se nærmere Møgelvang-Hansen m.fl. (2022), s. 207 ff. Forbrugerombudsmanden har udstedt en vejledning om markedsføring over for børn og unge (2014, p.t. under revision), der også adresserer markedsføring via medier. Som supplement til disse generelle regler i markedsføringsloven indeholder reklamebekendtgørelsens